Microsoft Lync یکی از برنامه ها و محصولات شرکت مایکروسافت می باشید که هدف آن برقراری ارتباط صوتی و تصویری می باشد. Lync یک برنامه یکپاچه می باشد که به شما این اجازه را میدهد که ببینید چه کاربرانی پای سیستم دسترسی به شبکه دارد و امکان یک ارتباط امن دو طرفه ( تبادل اطلاعات مکالمه و … )  را به سادگی برقرار میکند.

این نرم افزار قبلیت های زیادی را در خود گنجانده است، که میتواند باعث یک ارتباط آنلاین بین کاربران در سرتاسر دنیا شوند و این ارتباط ها میتواند شامل: تماس تلفنی، تماس تصویری، پست الکترونیک ( ایمیل )، ویدئو کنفرانس، پست صوتی، وب کنفرانس، پیام های فوری، فکس و… که بسیار تناسب خاص و عالی با سایر برنامه های مایکروسافت از جمله برنامه پرکاربرد مایکروسافت آفیس را دارد.

یکی از فواید مایکروسافت Lync کاهش نیازمندی به سفرهای غیر ضروری می باشد، چون با این ارتباط میشود تمامی فعالیت های مورد نیاز جلسات و گفتگو ها را مهیا کرد.

مایکروسافت Lync سرور، با کمک از علم IT میتواند بر روی یک سرور 64 بیتی نصب و راه اندازی شود، که بستگی به نیازهای مورد نظر منابع سخت افزاری خاص خود را نیاز دارد، که در نهایت کاربران با استفاده از محیط بسیار ساده وروان آن میتوانند شروع به فعالیت های روزانه خود کنند.
مثال: شما میتوانید بین کارمندان داخل شرکت، داخل شهر، بیرون شهر و حتی بیرون کشور، مکالمه گروهی، چت گروهی، تلفن، و حتی تماس ویدئویی را ایجاد کنید، تمام این موارد فقط بر روی بستر شبکه انجام میشود و هیچ هزینه جانبی برای شرکت و یا سازمان شما در بر نخواهد داشت.
همانطور که پیشتر عرض شد این برنامه برای برقراری ارتباط صوتی و تصویری نیاز به دیوایس های صوتی تصویری نیز دارد که میتوانید هر نوعی را تهیه کرده و آن را به راحتی به این برنامه متصل کنید و از آن استفاده کنید.
تمامی کاربران میتوانند تصویر تمامی امکانات ذکر شده شامل: تماس خودکار، تنظیم نور، نمایش وضعیت و تماس تلفنی ، پست الکترونیکی و .. با به راهی رو بروی تلفن های همراه خود وکامپیوتر های شخصی خود مشاهده کنند و این تنظیمات را حتی شخصی سازی کرده و کنترل نمایند.

این نرم افزار با بهرهگیری از ویندوز سرور که پایگاه داده SQL بر روی آن داشته باشد، و همچنین ترکیبی از امکانات برنامه های جانبی دیگر مایکروسافت شامل Microsoft Outlook و  Microsoft Exchange server میتواند در نهایت یک زیرساخت بسیار جالبتری برای انواع برقراری ارتباط بین کاربران مهیا کند و در نهایت جایگزین بسیار مناسب و پر امکاناتی و حرفه ای برای مسنجر مایروسافت می باشد.

ویژگی های مایکروسافت

  • یکپاچه سازی کاربران و مشخصات تماس آنها از برنامه Microsoft Exchange Server
  • ترکیب حرفه این برنامه با Microsoft Outlook همراه تقویم برای همزمان سازی تمامی جلسات
  • تعداد نامحدود در ساخت Lync کلاینت و تعداد کاربران
  • برنامه Lync Mobile جهت استفاده بر روی تلفن همراه
  • استفاده از پروتکل SIP جهت برقراری تماس تلفنی و ویدئویی
  • تامین امنیت با استفاده از TLS و SRTP
  • امکان ارائه Presentation توسط برنامه Microsoft PowerPoint
  • امکان به اشتراک گذاری صفحه مانیتور کاربران در مواقع لزوم

قابلیت های بیشتر Lync در یک نگاه

این برنامه همانطور که توضیح داده شد قابلیت های بسیار زیادی دارد و این قابلیت ها بر روی صفحه شما قابل نمایش می باشد آن هم در شرایط عدم برهم زدن صفحه دسکتاپ شما، Lync دارای یک منوی سریع میباشد که شما می تواند تمامی میانبرهایی که مورد نیازتان هست را در آن جای دهید تا دسترسی برای شما آسانتر شود.شما در عین استفاده از تماس صوتی یا تصویری قادر خواهید با از دیگر قسمت های برنامه نیز استفاده کنید به عنوان مثال چت و ایمیل و …، همچنین در سمت راست صفحه میتوانید بر روی گزینه بیشتر کلیک کرده تا قابلیت های بیشتر برای شما نمایش داده شود..

