اجرای شبکه های کامپیوتری باید با رعایت اصول و دستورالعمل هایی صورت بگیرد تا امکان دستیابی به اهداف شبکه در فضایی امن ، محقق شود.

برای اینکه یک شبکه کامپیوتری موفق عمل کند ، باید تمامی مراحل آن از طراحی و نقشه کشی شبکه تا پیاده سازی شبکه به خوبی اجرا گردند. در تمامی مراحل اصول و استانداردهای لازم را رعایت نموده و نهایت دقت به کار برده شود. چندین نکته مهم که در هنگام اجرای شبکه باید رعایت شوند را با هم مرور می کنیم.

امنیت شبکه و اتصالات ، نکته مهم در اجرای شبکه های کامپیوتری

با توجه به گسترش دورکاری ، باید شرایط به گونه ای فراهم باشد تا بتوان از دور به شبکه وصل شده و کارهای لازم را انجام داد. برخی از کارکنان در منزل و از راه دور ، کارهای مربوط به شبکه را انجام می دهند. بدین منظور باید امنیت شبکه و اتصالات را به قدری بالا برد که هیچگونه خطری شبکه را تهدید نکند. استفاده از رمزهای عبور قوی و اطلاعات شخصی کاربران برای شناسایی آنها به منظور اتصال به شبکه ، ضرورت دارد. ارائه خدمات امنیت شبکه ، باید شامل راهکارهای برقراری امنیت دسترسی کاربران به شبکه باشد.

استاندارد سازی زیرساخت شبکه

یکی دیگر از نکاتی که در اجرای شبکه های کامپیوتری باید درنظر گرفت ، استاندارد سازی زیرساخت شبکه است. این موضوع باید بعد از راه اندازی شبکه بررسی گردد. نرم افزارها و سخت افزارهای موجود در شبکه باید استاندارد سازی شوند. این مسئله می تواند بسیاری از هزینه های احتمالی سازمان را کاهش دهد. همچنین از بروز اختلال در شبکه و ایجاد وقفه در عملکرد شبکه جلوگیری می شود.

برای پشتیبانی شبکه با قیمت ارزان کلیک کنید.

برای مثال درنظر بگیرید تمامی کامپیوترهای کارمندان یک سازمان از یک نوع و یک اندازه باشند. در این حالت اگر اختلال سخت افزاری و نرم افزاری در سیستم ها بوجود بیاید ، می توان با صرف هزینه ای کم در سریعترین زمان به رفع مشکل اقدام نمود. اگر کامپیوترها از مارک های گوناگونی باشند ، برای رفع مشکل باید از نمایندگی ها و نرم افزارهای مختلفی کمک گرفت که قطعاً هزینه و زمان زیادی را نیازمند است.

به کارگیری سرور پشتیبان

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای شبکه های کامپیوتری ، به کارگیری سرور پشتیبان می باشد. گاهی ممکن است سرور اصلی بنا به دلایلی دچار مشکل شود. در چنین شرایطی امکان دستیابی به اطلاعات وجود ندارد. گاهی هم ممکن است داده ها و اطلاعات موجود در سرور اصلی ، بنا به دلایلی پاک شوند.

لذا استفاده از یک سرور پشتیبان ضرورت دارد. سرور پشتیبان از تمامی داده ها و اطلاعات موجود در سرور اصلی ، نسخه های پشتیبان تهیه می کند و در مواقع ضروری آنها را در دسترس کارمندان قرار می دهد. به ویژه سازمان هایی که از شبکه هایی بزرگ برخوردار می باشند ، نیاز بیشتری به وجود سرور پشتیبان دارند. شاید به کارگیری سرور پشتیبان ، هزینه ای برای سازمان ها داشته باشد ، اما باز هم مقرون به صرفه است. زیرا هنگام بروز مشکل ، از وارد شدن خسارت های زیاد به سازمان جلوگیری می کند.

 

اجرای شبکه های کامپیوتری

رشد و ارتقاء سازمان

در هنگام اجرای شبکه های کامپیوتری ، باید شرایطی را فراهم نمود تا امکان ارتقاء شبکه سازمان در آینده وجود داشته باشد. زیرساخت شبکه ، با توجه به نیازهای آینده سازمان پیاده سازی شوند. از خرید تجهیزات غیر ضروری خودداری شود و تجهیزات موردنیاز با توجه به استانداردها خریداری شوند. در خرید تجهیزات موردنیاز ، به کیفیت و اصل بودن آنها توجه زیادی شود تا بهترین کارایی را داشته باشند.

پیشگیری از بروز حادثه ، نکته ای مهم در اجرای شبکه های کامپیوتری

استانداردهای امنیتی ، بایستی در ساختار شبکه درنظر گرفته شوند. مقاوم سازی ساختمان در مقابل بلایای طبیعی ، به کارگیری دوربین های مدار بسته ، استفاده از درب های ضد سرقت و ضد آتش ، استفاده از کفپوش ها و سقف های کاذب ضد آتش و … از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز حادثه می باشند. قطعاً پیاده سازی این اقدامات ، هزینه هایی را به شبکه تحمیل می کند. ولی باز هم ضرورت دارد و باید به پیاده سازی آنها توجه نمود. در صورتی که حادثه ای برای شبکه رخ بدهد ، جبران خسارت بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه ، کار عاقلانه ای می باشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post