امنیت اتاق سرور بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورت ایمن نبودن اتاق سرور مشکلات زیادی برای شبکه های کامپیوتری سازمان ها و شرکت ها ایجاد خواهد شد.

اتاق سرور

اتاق سرور ، اتاقی می باشد که سرورها و سایر تجهیزات سخت افزاری مربوط به شبکه سازمان در آن نگهداری می شود. اتاق سروری که وسیع تر می باشد و در مکان های مختلف قرار گرفته است ، مرکز داده یا دیتاسنتر گفته می شود. نگهداری از سرورها باید طبق اصول و شرایط حساس و ویژه ای انجام شود. بنابراین اتاق سرور را برای نگهداری از سرورها طراحی می کنند.

ذخیره سازی اطلاعات توسط اتاق سرور صورت می گیرد و از تمامی داده ها و اطلاعات ، نسخه های بک آپ تهیه می شود.

تأمین امنیت اتاق سرور

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه باید برای تأمین امنیت و محافظت از اتاق سرور هم اقدامات لازم انجام شود. در واقع ایمنی و محافظت از اتاق سرور یکی از اولویت ها در پیاده سازی خدمات شبکه می باشد. تأمین امنیت این اتاق به صورت صد درصدی امکان پذیر نمی باشد. اما روش هایی وجود دارند که می توان امنیت آن را افزایش داد.

 

امنیت اتاق سرور

 

امنیت فیزیکی اتاق سرور

اتاق سرور به لحاظ ظاهری نباید پنجره ای داشته باشد. زیرا نور و گرما را از خود عبور می دهد و موجب افزایش دمای اتاق می شود. ارتفاع این اتاق باید به اندازه کافی بلند ( حدود 3 متر ) باشد تا سریع گرم نشود. در طراحی اتاق سرور باید درب اتاق ها دارای عرض حداقل یک متر و ارتفاع حداقل 2.5 متر در نظر گرفته شود. با این طراحی ویژه برای درب ، امکان نصب سرورهای بزرگتر در آینده وجود دارد.

کف اتاق سرور باید جنسی ضدالکتریسیته ساکن داشته باشد. وسعت اتاق سرور باید به اندازه ای باشد که جوابگوی تمام نیازهای لازم مانند فضای کافی برای تجهیزات خنک کننده ، باشد. عایق کاری اتاق سرور از دیگر اقداماتی می باشد که برای افزایش امنیت اتاق سرور باید صورت گیرد.

سیستم تهویه اتاق سرور

سرورها گرمای بالایی ایجاد می کنند. بنابراین لازم است در این اتاق ها از سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های خنک کننده استفاده شود تا به تجهیزات آسیب وارد نشود و از بروز آتش سوزی و سایر خطرات جلوگیری شود.

گرمای سرورها بسیار فراتر از گرمای سیستم های معمولی مانند لپ تاپ ها می باشد. بنابراین با فن های معمولی نمی توان سرورها را خنک نمود و باید سیستم های تهویه و خنک کنندگی قدرتمندی استفاده نمود.

علاوه بر خطر آتش سوزی و احتراق ، کاهش عمر سرورها و تجهیزات از دیگر مشکلاتی است که در اثر گرمای بیش از اندازه ایجاد می شود. با این توضیحات ، لزوم استفاده از سیستم های خنک کننده و تهویه مطبوع برای افزایش امنیت اتاق سرور مشخص می گردد.

سیستم های تهویه و خنک کنندگی اتاق سرور باید دارای استانداردهای صنعتی لازم باشد. بهتر است زمان طراحی و نقشه کشی شبکه ، اتاق سرور در بخش هایی از ساختمان در نظر گرفته شود که کمترین گرما را داشته باشند.

محافظت از اتاق سرور در برابر حملات

پس از برقراری امنیت فیزیکی اتاق سرور ، باید برای برقراری امنیت آن در برابر هرگونه نفوذ و حمله ای ، تدابیر امنیتی لازم در نظر گرفته شود.

درب های اتاق سرور باید همواره قفل باشند و مجهز به سیستم های هشدار دهنده باشند.

نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته از دیگر اقدامات لازم برای افزایش امنیت اتاق سرور می باشد. این سیستم ها تمامی لحظات را ثبت و ضبط می کنند و در صورت لزوم فایل های ویدیویی در اختیار قرار می دهند.

اختصاص دادن رمزهای شناسایی یا ID برای کاربران مجاز ورود به اتاق سرور ، راهکار امنیتی مناسبی می باشد.

 

امنیت اتاق سرور

 

نرم افزار کنترل ایمنی اتاق سرور

برنامه ها و نرم افزارهایی برای محافظت و مراقبت از اتاق سرور وجود دارند. این نرم افزارها قابلیت هایی مانند صدور دسترسی برای کاربران و لغو دسترسی کاربران ، ایجاد مجوزهای موقت برای کاربران ، سازماندهی و کنترل سیستم های هشدار با استفاده از تلفن های جدید هوشمند را دارا می باشند.

از دیگر امکانات این نرم افزارها امکان ترکیب و یکپارچه سازی با سرویس های اکتیودایرکتوری و گوگل اپلیکیشن و … می باشد.

این نرم افزارها به برقراری امنیت اتاق سرور کمک شایانی می کنند و توانایی هماهنگ شدن از مقیاس یک اتاق کوچک به اتاق بزرگتر را دارا می باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post