[ratings]

چگونه ماشین های مجازی در vSphere را با استفاده از PowerCLI نصب کنیم؟

 

دیگه باید استفاده از رابط کاربری برای نصب سرور را متوقف کنیم. vSphere می تواند سرور ها را به سرعت و سهولت بیشتری با PowerCLI نصب کند.

 

vSphere را با استفاده از PowerCLI

vSphere را با استفاده از PowerCLI

 

 

هنگامی که من شروع به نصب سرورها کردم، این فرآیند شامل رک گذاری سخت افزار ها، وصل کردن آنها به شبکه، قرار دادن سی دی یا دی وی دی، نصب سیستم عامل مورد نظرم و درایور های آن، انجام تنظیمات شبکه داخل سیستم عامل و سپس نصب و تنظیم سرویس های مورد نیاز از جمله اکتیو دایرکتوری (Active Directory) یا اکسچنج (Exchange). تمامی این کارها با استفاده از واسط های کاربری (GUI) انجام می شود. لازم به گفتن نیست، ولی دیگه این روش ها و فرآیند های کاری، منسوخ شده است.

vSphere  فرآیند و مراحل ساخت یک سرر را با استفاده از ماشین های مجازی (virtual machines) بسیار آسون تر کرده. اما کاربران زیادی هنوز هم ترجیح می دهند برای برای إیجاد سیستم های جدید در windows vSphere client از واسط های کاربری (GUI) استفاده کرد. در vSphere سرورها با سرعت بیشتر و بیسار آسونتر با استفاده از PowerCLI ساخته می شوند. استفاده از کد برای نصب سرور ها در برابر واسط های کاربری، حکم پادشاه را دارند!

 

استفاده از New-VM

در PowerCLI، New-VM cmdlet برای ساخت ماشین های مجازی جدید استفاده می شود.  کارهای بیشتری که می توان با استفاده از New-VM انجام داد به شرح زیر است:

  • VM name
  • Size of hard disk
  • Amount of memory
  • VM template
  • Datastore location of disks
  • Network settings

 

در ادامه به ذکر مثالی برای ساخت VM خواهیم پرداخت.

 

Connect to my vCenter server named “vcenter” in PowerShell.
C:> Connect-VIServer –Server ‘vcenter’

Run New-VM while specifying the VM name, VMHost, datastore, number of CPU’s, hard disk size and the network name.
C:> New-VM -Name ‘TestVM’ –VMHost ‘VMHost-1’ -Datastore ‘TestDatastore’ -DiskGB 40 -MemoryGB 8 -NumCpu 2 -NetworkName ‘Virtual Machine Network’

 

vSphere را با استفاده از PowerCLI

الگو های ماشین های مجازی (virtual machines)

انجام این کارها در واقع باعث إیجاد یک ماشین مجازی (virtual machine) داخل vSphere می باشد. انگار که فقط سروری جدید را بدون سیستم عامل نصب کرده باشیم. و اینجا زمانی است که الگو های ماشین مجازی ()  می تواند بسیار مفید باشد. یک الگوی ماشین مجازی (Virtual machine templates) در واقع ” تصویری طلایی (golden image)” است که شما با استفاده از آن می توانید یک ماشین مجازی جدید إیجاد کنید.

برای ساخت یک الگو، کافیست یک ماشین مجازی جدید بسازید، سیستم عامل مورد نظرتان را نصب کنید و هر تنظیمی را که می خواهید به عنوان استانداردی در ماشین های مجازی آینده تان موجود باشد را انجام دهید. سپس می توانید با انجام clone و یا convert آن ماشین مجازی الگوی مورد نظر خود را تهیه کنید.

در ادامه با ذکر مثالی برای clone کردن یک الگوی جدید به نام ” Win7Template” از ماشین مجازی ” Win7VM” می پردازیم.

 

C:> New-Template -VM ‘Win2012VM’ -Name “Server2012R2Template” -Datastore ‘TestDatastore’ -Location ‘TestLocation’

 

شخصی سازی سیستم عامل (OS Customization)

شخصی سازی سیستم عامل برای تنظیمات خاص و کارهایی از جمله تنظیم computer’s hostname و اضافه شدن کامپیوتری به دامین (domain) مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت تنظیمات سیستم عاملی جدید ما از دستور cmdlet New-OSCustomizationSpec در  PowerCLI استفاده می کنیم.

من یک مشخصات جدید سیستم عامل با نام ” WindowsServer2012″ ساختم. که در آن local administrator password، domain name، domain joining credentials، OS type، time zone و product key که مورد استفاده قرار می گیرد را در نظر گرفته ام. توجه کنید که تنظیمات شبکه ای پیش فرض با استفاده از سرویس DHCP تنظیم می شود. شما می توانید آی پی ایستا (static IP) را با استفاده از دستور New-OSCustomizationNicMapping تنظیم نمایید.

 

C:> New-OSCustomizationSpec -Name ‘WindowsServer2012’ -FullName ‘TestName’ -OrgName ‘TestOrg’ -OSType Windows -ChangeSid -AdminPassword (Read-Host -AsSecureString) -Domain ‘DOMAIN’ -TimeZone 035 -DomainCredentials (Get-Credential) -ProductKey ‘1111-1111-1111-1111’ -AutoLogonCount 1

vSphere را با استفاده از PowerCLI

 

نصب یک ماشین مجازی از الگو و تنظیمات شخصی آن

حالا من یک الگوی ماشین مجازی و ویژگی های خصوصی سازی شده آن سیستم عامل را دارم. من می توانم ماشین مجازی بسازم که سیستم عامل مورد نظرم نصب شده باشد، به دامین وصل شده باشد، product key و time zone تنظیم شده باشد.

ابتدا من تغییرات شخصی سازی سیستم عامل را در متغیر $OSSpecs قرار می دهم.

$OSSpecs = Get-OSCustomizationSpec -Name ‘WindowsServer2012’

سپس، الگوی ماشین مجازی را متغیری به نام $VMTemplate قرار می دهم.

$VMTemplate = Get-Template -Name ‘Server2012R2Template

در آخر نیزف من ماشین مجازی خودم را با استفاده از New-VM cmdlet و الگوی ماشین مجازی و تنظیمات خصوصی سازی شده ی آن نصب می کنم.

 

من ماشین مجازی را در “VMHost-1” ESXi host قرار می دهم و و ماشین مجازی را در “TestDatastore” datastore قرار میدهم.

 

New-VM -Name ‘TestVM’ -Template $VMTemplate -OSCustomizationSpec $OSSpec -VMHost ‘VMHost-1’ -Datastore ‘TestDatastore”

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3/5 - (2 امتیاز)