دیتاسنتر و اتاق سرور دارای ویژگی های مشترکی هستند. تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور بیشتر مربوط به ویژگی های متمایز هر کدام از آنها می باشد.

دیتاسنتر شبکه چیست ؟

دیتاسنتر شامل گروهی از سرویس دهنده ها ، زیرساخت های ارتباطی ، امنیتی و تجهیزات الکترونیکی می باشد که جهت نگهداری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه استفاده می گردد. دیتاسنتر به منظور مرکز پردازشی ، مرکز ذخیره داده ، مرکز جمع آوری داده می تواند به کار گرفته شود.

اتاق سرور چیست ؟

اتاق سرور محیطی برای به کارگیری سرورهای شبکه کامپیوتری می باشد که طبق اصول و استاندارد هایی ، نگهداری سرورها در آن انجام می شود. در این اتاق که دارای سیستم تهویه مطبوع می باشد ، تجهیزات شبکه شامل سرورها ، روتر ها ، سوئیچ ها و … نگهداری می شود.

دلایل استفاده از دیتاسنتر و اتاق سرور

برای نصب و راه اندازی شبکه ، به دیتاسنتر و اتاق سرور نیاز می باشد. با توجه به نیاز سازمان ها به استفاده از شبکه های کامپیوتری و گسترش استفاده از شبکه ی جهانی اینترنت ، داده ها و اطلاعات زیادی تولید می شوند. برای نگهداری و ثبت این داده ها و اطلاعات با حجم بالا ، نیاز به مراکز داده بسیار بزرگی می باشد. بدین منظور از دیتاسنتر و اتاق شبکه استفاده می کنند.

تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور چیست ؟

با درک درست از عملکرد و کارایی دیتاسنتر و اتاق سرور می توان پی به تفاوت های این دو برد. بنابراین کارایی و ویژگی های دیتاسنتر و اتاق سرور را بررسی می کنیم.

دیتاسنتر

 

تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور

دیتاسنتر و مراکز داده با دارا بودن اینترنت هایی با سرعت بالا و سرورهای قوی می توانند سرورهای وب را برای همه ی کاربران راه اندازی کنند. طراحی و ایجاد دیتاسنترها ، از خدمات شبکه می باشد. داده ها و اطلاعات در دیتاسنترها امنیت بسیار خوبی خواهند داشت.

دیتاسنتر مکانی می باشد که برای نگهداری و حفاظت سخت افزارها ،  تجهیزات ذخیره سازی و تجهیزات ارتباطی طراحی شده است. این دیتاسنترها می توانند سرورها را به اینترنت عمومی وصل کنند.

یک تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور ، هزینه راه اندازی آنها می باشد. هزینه مربوط به راه اندازی دیتاسنتر با توجه به انجام فرآیندهای خدمات پسیو شبکه و خدمات اکتیو شبکه بالا می باشد. به جز هزینه های گفته شده ، هزینه های نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات شبکه و هزینه مصرف انرژی و … برای سازمان ها وجود دارند که بسیار بالا می شوند.

البته روش هایی برای کاهش هزینه های شبکه مانند مجازی سازی شبکه های کامپیوتری و کنترل میزان برق مصرفی وجود دارند. دیتاسنترها مزایای زیادی مانند امنیت ، پهنای باند اختصاصی ، سرعت بالا و سیستم پشتیبانی برق UPS   برای شبکه های سازمان دارند.

اتاق سرور

 

تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور

طبق توضیحات قبل ، برای بررسی تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور باید با ویژگی های آنها آشنا شویم. اتاق سرور از بخش های مهم شبکه می باشد. این اتاق مرکز کنترل ، نظارت و سازماندهی شبکه می باشد که تجهیزات سخت افزاری در آن نگهداری می شوند.

این اتاق سرورهای کامپیوتری و تجهیزات مربوط به آن را مدیریت می کند به گونه ای که چندین سرور فیزیکی مختلف در آنجا قرار می گیرد. یک مرکز داده دارای اتاق های متعددی می باشد که هر کدام خدمات مستقل و متفاوتی دارند.

اتاق سرور می تواند تعداد بی شماری سرور داشته باشد. سرورهایی که قابلیت به روزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری ، امکان پشتیبان گیری متعدد ، امنیت مناسب به منظور حراست از داده ها و اطلاعات و سایر ویژگی ها را دارا می باشند.

در بررسی تفاوت دیتاسنتر و اتاق سرور ، می توان گفت که اتاق سرور برخی از کارایی ها و ویژگی های دیتاسنتر را در مقیاس کوچکتر دارد. مشاغل و شبکه های کوچک ، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خود را در یک یا چندین اتاق سرور قرار می دهند که گاهی به آنها دیتاسنتر می گویند.

امکان دسترسی به اتاق سرور برای کاربران خاصی وجود دارد. طراحی و نقشه کشی اتاق سرور بسیار حساس و مهم می باشد. طراحی اتاق سرور باید طبق اصول و دستورالعمل های مشخصی انجام شود. رعایت این ضوابط و دستورالعمل ها موجب می گردد که شبکه کاربردی تر و موفق تر باشد.

از ویژگی های اتاق سرور می توان به دارا بودن درب ضد آتش ، سیستم امنیتی و دوربین مدار بسته ، سیستم گویای اعلام حریق  و وجود سقف و کف کاذب اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
Rate this post