جایگزینی دکمه اتاق چت با لیست فعالیت خبرخوان ها

در قسمت خبرخوان های اطلاعاتی در مورد آخرین تغییرات وضعیت سیستم در میان مخاطبین و کاربران از جمله یادداشت های شخصی، تغییر تصاویر و … را میتوان مشاهد کرد.شما میتوانید با تکیه بر این ویژگی مخاطبین خود را انتخاب کرده و شروع به ارتباط با آنها کنید. در  برنامه Lync 2013 چایگزینی طراحی شده برای اتاق چت که میتوانید با سرعت بیشتری نصبت به گذشته به مخاطبین، اتاق های چت و موضوعات مهم دسترسی داشته باشید.هنگامی که شما وارد یکی از اتاق های چت میشوید، میتوانید تمامی اعضا و وضعیت حضور آنها را مشاهده کنید، همچنین مشا میتوانید هشدار های اطلاعا رسانی و یا صداهای خاصی برای صفحه چت خود تنظیم کنید. در اتاق های چت شما همچنین میتوانید افرادی که نیاز فوری دارید را به لیست علاقمندی های خود اضافه کنید تا دستری به این افراد مد نظرتان سریعتر شود. تنها کافیست بر روی گزینه Add To Favorites کلیک فرمایید.

گزینه هایی برای نمایش جدید

شما میتوانید برای سازماندهی لیست مخاطبین خود گروه سازی Groups کنید تا هر موقه به تعداد خاصی از این افارد نیاز داشتید همگی در دسترس باشند آن هم فقط با یک کلیک، گزینه بعدی تنظیم گروه و لیست بر اساس Status وضعیت کاربران و یا در دسترس بودن است، به عبارتی میتوانید وضعیت کاربران را رد حالت آنلاین، آفلاین و … مشاهده و دسته بندی کرد،همچنین مشا میتواند به سرعت با هر مخاطبی یک تماس صوتی یا تصویری برقرار کنید، و همچنی میتوانید برای تماس های صوتی و تصویری یک پیش نمایش از آن تماس تهیه کنید  و یا با استفاده از گزینه Relationships مخاطبین خورد را بر اساس حفظ حریم شخصیتان گروه بندی کنید. در انی گروه ها هم شما میتوانید افراد را بر اساس آنلاین و آفلاین بودن و یا در دسترس بودن دسته بندی کنید.

مکالمات جدول بندی شده

مکالمات جدول بندی شده یکی از ویژگی هایی است که به شما این امکان را میدهد، تمامی مکالمات، پیام ها و همچنین چت روم (Chat Rooms) را در یک صفحه در کنار هم داشته باشید.در این صفحه شما میتوانید با استفاده از گزینه هایی که در سمت چپ مشاهده میکنید، در بین تمامی فعالیت های خود حرکت کنید و اگر به فضای بیشتر نیاز داشتید میتوانید ان را با استفاده از گزینه های لیست مخاطبین انتخاب و تنظیم کنید. یکی از ویژگی های Lync این است که تمامی مکالمات شما را ثبت میکند حتی اگر مکالمه ای را ترک یا قطع کرده باشید، تا بتوانید دوباره به آن برگردید. در زیر پنجره تماس گزینه های وجود دارد که بوسیله آن ها میتوانید تمای ها را انتقال، یا اضافه کردن دیگران به مکالمه را اضافه کنیدو یا حتی تماس های صوتی و یا تصویری خود را به دیگران انتقال داده و حتی به اشتراک بگذارید، و حتی در بین این تماس ها فایل ها را به هم انتقال دهید و شروع به اشتراک گذاری فایل و یا اطلاعات خاص کنید، این کار بدون اختلال در سرعت تماس صوتی و تصویری و به صورت همزمان قابل انجام می باشد.

در قسمت کنفرانس قابلیت هایی شامل: تخته سفید، یادداشت های جلسات، دفترچه یادداشت، و … را استفاده کرد و حتی به اشتراک گذاشت.

معرفی Lync

این نرم افزار در سال 2010 به همراه مجموعه نرم افزار های آفیس 2010 عرضه شده است و اخرین نسخه آن در سال 2013 عرضه شده است.

این نرم افزار در سال 2010 به همراه مجموعه نرم افزار های آفیس 2010 عرضه شده است و اخرین نسخه آن در سال 2013 عرضه شده است.

سرویس های اصلی Lync عبارتند از:

  • سرویس چت یا همان پیام های آنی و فوری و حتی سیستم حضور غیاب
  • تماس صوتی بر بستر شبکه (VoIP)  و تماس تصویری
  • کنفرانس های صوتی بر بستر شبکه، تصویری و کنفرانسهای تحت وب به صورت آنلاین
  • برقراری تماسهای تلفنی از داخل شبکه با خطوط شهری

