متخصص شبکه های کامپیوتری وظایفی در زمینه های طراحی شبکه ، نصب و راه اندازی شبکه ، امنیت شبکه ، به روزرسانی ها و … بر عهده دارد.

منظور از متخصص شبکه های کامپیوتری کیست ؟

هر نوع شبکه کامپیوتری صرف نظر از وسعت شبکه به شخصی نیازمند است که بتواند عملکرد شبکه و نحوه استفاده از شبکه را با علم و تخصص خود سازماندهی کند. چنین شخصی عملکرد شبکه و فعالیت های نرم افزاری شبکه را کنترل و نظارت می کند. وجود این شخص برای تمام شبکه ها لازم می باشد تا شبکه دچار اختلال نشود.

وظایف متخصص شبکه چیست ؟

این فرد در حوزه های مختلفی برای شبکه فعالیت می کند.

 

نقش متخصص شبکه های کامپیوتری

نقش متخصص در طراحی  شبکه

اولین وظیفه این فرد در زمینه طراحی و نقشه کشی شبکه است. این فرد با توجه به ویژگی های شبکه و نیازهای موجود ، بهترین طراحی را برای شبکه انجام می دهد. بهترین طراحی یعنی نیازهای کنونی و نیازهای آینده شرکت تأمین شود.

نقش متخصص شبکه های کامپیوتری در نصب و راه اندازی شبکه

متخصص شبکه ، وظیفه ی نظارت و برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی شبکه را بر عهده دارد. نصب و راه اندازی شبکه مرحله ی بسیار مهمی در ایجاد شبکه های کامپیوتری می باشد. در این مرحله ی اجرایی ، پیاده سازی بخش های مختلف شبکه انجام می شود. نصب درست و اصولی شبکه از بروز مشکلات در شبکه ممانعت می کند. یک پیاده سازی اصولی بر مبنای استانداردها سبب می شود که هزینه های شرکت کاهش پیدا کند. لذا متخصص باید کنترل و نظارت کاملی بر این مرحله داشته باشد.

نقش متخصص در مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ یکی از بخش های مهم شبکه است که تحت نظر متخصص مدیریت می شود. مانیتورینگ شبکه با استفاده از ابزارهای مخصوص سبب پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات زیادی از شبکه می شود. مانیتورینگ به کنترل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه مانند روترها ، فایروال ، سرور و …می پردازد.

نقش متخصص شبکه های کامپیوتری در امنیت شبکه

اهمیت برقراری امنیت شبکه بر هیچ کس پوشیده نیست. متخصص شبکه های کامپیوتری در برقراری امنیت شبکه نظارت دارد و همواره به دنبال یافتن راهی برای بهبود امنیت شبکه می باشد. این فرد با به کارگیری لایه های گوناگون امنیتی از نفوذ هکرها و ویروس ها جلوگیری می کند. هر گونه تهدیدی که امنیت شبکه را به خطر می اندازد ، با تدبیر متخصص خنثی می گردد.

به روزرسانی تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه شامل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری می باشند. تجهیزات نرم افزاری به آپدیت نیاز دارند تا کیفیت و کارایی خود را از دست ندهند. تجهیزات سخت افزاری با گذشت زمان کهنه و خراب می شوند و به تعمیر یا تعویض نیاز دارند. متخصص شبکه های کامپیوتری ، به روزرسانی این تجهیزات را کنترل می کند و برنامه مشخصی برای آپدیت آنها دارد.

  • این نکته مهم را درنظر داشته باشید که متخصص قرار نیست تمامی این وظایف را خود انجام دهد ، بلکه بر نحوه کار نیروها نظارت می کند و برنامه ریزی برای انجام کارها را انجام می دهد. بهترین روش پیاده سازی هر کدام از این مراحل را ارائه می کند. بنابراین می توان نقش متخصص را شبیه کارگردان ها دانست.

مهارت های لازم برای کنترل شبکه

 

متخصص شبکه های کامپیوتری

 

متخصص برای کنترل و سازماندهی شبکه به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. برخی از مهمترین این مهارت ها و تخصص ها موارد زیر می باشند.

آشنایی کامل با برنامه های پیکربندی شبکه مثل Microsoft Windows و Sysprep و …

آشنایی کامل با نرم افزارهای کنترل و مدیریت شبکه مثل Cisco Systems CiscoWorks

تسلط کامل بر نرم افزارهای مدیریت دسترسی مثل Tivoli و …

داشتن تسلط بر آنالیز و تحلیل عملکردهای سیستم. این مهارت سبب می شود که کارایی تمامی تجهیزات شبکه بررسی شود.

آشنایی با نحوه نگهداری از تجهیزات گوناگون شبکه

توانایی بررسی شاخص های عملکرد سیستم با هدف بهبود عملکرد قسمت های گوناگون شبکه

توانایی شناخت نواقص و ایرادات شبکه برای رفع سریع مشکلات

متخصص شبکه های کامپیوتری در حوزه ی طراحی و راه اندازی میل سرور ، پیکربندی سرورها ، شبکه های ارتباطی محلی ، شبکه های فیبر نوری و … باید از علم خوبی برخوردار باشد.

آشنایی با توپولوژی از دیگر مواردی می باشد که یک متخصص باید دارا باشد. توپولوژی همان ساختاری است که شبکه ها بر اساس آن طراحی و راه اندازی می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post