کاربرد سوئیچ شبکه ، برقراری ارتباط میان دستگاه های موجود درشبکه می باشد. سوئیچ شبکه موجب صرفه جویی در هزینه و افزایش بازدهی کارمندان می شود.

سوئیچ شبکه های کامپیوتری

یکی از تجهیزات بسیار مهم که در خدمات پسیو شبکه نصب و راه اندازی می شود ، سوئیچ شبکه می باشد . سوئیچ قطعه ای می باشد که با کابل به سیستم های موجود در شبکه وصل شده است و با دریافت داده ها از سیستم و مدیریت داده ها ، آنها را به مقصد ارسال می کند.

 

کاربرد سوئیچ شبکه

انواع سوئیچ های شبکه

انواع سوئیچ های شبکه شامل موارد زیر می باشد.

سوئیچ شبکه غیر قابل تنظیم

سوئیچ های غیرقابل تنظیم نیازی به پیکربندی ندارند و بدون نیاز به نصب و راه اندازی ، قابل استفاده می باشند. این نوع سوئیچ ها از ظرفیت پایینی نسبت به سوئیچ های قابل تنظیم برخوردار می باشند. همچنین سوئیچ های غیرقابل تنظیم از قابلیت های کمتری در مقایسه با سوئیچ های قابل تنظیم برخوردار می باشند. بیشترین کاربرد سوئیچ شبکه غیرقابل تنظیم ، در شبکه های خانگی می باشد.

سوئیچ شبکه قابل تنظیم

این نوع سوئیچ ها ویژگی هایی نظیر امکان پیکربندی ، ظرفیت بالا ، انعطاف پذیری مناسب و امنیت بالا را دارا می باشند. امکان کنترل و تنظیم سوئیچ قابل تنظیم ، از راه دور و یا به صورت محلی وجود دارد. این آپشن سوئیچ شبکه قابل تنظیم ، سبب کنترل بیشتر شبکه می گردد. سوئیچ شبکه قابل تنظیم کاربردهای بسیار زیادی دارد. این کاربردهای فراوان به علت داشتن قابلیت های بیشتر این نوع سوئیچ می باشد.

کاربرد سوئیچ شبکه قابل تنظیم

برای کنترل ترافیک در شبکه LAN  و استفاده از سرویس های پیشرفته تر مانند LAN  بی سیم و … از سوئیچ شبکه قابل تنظیم ( Managed )  استفاده می شود. سوئیچ های قابل تنظیم به دلیل قابلیت های بالا و کاربردهای بیشتر از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. در اکثر شبکه های حساس از این نوع سوئیچ استفاده می کنند.

سوئیچ PoE

PoE بر گرفته از Power over Ethern  می باشد و این نوع سوئیچ از سوئیچ های اترنتی کاربردی می باشد. عملکرد این سوئیچ بر مبنای فناوری PoE  می باشد. در این نوع سوئیچ انتقال داده و برق توسط یک کابل به صورت موازی انجام می گیرد. یکی از ویژگی های حائز اهمیت این سوئیچ ، انعطاف پذیری بالای آن می باشد.

سوئیچ LAN

این سوئیچ با نام های دیگری مانند Ethernat Switch و Data Switch شناخته می شود. کاربرد سوئیچ شبکه LAN  در مواردی می باشد که انتشار بسته اطلاعاتی فقط به گیرنده انجام شود. سوئیچ LAN به منظور کاهش گلوگاه و Congestion بهینه سازی شده است.

تفاوت سوئیچ و روتر

سوئیچ از تجهیزاتی می باشد که برای نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. روترها ، شبکه های کامپیوتری را به همدیگر وصل می کنند و موجب برقراری ارتباط بین شبکه های کامپیوتری می شوند. سوئیچ و روتر شباهت های زیادی دارند ، اما کاربرد سوئیچ شبکه با کاربرد روتر متفاوت می باشد و به لحاظ عملکردی کاملاً متفاوت می باشند.

تفاوت هاب و سوئیچ

 

کاربرد سوئیچ شبکه

از مقایسه بین هاب و سوئیچ و روتر این نتیجه گیری حاصل می شود که هاب بر خلاف سوئیچ و روتر ، دستگاه درخواست کننده داده ها و اطلاعات را نمی تواند شناسایی کند. هاب اطلاعات دریافت شده را به تمامی پورت ها ارسال می کند. اما سوئیچ اطلاعات دریافتی را تنها به پورت مقصد ارسال می کند. بنابراین استفاده از سوئیچ شبکه موجب کاهش ترافیک شبکه می شود.

شاید این موضوع در شبکه های کوچک ، اهمیت زیادی نداشته باشد ولی در مقیاس های بزرگتربسیار حائز اهمیت می باشد. در شبکه های بزرگ کاهش ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا ترافیک بالا می تواند منجر به کاهش کارایی شبکه شود.

تفاوت دیگر هاب و سوئیچ ، بروز Collision در هاب می باشد که این مسئله در سوئیچ به علت مدیریت قوی رخ نمی دهد. برخلاف کاربرد سوئیچ شبکه ، کاربرد هاب محدود می باشد. هاب ها معمولاً برای استفاده موقت ، زمانی که یک سوئیچ خراب می باشد ، به کار می رود. بنابراین هاب برای شبکه هایی که کارایی از اهمیت بالایی برخوردار نمی باشد ، مناسب است.

از دیگر تفاوت های مهم هاب و سوئیچ ، مدیریت بهتر پهنای باند توسط سوئیچ می باشد. همچنین سوئیچ ها قادر می باشند که به صورت همزمان داده ها و اطلاعات را دریافت و ارسال کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post