شبکه 10 گیگابیت را باید با درنظر گرفتن موارد بسیار زیادی ایجاد کرد. در این مقاله به چگونگی ساخت این شبکه می پردازیم.

نصب و راه اندازی شبکه از اساسی ترین نیازهای هر کسب و کاری محسوب می شود. تمامی کارشناسان به ضرورت استفاده از شبکه در شرکت ها و سازمان ها ، اتفاق نظر دارند. موضوعی که بر سر آن اختلاف نظر است ، تکنولوژی و راهکارهای مورد استفاده در آنها می باشد. امروزه دیگر شبکه های یک گیگابیتی پاسخگوی نیازها نمی باشد.

چرا باید به فکر ایجاد شبکه 10 گیگابیت باشیم ؟

داده ها از دارایی های با ارزش تمامی کسب و کارها می باشند. تمامی کسب و کارها به تبادل داده ها میان سیستم های خود نیاز دارند. تبادل داده ها میان سیستم های مختلف ، باید سریع بوده و تبادل داده ها در فضای امنی صورت بگیرد. در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، فضایی ایجاد می شود که از داده ها مراقبت شود.

شرکت ها و سازمان ها برای داده های با ارزش خود ، نیازمند پهنای باند مناسب یا تجهیزات پردازش و انتقال اطلاعات مناسبی می باشند. شبکه 10 گیگابیت ، می تواند پاسخگوی نیازهای کسب و کارهای امروزی باشد.

ارزیابی نیازها برای ساخت شبکه ده گیگی

 

شبکه 10 گیگابیت

سرعت و امکانات از مؤلفه های مهم در یک شبکه می باشند. برای رسیدن به اهداف شبکه ، نیازمند پهنای باند وسرعت بالایی هستیم. شبکه های ده  گیگی این سرعت را برای شبکه سازمان ها فراهم می کنند. همچنین امکان کنترل و مدیریت ترافیک شبکه را فراهم می کنند. این شبکه ها ضریب اعتماد پذیری را افزایش می دهند. برای ایجاد شبکه ده گیگی باید نیازهای کسب و کار خود را به خوبی ارزیابی کنید.

در شبکه ، چندین سیستم وجود دارند ؟ کدامیک از این سیستم ها به اتصال به شبکه 10 گیگابیت نیازمند می باشند ؟ چه حجمی از ترافیک بایستی روی ارتباطات بی سیم قرار بگیرد ؟ چند سیستم ذخیره سازی داده موردنیاز شبکه می باشند ؟ و …

تمامی این موارد را باید درنظر بگیرید تا یک برنامه ریزی دقیقی ترتیب دهید. یک برنامه ریزی دقیق بر اساس ارزیابی نیازها ، به ساخت یک شبکه فیبر نوری ده گیگی کمک می کند. ارزیابی نیازها به شما کمک می کند که تجهیزات و ابزارهای موردنیاز برای راه اندازی این شبکه را به درستی انتخاب کنید. همچنین هزینه های کلی را می توانید برآورد کنید.

اجزای شبکه فیبرنوری ده گیگابیتی

بیشتر مدل های شبکه 10 گیگابیت بر مبنای استاندارد GBASE – T10 می باشند. زیرا میزان انرژی کمتری مصرف می شود و با دارایی های موجود بیشترین سازگاری را دارند. به منظور ایجاد شبکه فیبرنوری ده گیگابیتی به تعدادی دستگاه نیازمند می باشید. در اوایل کار ، هسته شبکه متشکل از سوییچ 10 گیگی است. در گام های بعدی بایستی سیستم های رایانه ای به کارت شبکه ده گیگابیتی تجهیز شود. تجهیزات ذخیره سازی بایستی دارای کارت شبکه و درگاه ده گیگابیتی باشند. کاربرانی که از درگاه های حداقلی برخوردار هستند می توانند سوییچ های مشخصی را انتخاب کنند که این کسری را جبران کنند و سرعت شبکه به مشکل برنخورد.

کانکتور و کابل کشی شبکه 10 گیگابیت

ارتقای شبکه ، کار دشواری نمی باشد. کانکتور و کابل های RJ45 برای سوئیچ های ده گیگی مناسب می باشند. در واقع کابل های ساده مورد استفاده در شبکه ، قابل استفاده برای کابل کشی های شبکه ده گیگی می باشند. اختلافی که در این باره وجود دارد ، به کارگیری کابل Cat6a  به جای Cat 6  و Cat5e می باشد.

برای سوییچ های ده گیگی که درگاه و کانکتورهای G   SFP + 10 را ساپورت می کنند ، امکان استفاده از این درگاه وجود دارد. البته این در صورتی امکان پذیر است که سایر دستگاه ها هم دارای G   SFP + 10 باشند. البته در صورتی هم که سوییچ های ده گیگی دیگری با فاصله صد متری داشته باشید ، کارتان راه می افتد.

شبکه 10 گیگابیت با سوئیچ های ده گیگی ، امکان تبادل داده ها با سرعت ده گیگ را فراهم می کند. برای این کار نیازمند کابل کشی فیبرنوری می باشید. روش های مقرون به صرفه تر دیگری وجود دارند. این روش ها با توجه به فواصل تعیین می شوند.

  • ارتقاء شبکه کار دشواری نیست. اما نیازمند برنامه ریزی دقیق و تهیه ی یک سری تجهیزات و امکانات خاصی می باشد تا بتوان شبکه ی پر سرعتی را ایجاد کرد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (3 امتیاز)