[ratings]

هاست فایل ها (Hosts file) را در ویندوز ۱۰ چگونه ویرایش کنیم؟

احتمالا برای شما هم پیش اومده که بخواهید آدرس دامنه ای را بدون اینکه بخواهید سرور DNS خودتون رو دستکاری کنید، تغییر بدید. آسانترین راه برای این موضوغ استفاده از این فایل ها در ویندوز ۱۰ و یا سایر سیستم های عامل می باشد .

 

لیست مطالب:

توضیح کوتاهی در مورد هاست فایل ها (Hosts file)

ویرایش هاست فایل ها (Hosts file)

ویرایش هاست فایل ها (Hosts file) در لینوکس و مک

جلوگیری از تبلیغات با هاست فایل ها (Hosts file)

نتیجه گیری

 

توضیح کوتاهی در مورد هاست فایل ها (Hosts file)

تا قبل از سال ۱۹۸۴ هیچ domain name systems ( DNS) وجود نداشت. بنابراین تنها راهی که کامپیوتر ها میتونستن نام هاست ها را به IP تبدیل کنند، استفاده از فایلی به نام hosts.txt بود. این فایل ها به صورت دستی در شبکه ARPANET  ایجاد و نگهداری می شدند.

هنگامی که فرآیند تبدیل Hostname ها به IP به صورت خودکار و با استفاده از domain name system (DNS ) ها انجام شد، در واقع این فایل ها دیگر اعتبار خود را از دست دادند. خیلی از مردم حتی فراموش کردند که همچین فایل اصلا وجود دارد. ولی از آن زمان تا کنون این فایل ها در تمامی سیستم عامل وجود دارد. آخه بعضی وقتا خیلی کاربردی هستند!

برای پشتیبانی شبکه با هزینه پایین کلیک کنید.

ویرایش هاست فایل ها (Hosts file)

در ویندوز ۱۰ هاست فایل ها در مسیر C:Windows\System32\drivers\etc و یا هر درایوی که سیستم عامل روی اون نصبه وجود داره.

این فایل توسط سیستم عامل قفل شده است بنابراین مستقیما نمیتونید اون رو اصلاح کنید. حداقل بدون notepad نمیتونید! بنابراین برای این کار ابتدا یک ادیتور متن به دلخواه خودتون دانلود کنید، سپس هاست فایل را با استفاده از اون ادیتور باز کنید.

 

به صورت پیش فرض، این فایل ها هیچ چیزی  در حالت فعال ندارند، به عنوان مثال اگر بخواهیم یک رکورد ایجاد کنیم، مانند تصویر زیر باید انجام دهیم.

 

و هنگامی که شما این آدرس را در browser خود وارد کردید، نتیجه زیر را مشاهده خواهید کرد.

 

اصلاح هاست فایل ها در لینوکس و مک

در لینوکس و در کامپیوتر های اپل فایل هاست ها در مسیر etchosts وجود دارند. برای مثال برای اصلاح آن در سیستم عامل Ubuntu کافیست از دستور زیر استفاده کنید.

sudo nano /etc/hosts

 

هاست فایل ها در لینوکس و ویندوز مشابه هم هستند. پس می توانید به همان روشی که در ویندوز آنها را اصلاح کردید، عمل کنید.

 

جلوگیری از تبلیغات با هاست فایل ها (Hosts file)

با توجه به اینکه ما در این مقاله کاربردهای ابتدایی هاست فایل ها را بیان کردیم . ولی شما با همین اطلاعات می توانید کار های پیچیده و جرفه ای تری را انجام دهید. مثل جلوگیری از تبلیعات در browser های مختلف. منم میدونم که برای کروم و فایرفاکس پلاگینی با نام ad blocker وجود دارد که همین کار رو میکنه. اما ما در IE همچین چیزی نداریم. بنابراین برای این کار می توانید از این فایل ها استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

استفاده از این فایل در ویندوز ۱۰ و سایر سیتم های عامل، می تواند آدرس ها را به IP دیگری ترجمه کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2.5/5 - (4 امتیاز)