برای استفاده از همه این سرویس های تماسی نرم افزار نسخه کلاینت Lync مورد نیاز می باشد.با یاین نرم افزار شما میتوانید قبل از تماس وضعیت کاربران را ببینید که کاربر آنلاین هست یا خیر تا بتوانید با آن تماس بگیرید، در صورتیکه کاربر مورد نظر در دسترس باشد شما میتوانید با یک کلیک با کاربر مورد نظر تماس برقرار کنید.برنامه مایکروسافت Lync این امکان را فراهم میکند که در حین یک تماس صوتی  و یا در ابتدای آن یک تماس ویدئوی نیز به آن اضافه شود. میاکروسافت Lync به کاربران این امکان را فراهم میدهد که یک کنفرانس چند نفره ویدئویی را برگزار کنند، این کار میتواند به صورت برنامه ریزی شده و یا بدون برنامه (adhoc) باشد. کاربران میتوانند با استفاده از تقویم برنامه Outlook ساعت و تاریخ این جلسات را مشخص کنند،در حین جلسات وضعیت هر کاربر میتواند تغییر کند، به عنوان مثال وضعیت مشغول، و همچنین کاربران میتوانند با برنامه Lync با خطوط تلفن شهری (آنالوگ) تماس بر قرار کنند.

در این قسمت شروع به معرفی اجمالی و مزایای مایروسافت Lync خواهیم کرد، شما میتوانید با تماس با تیم فنی شرکت کوشا شبکه اریکه اطلاعات بیشتری در خصوص این محصول بدست آورید.

سهولت انتخاب کاربران شرکت کننده در جلسات:

در مایکروسافت Lync به راحتی میتوانید افراد واشخاصی را که میخواهید با آنها جلسه برگزار کنید را دعوت کنید.اینجام این کار در Lync تنها با چند کلیک و بسیار ساده می باشد.به این گونه تمامی جلسات شما محرمانه میماند و تنها اشخاصی به محتوای جلسه دسترسی دارند که در آن حضور دارند.

دسترسی کامل و فراگیر به تمامی سرویس های مایکروسافت:

برای دستری به تمامی سرویس های مایکروسافت Lync فقط به یک اینترنت نیاز دارید تا بتوانید با سرور Lync ارتباط مستقیم پیدا کنید، و دیگر نیازی به هیچ شبکه یه حتی VPN دیگری نیاز ندارید. در همین لحظه که به سرور متصل شدید ارتباط شما به تمامی سرویس های Lync برقرار میشود و توانایی ارتباطات صوتی تصویری و حتی کنفرانس ها را به راحتی دارید و میتوانید حتی از ساعات و تاریخ جلسات آگاهی پیدا کنید.

تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری:

در مایکروسافت Lync تبادل اطلاعات و اشتراک گذاری فایل های که برای تمامی شرکت ها و سازمان ها بسیار اهمیت دارد با امنیت بسیار خوبی قابل استفاده می باشد و کاربران میتوانند با استفاده از این نرم افزار به راحتی تمامی فعالیت های ارتباطی تبادلی اطلاهاتی و اشتراک گذاری را با سهولت تمام انجام دهند.

در اینجا به معرفی اجمالی مزایای مایکروسافت Lync میپردازیم. شما میتوانید با تماس با تیم فنی شرکت کاوا اطلاعات بیشتری در مورد این محصول بدست آورید.

سهولت انتخاب شرکت کنندگان جلسات مایکروسافت LYNC  :در مایکروسافت Lync میتوانید به سادگی اشخاصی را که میخواهید با آنها جلسه برگزار کنید را به دعوت کنید. انجام این کار در مایکروسافت Lync به سهولت چند کلیک است. به این ترتیب جلسه شما محرمانه میماند و تنها اشخاص خاصی به محتوای جلسه دسترسی خواهند داشت.

دسترسی فراگیر به سرویس های مایکروسافت LYNC :برای دسترسی به سرویس های مایکروسافت Lync تنها احتیاج به یک اتصال اینترنت برای ارتباط با سرور Lync دارید. حتی نیازی نیست که با VPN به شبکه داخلی شرکت متصل گردید. به این ترتیب برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس بسیار ساده تر میشود. شرکت کنندگان در هر جایی که باشند چند ساعت قبل از جلسه از برگزاری جلسه مطلع میشوند.

انتقال و اشتراک فایل ها :با استفاده از مایکروسافت Lync نیازی به چندین نرم افزار برای ارسال فایلهای مختلف نیست. انتقال فایلها برای مشترکین تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است و Lync این مشکل را به سادگی حل میکند.

سهولت در نصب و راه اندازی microsoft lync :اخیرا نصب سرور مایکروسافت Lync به سادگی بیشتری انجام میشود و نیازی به نصب تعدادی زیادی سرویس و نرم افزار نیست. این موضوع علاوه بر سادگی و سرعت بیشتر در راه اندازی سیستم باعث بهبود صرفه جویی در حافظه RAM و پردازشگر سرور میشود.

این مزایا باعث شده است که مایکروسافت Lync در بین شرکت های تجاری بیش از پیش محبوب شود. در حال حاضر نرم افزارها و سخت افزارهای بسیاری یافت میشوند که با مایکروسافت Lync متصل میشود. بنابراین آزادی بیشتری نسبت به انتخاب محصول وجود دارد.