سیستم مانیتورینگ اتاق سرور ، امکان نظارت بر تمامی بخش های شبکه را فراهم می کند. این سیستم باید دارای یک سری امکانات لازم باشد.

راه اندازی اتاق سرور و نصب تجهیزات مربوط به آن ، جزء خدمات پسیو شبکه می باشد. راه اندازی سیستم مانیتورینگ جزء خدمات اکتیو شبکه می باشد. سیستم مانیتورینگ باید از امکاناتی برخوردار باشد که به بررسی این موضوع می پردازیم.

مانیتورینگ دمای اتاق سرور

تمامی سیستم ها در حین کار ، ایجاد گرما می کنند. به هر میزانی که قدرت پردازش cpu بیشتر باشد ، گرمای تولیدی بیشتر است. سیستم مانیتورینگ اتاق سرور باید دارای امکاناتی باشد که دمای اتاق سرور و گرمای درون رک را کنترل کند. سنسور مربوطه با بالا رفتن دمای محیط ، شروع به هشدار دادن می کند تا مدیران برای رفع مشکل سریعاً اقدامات لازمه را انجام دهند.

تهویه مطبوع اتاق سرور

سیستم های تهویه مطبوع مرکز داده ، به منظور حفاظت از اتاق سرور نصب می شوند. سیستم های مانیتورینگ توسط روش های مدرن و پیشرفته ای ، سیستم های تهویه مطبوع را به صورت هوشمند کنترل می کنند. این سیستم ها شما را از عملکرد درست سیستم های تهویه ی مطبوع ، مطمئن می کنند.

رطوبت اتاق سرور

سیستم مانیتورینگ اتاق سرور باید دارای امکاناتی باشد که رطوبت اتاق سرور را کنترل نماید. نظارت بر میزان رطوبت اتاق سرور ، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. افزایش یا کاهش میزان رطوبت ، می تواند مشکلات گوناگونی را ایجاد کند.

در صورتی که رطوبت مرکز داده از میزان نرمال خود کمتر باشد ، سبب انباشته شدن انرژی الکترواستاتیکی می شود که تخلیه ی ساکن را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه سخت افزارها صدمه دیده و داده ها از بین می روند.

اگر رطوبت مرکز داده از میزان استاندارد بالاتر باشد ، قطعات الکتریکی دچار خوردگی و زنگ زدگی می گردند. به منظور افزایش طول عمر قطعات و حفظ داده های سرور ، بایستی رطوبت را در حد نرمال نگه داشت. چنانچه میزان رطوبت اتاق سرور از میزان استاندارد خارج شود ، سیستم اطلاع رسانی می کند.

تشخیص نشت آب ، از طریق امکانات سیستم مانیتورینگ اتاق سرور

سیستم های سرمایشی به منظور خنک کردن اتاق سرور ، نصب می شوند. این سیستم ها ممکن است در مواقعی دچار مشکلاتی نظیر نشت آب شوند. همچنین نشت در سیستم های HVAC ممکن است وجود داشته باشد و توسط دیوارها به اتاق سرور نفوذ پیدا کند. لذا تشخیص نشت آب در اتاق سرور ، بسیار اهمیت دارد. سیستم مانیتور نشت به محض تشخیص نشت آب ، این مسئله را اطلاع رسانی می کند.

تشخیص دود

سنسورهای تشخیص دود ، کارکنان شبکه را از وجود دود در اتاق و احتمال آتش سوزی باخبر می کنند. در اینصورت کارکنان مربوطه ، اقدامات ضروری را برای پیشگیری از آتش سوزی در اتاق سرور انجام می دهند.

دوربین مدار بسته ، از امکانات لازم سیستم مانیتورینگ اتاق سرور

وجود دوربین مدار بسته برای افزایش امنیت در اتاق سرور ، ضروری می باشد. این دوربین ها تمامی اتفاقات رخ داده در اتاق سرور را ضبط کرده و همانند یک بازدارنده برای سوء استفاده کنندگان است. بعضی از سیستم های مانیتورینگ دارای قابلیت هایی می باشند که ویدئوهای ضبط شده را توسط ایمیل ، MMS و … به سیستم های دلخواه ارسال می نمایند و یا آنها را در گوشی موبایل نمایش می دهند.

وضعیت درب

تنها اشخاص مجاز باید به اتاق سرور وارد شوند. رفت و آمدهای زیاد ، می تواند سبب ورود آلودگی به اتاق سرور شوند. کنترل رفت و آمدها از طریق سنسورهای وضعیت درب ، امکان پذیر است. اکثر گرد و غبار موجود در اتاق سرور به دلیل رفت و آمدهای بیش از اندازه ایجاد می شود. سیستم مانیتورینگ اتاق سرور ، باز شدن درب رک را می تواند نشان دهد. علاوه بر این ، امکان باز و بسته کردن درب از راه دور به کمک این سرور وجود دارد.

لزوم مجهز بودن اتاق سرور

 

سیستم مانیتورینگ اتاق سرور

 

امکانات اندازه گیری دما ، رطوبت ، دود و … از امکانات لازم اتاق سرور است که به آن اشاره شد. نصب و راه اندازی این سیستم ها در کاهش بسیاری از مشکلات شبکه ، نقش اساسی دارد. یک سیستم مانیتورینگ اتاق سرور به کمک اعلان هایی که دارا می باشد ، مالکان مراکز داده را از تغییر و تحولات رخ داده ، با خبر می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post