با توجه به کاربرد رک در شبکه های کامپیوتری ، می توان گفت که رک یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات زیرساختی شبکه های کامپیوتری می باشد.

مشخصات رک

در پیاده سازی خدمات پسیو شبکه ، نصب رک که جعبه ای سیاه رنگ می باشد ، انجام می شود. در این جعبه سیاه رنگ تجهیزات مختلفی مانند سوییچ ، سرور ، روتر و سایر تجهیزات قرار می گیرند. نودهای شبکه های کامپیوتری توسط کابل هایی در قسمت پشتی این جعبه ها یا محفظه ها وصل می شوند.

ارتفاع رک طبق تعداد یونیت هایی که دارا می باشد ، متفاوت است.هر یونیت 4.4 سانتی متر می باشد. ارتفاع رک لازم شبکه ، طبق تعداد دستگاه های مورد استفاده تعیین می شود. جهت گردش هوا میان تجهیزات شبکه و اضافه کردن هر گونه تجهیزات در آینده ، باید یونیت های خالی را درنظر داشته باشند.

عمق رک طبق تجهیزات مورد استفاده شده متفاوت است و ممکن است 45 ، 60 ، 80 یا 100 سانتی متر باشد.

 

کاربرد رک در شبکه

مزایا و کاربرد رک در شبکه

رک فضای مناسبی را برای تجهیزات مختلف شبکه بوجود می آورد تا آنها بتوانند در شرایط ایده آل بیشترین بازدهی و کارایی را داشته باشند.

رک در شبکه سبب افزایش طول عمر تجهیزات شبکه می گردد.

ایرادیابی و رفع نواقص برخی از مشکلات احتمالی در شبکه به کمک رک انجام می شود.

ارتقاء و گسترش تجهیزات شبکه در آینده ، با به کارگیری رک امکان پذیر می باشد.

از دیگر موارد کاربرد رک در شبکه ، صرفه جویی در فضا می باشد. به کارگیری رک در شبکه موجب می شود که با قرارگیری تجهیزات در داخل آن ، فضای کمتری اشغال شود.

برای استفاده از سرورها بدون قطعی سرویس دهی ، از رک استفاده می کنند. زیرا رک سبب کاهش خطای انسانی و جلوگیری از حذف داده ها و اطلاعات می شوند.

انواع رک در شبکه

رک به دو صورت رک دیواری و رک ایستاده ، می تواند در شبکه به کار رود.

رک ایستاده

رک های ایستاده چرخ هایی دارند و به صورت عمودی روی زمین قرار می گیرند. با توجه به اینکه کاربرد رک در شبکه ، قرارگیری تجهیزات شبکه در آن می باشد ، زمانی که تعداد تجهیزات بسیار زیاد باشد از رک ایستاده استفاده می کنیم.

این نوع رک می تواند دسترسی از 4 سمت را برای کاربران شبکه ایجاد کند. رک ایستاده جهت پشتیبانی و نگهداری شبکه سرورهای رکمونت بسیار ایده آل است. از رک های ایستاده در بانک ها زیاد استفاده می کنند. رک ایستاده عرض 19 اینچی دارد و دارای درب هایی شیشه ای یا طلقی یا فلزی می باشد. درب های رک ها امکان جداسازی از محفظه اصلی را دارند. در اتاق سرور استاندارد ، رک ایستاده را به عنوان رک اصلی به کار می برند. این رک ها به سبب چرخ هایی که در زیر آن تعبیه شده است ، به راحتی امکان جابه جایی دارند.

رک دیواری

با توجه به مواردی که برای کاربرد رک در شبکه توضیح داده شد ، یکی از کاربردهای آن صرفه جویی در فضا بیان شد. بدین منظور از رک های دیواری استفاده می کنند. رک دیواری بر روی دیوار یا سقف نصب می گردند. رک دیواری در برخی از ایستگاه های بی آر تی و خودپردازها  به کار می روند.

این نوع رک ها در برخی از تجهیزات دوربین های مداربسته و شبکه هایی با تعداد کم تجهیزات به کار می روند. رک های دیواری دارای 9 الی 65 یونیت می باشند و عمق آنها حدود 35 الی 60 سانتی متر می باشند. درب های رک دیواری ، همانند نوع ایستاده از جنس های شیشه ای ، فلزی ، طرح فلزی یا طلقی می باشند.

اتاق رک چیست ؟

 

کاربرد رک در شبکه

 

منظور از اتاق رک ، اتاق سرور می باشد. در این اتاق چندین رک به منظور مدیریت و سازماندهی سرورها و تجهیزات قرار گرفته اند. اتاق سرور باید به گونه ای طراحی و پیاده سازی شوند که امکان کنترل فیزیکی و محیطی فراهم شود. در طراحی و نقشه کشی شبکه ، باید طراحی اتاق رک به صورتی انجام شود که امکان آتش سوزی و … به حداقل برسد. زیرا در شبکه ها ، گرمای بسیار زیادی در اثر فعالیت سرورها و سایر تجهیزات ایجاد می شوند. البته در اتاق رک یا اتاق سرور ، تهویه ها و خنک کننده های زیادی به کار می برند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post