نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت بی سیم ، به آسانی با انجام چندین مرحله ی ساده امکان پذیر است و به مهارت و دانش خاصی مورد نیاز نمی باشد.

اکسس پوینت چیست ؟

معنای لغوی این عبارت نقطه دسترسی می باشد. اکسس پوینت ، یکی از تجهیزات شبکه های بی سیم یا وایرلس می باشد. به این تجهیزات WAP  یا AP می گویند. اکسس پوینت نقشی مشابه سوئیچ شبکه های کابلی را در شبکه های بی سیم کامپیوتری ایفا می کند. در واقع اکسس پوینت ها اتصال سیستم های مختلف را به واسطه شبکه های بی سیم فراهم می کنند.

دستگاه های اکسس پوینت ، تمامی سیگنال های رادیویی را مبادله می کنند. از اکسس پوینت ها برای نصب و راه اندازی شبکه های کوچک یا شبکه های عمومی اینترنتی جهت ساخت Hot Spot استفاده می کنند.

تجهیزات اکسس پوینت دارای امواج و نویزهایی با حساسیت بالا هستند و عوامل زیادی مانند موتورهای الکتریکی ، امواج آنها را ضعیف می کند.

 برای اطلاع از هزینه های پشتیبانی شبکه کلیک کنید .

تفاوت اکسس پوینت و مودم

استفاده از خط تلفن یا فیبر نوری پیش نیاز استفاده از مودم می باشد. مودم با تبدیل صفرو یک های کامپیوتری به سیگنال های آنالوگ و انتقال این سیگنال ها به سیم تلفن ، سیگنال دیجیتال ایجاد می کند.

نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت موجب ایجاد شبکه محلی بی سیم WLAN می شود و سیگنال ها را تقویت می کند. اما راه اندازی مودم موجب برقراری ارتباط بین دو سیستم و مبادله داده از طریق خط تلفن می شود.

تفاوت اکسس پوینت و روتر

روتر تجهیزاتی در شبکه است که اتصال بین سیستم ها را فراهم می کند و از فایروال و پسورد امنیتی برخوردار می باشد. طبق طراحی و نقشه کشی شبکه گاهی نیاز به استفاده از یک یا چندین روتر می باشد. اما چنانچه قصد ارتقاء پوشش بی سیم را داشته باشیم ، باید با استفاده از کابل ، اکسس پوینت را به سوئیچ و روتر وصل کنیم. اکسس پوینت ها دسترسی را میسر می کنند ، ولی مدیریت شبکه توسط روتر انجام می شود.

کاربردهای اکسس پوینت

اکسس پوینت ها با توجه به نوع آنها ، کاربردهای متفاوتی دارند. فضای استفاده از دستگاه باید در انتخاب و به کارگیری دستگاه نقش داشته باشد.

داخلی یا  indoor

اکسس پوینت های بی سیم مورد استفاده در مصارف indoor بسیار ابعاد کوچکی دارند. راه اندازی و نگهداری از این دستگاه ها بسیار آسان می باشد. از مشخصات اکسس پوینت های داخلی ، ثبات و کیفیت سیگنال های حاصل از آنها می باشد. ضعیف بودن اشعه های indoor موجب شده است که این نوع اکسس پوینت برای نصب و راه اندازی متراکم که تعداد زیادی دستگاه دارند ، مناسب باشد.

بیرونی یا outdoor

در محیط های باز یا outdoor اکسس پوینت ها باید به مراتب قوی تر و با کیفیت تر باشند. سیگنال های شبکه در پوشش بزرگ ، از ثبات و پایداری خوبی برخوردار می باشند. برای برقراری ارتباط شبکه از اتصالات نقطه به نقطه یا نقطه به چندین نقطه استفاده می کنند. لذا برای استفاده در محیط های باز ، باید اکسس های بیرونی انتخاب شوند.

چگونگی نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت بی سیم

 

نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت

 

برای نصب اکسس پوینت ، مراحل زیر را هنگام خاموشی دستگاه ها ( سیستم و مودم ) طی کنید.

ابتدا سر کابل اترنت را به پورت اترنت مودم یا روتر وصل کنید. سر دیگر کابل اترنت را به پورت اینترنت اینترنت یا WAN دستگاه اکسس پوینت وصل نمایید. دقت کنید که اتصال کابل را به درستی انجام دهید و اشتباهی متصل نکنید.

چنانچه مودم توسط یک سیم اترنت به سیستم شما وصل بوده است ، آن را جدا کنید و به پورت اینترنت یا WAN  دستگاه اکسس پوینت بی سیم اتصال دهید.

نکته : قبل از ادامه ی توضیحات مربوط به نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت بی سیم ، این مورد را توجه داشته باشید که حتماً برای اکسس پوینت خود یک محافظ برق مناسب در نظر بگیرید.

در ادامه ، توسط یک کابل اترنت اکسس پوینت را به سیستم خود وصل کنید. یعنی یک سر سیم به یکی از پورت های LAN دستگاه اکسس  وصل و سر دیگر به پورت اترنت سیستم وصل شود.

با روشن مودم برای راه اندازی آن و اتصال به اینترنت کمی صبر نمایید.

سپس دو شاخه ی برق اکسس پوینت را به پریز برق زده و کمی ( در حد یک یا دو دقیقه ) منتظر بمانید. سیستم را روشن کنید. حال مراحل نصب و راه‌اندازی اکسس پوینت بی سیم با موفقیت خاتمه یافت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post