بررسی شبکه های کامپیوتری معمولاً از نظر وسعت شبکه ها انجام می شود و خدمات شبکه و مزایای شبکه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند.

شبکه های کامپیوتری

مجموعه ای که  شامل دو یا چند سیستم رایانه ای در ارتباط با هم و سایر تجهیزات می باشد و امکان انتقال و اشتراک گزاری داده ها و اطلاعات و … را دارند، شبکه کامپیوتری می گویند.

شبکه های کامپیوتری گوناگونی وجود دارند. شبکه های شخصی PAN ، شبکه های محلی LAN ،  شبکه های بی سیم  WLAN ، شبکه شهری MAN، شبکه گسترده WAN، شبکه خصوصی مجازی VPN، شبکه های سیستمی SAN، شبکه های ذخیره سازی SAN، شبکه های منطقه پردازی CAN و…

شبکه های کامپیوتری را از نظر ابعاد و بزرگی از شبکه شخصی تا شبکه گسترده تقسیم بندی می شوند. حال به بررسی شبکه های کامپیوتری از نظر وسعت و بزرگی می پردازیم.

شبکه محلی LAN

این شبکه، شبکه خصوصی می باشد و برای مؤسسات و سازمان ها و اداره ها و نهادهای کوچک قابل استفاده است.

شبکه LAN از منظر اندازه کم است و مدت زمان انتقال اطلاعات بسیار کوتاه است. فرآیند انتقال اطلاعات حدود 10 تا 100 میلیون بیت در ثانیه است. خطای انتقال داده در آن بسیار کوتاه است.

این شبکه برای اشتراک منابع بین کاربران ، شبکه ای مفید است  و شبکه بندی و تجهیزات مسیریابی ساده ای دارد. در شبکه محلی از توپولوژی ستاره ای استفاده شده است و این شبکه به شکل بی سیم یا با سیم کار می کند.

شبکه بین شهری MAN

این شبکه از نظر وسعت، یک شهر را می تواند در برگیرد.از ابتدایی ترین شبکه های بین شهری شبکه های تلویزیونی کابلی هستند که در بخش های پنهان و کور شهر ها قرار دارند. آنتن اصلی در منطقه فرستنده ی اصلی نصب و به مناطق محروم کابل هایی کشیده می شود.

شبکه گسترده WAN

به لحاظ وسعت این شبکه می تواند شامل چندین شهر و استان و… باشد مانند شبکه مخابراتی. این شبکه ارتباط بین شبکه های شهری و محلی را برقرار می کند و دارای زیرساختی قدرتمند و تجهیزاتی با ارزش است.

شبکه های گسترده برای برقراری ارتباط با راه دور از تکنولوژی  ATM Frame Relay  و X.25 بهره می گیرند.

شبکه دانشگاهی  CAN

این شبکه از یک یا چندین شبکه محلی تشکیل شده است که توسط سوئیچ و روتر با هم در اتصال هستند. از دیدگاه امنیت و وسعت شبکه های دانشگاهی نسبت به شبکه های محلی بالاتر هستند و علاوه بر دانشگاه ها در مراکز نظامی و سازمانی و شرکتی استفاده می شوند.

شبکه شخصی PAN

کوچکترین شبکه های کامپیوتری شبکه های شخصی هستند مانند پیکونت. قابلیت اتصال سیستمی و تجهیزاتی شبکه حدود 10 متر است.

برای مثال این شبکه می تواند شامل کیبورد و ماوس بی سیم و هدفون ها و ریموت ها و… باشد. امروزه شبکه های شخصی با گسترش اینترنت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای شبکه های کامپیوتری

با استفاده از خدمات شبکه کامپیوتری می توان از منابع و امکانات موجود به طور مشترک استفاده نمود.

با استفاده مشترک از منابع و عدم نیاز به پخش منابع در هزینه ها و سرمایه های سازمان ها و ادارات و.. صرفه جویی می شود.

امکان تبادل داده ها و اطلاعات و فایل ها و اسناد و دیگر منابع وجود دارد.

با پشتیبانی و نگهداری شبکه از اطلاعات و اسناد و داده های مهم شبکه نسخه های دوم و پشتیبانی تهیه نمود و در مواقع ضروری از آنها می توان بهره گرفت.

بین کاربران در فواصل مختلف ارتباط برقرار نمود و زمان تبادل اطلاعات را به طور چشمگیری کاهش داد.

امکان توسعه شبکه بدون نیاز به تغییر در ساختار سیستم فراهم می شود.

خدمات شبکه

خدمات شبکه شامل خدمات نرم افزاری و سخت افزاری می باشد.

خدمات نرم افزاری شامل نصب و ارتقاء سیستم عامل ها و نرم افزارها، خدمات نصب و راه اندازی شبکه، اشتراک گذاری تجهیزات و منابع، نصب و راه اندازی نرم افزارهای کنترل پهنای باند، امکان بازیابی داده های از بین رفته، نصب و راه اندازی اکتیو دایرکتوری، نصب درایورها و فایروال ها و آنتی ویروس و نصب تجهیزات پرینتر و اسکنر و… می باشد.

خدمات سخت افزاری شامل پیاده سازی شبکه وخرید تجهیزات شبکه، پیاده سازی و نصب و پشتیبانی از تجهیزات شبکه ( شامل کابل کشی و سرورها و سوئیچ ها،پچ کورد، رک، دوربین ها ) بازرسی دوره ای از قطعات شبکه و سیستم، رفع ایرادات، رفع ایردات پسیو شبکه، بررسی قابلیت مقیاس پذیری و توسعه پذیری شبکه و… می باشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post