کیستون شبکه از تجهیزات مهم شبکه می باشد و پریز شبکه محسوب می شود. این کیستون ها بر اساس ویژگی هایی که دارند ، دسته بندی می شوند.

کیستون شبکه و انواع آن

این  قطعه برای ایجاد ارتباط بین کابل شبکه و سایر تجهیزات مورد استفاده در شبکه ، به کار می رود. کیستون از تجهیزات پرکاربردی می باشد که برای نصب و راه اندازی شبکه به آن نیاز است. این قطعه در بخش های مختلف شبکه می تواند استفاده می شود.

کیستون مستطیلی شکل می باشد. نام این قطعه از شکل ظاهری آن الهام گرفته شده است. کیستون مشابه یک نوع جک دیواری می باشد که برای اتصال اینترنت های dial up متصل به تلفن ، هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کیستون بر مبنای نوع نصب ، از انواع مختلفی شامل کیستون پچ پنلی ، کیستون ماژولار و کیستون  غیر ماژولار ( سرهم ) تشکیل شده است. در واقع دسته بندی کیستون ها بر اساس نوع نصب ، نوع شیلد ، جنس و گروه می باشد. انواع کیستون بر اساس گروه شامل کیستون Cat5 ، Cat5e ، Cat6 ، Cat6a، Cat7، Cat7a  ، Cat8  می باشد.  کاربرد این پریزها با توجه به نوع خدمات شبکه متفاوت می باشد. برای مثال در شبکه ای که به سرعت بالا و پهنای باند بالا احتیاج می باشد ، باید کیستون Cat6  به کار گرفته شود و برای شبکه هایی با سرعت و پهنای باند متوسط ، کیستون Cat5  به کار گرفته شود.

کاربرد کیستون

کاربرد کیستون بدین صورت می باشد که هر جایی که به اتصال میان کابل و پورت مادگی نیاز باشد ، باید از پریز یا کیستون استفاده کنند. بنابراین کارایی کیستون تنها برای تجهیزات شبکه و تلفن و … نمی باشد و کارایی های وسیعتری دارد. به طور مثال می توان به استفاده از کیستون در عملیات نصب ترانک و باکس کف زمین اشاره کرد.

در شبکه های کامپیوتری برای اتصال بین نود یا سیستم به زیرساخت های شبکه از کیستون استفاده می کنند. بیشترین کاربرد کیستون در اتاق های سرور و دیتاسنترها به ویژه در شبکه های محلی می باشد.

نصب کیستون در شبکه

نصب کیستون در اجرای خدمات پسیو شبکه انجام می شود. از یک سمت کیستون ، کابل وارد می شود و از سمت دیگر پچ کورد یا کابل با سوکت RJ45 به آن داخل می شود . این پریزها جهت برقراری ارتباط بین تجهیزات و سیستم شبکه به کار می روند. کیستون های موجود در بازار در دو مدل وجود دارند. در مدل اول برای وارد کردن کابل در کیستون ، به ابزاری برای پرس کردن کابل احتیاج نمی باشد. در مدل دوم کیستون شبکه ، به یک آچار مخصوص برای پرس کردن کابل نیاز داریم.

 

کیستون شبکه

برای نصب کیستون به ترتیب زیر اقدام نمایید.

باید کمی از روکش پی وی سی را جدا کنید.

سیم های کابل را به آرامی از یکدیگر سوا کرده و با دقت کامل به قسمت انتهایی پریز وارد نمایید.

با استفاده از آچار پانچ ، سیم ها را به درون شیارها به طور کامل پرس نمایید. باید تیغه ی آچار پانچ به طرف بیرون کیستون باشد تا موجب قطع ارتباط سیم با کیستون شبکه نشود.

 

کیستون شبکه

محل قرارگیری کیستون

کیستون در مکان های متفاوتی ممکن است قرار بگیرد. برخی از این موارد  قرارگیری کیستون بر روی پچ پنل ، باکس های کف خواب ، فیس پلیت برای نصب بر روی ترانکینگ ، باکس روکار برای نصب روی دیوار ، باکس توکار برای نصب داخل دیوار و … می باشد.

جنس کیستون

کیستون بر اساس جنس در دو نوع پلاستیکی ( UTP ) یا پی وی سی و فلزی ( FTP  یا SFTP ) موجود می باشد. چنانچه طراحی و نقشه کشی شبکه به گونه ای می باشد که کابل ها از کنار برق عبور می کنند ، باید از نوع کیستون های فلزی استفاده نمود. دلیل این امر این می باشد که سیم ارت کابل ، به بدنه فلزی کیستون وصل شود تا منجر به کامل شدن مسیر گذری جریانات القایی تا چاه ارت شود.

مزایای استفاده از کیستون

از اصلی ترین مزایای استفاده از کیستون ، تطبیق پذیری کیستون می باشد. در واقع کیستون های متعددی توانایی اتصال به پچ پنل را دارند. این کیستون ها در دو مدل حفاظت شده و حفاظت نشده می باشند و امکان انطباق با  پچ کوردها و کابل های دارای چندین هادی رسانا را دارا می باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post