نکات طراحی شبکه کامپیوتری که باید مورد توجه واقع شوند شامل امنیت و اتصال ، افزونگی ، استانداردسازی ، ترمیم فاجعه و … می باشند.

طراحی و نقشه کشی شبکه بر اساس وسعت شبکه ، انتظارات از شبکه و شمار کاربران شبکه و سایر عوامل صورت می گیرد.

در طراحی شبکه به چه مواردی باید توجه داشت ؟

باید طراحی به گونه ای انجام شود که در شرایط فورس ماژور یا شرایطی که مشکل خاصی ایجاد می شود ، راهکارهای لازم برای رفع مشکل برنامه ریزی شده باشد.

برای توسعه و گسترش شبکه در آینده برنامه ریزی شود و طراحی به شکلی باشد که امکان توسعه شبکه فراهم گردد.

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، دسترسی به اطلاعات برای کاربران غیرمجاز غیرممکن باشد ولی برای کاربران مجاز راحت باشد.

به تمامی هزینه ها مانند هزینه پشتیبانی شبکه ، نگهداری و استانداردسازی سخت افزاری و نرم افزاری توجه لازم شود.

اصلی ترین نکات طراحی شبکه کامپیوتری

رعایت نکات زیر سبب یک طراحی اصولی و خوب می شود.

 

نکات طراحی شبکه کامپیوتری

توجه به افزونگی شبکه

افزونگی بدان معنا می باشد که باید برای دستگاه هایی که خراب می شوند ، یک دستگاه جایگزین پیش بینی شود. اغلب سازمان ها باید دارای دو سرور مشابه باشند که در صورت خرابی و قطعی یک سرور ، از سرور دیگر استفاده نمود. هیچ یک از دستگاه های شبکه نمی توانند بیشتر از 1 الی 2 ساعت از دسترس شبکه به دلیل خرابی خارج شوند. بنابراین باید دستگاه جایگزین به عنوان افزونه انتخاب شده باشد.

توجه به امنیت و اتصال

عملکرد شبکه باید به گونه ای باشد که از تمامی نقاط بتوان به داده ها و اطلاعات شبکه دسترسی راحت و آسان داشت. یکی از مسائلی که در طراحی شبکه باید توجه ویژه ای بدان داشت ، یکسان بودن سطح دسترسی به اطلاعات با درنظر گرفتن امنیت شبکه می باشد. برای پیاده سازی امنیت دسترسی به اطلاعات  باید نوع تجهیزات ، نوع داده ها و اعتبار کاربران را درنظر گرفت. سرویس ها و فایروال ها باید همزمان سرعت و امنیت خوبی داشته باشند.

استاندارد سازی ، از نکات طراحی شبکه کامپیوتری

مبحث استانداردسازی ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. استانداردسازی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ، سبب رویکرد بهتر شبکه می شود. این اقدام سبب می شود که هزینه های شبکه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. اینکه کدامیک از تجهیزات به استانداردسازی احتیاج دارند ، باید با درنظر گرفتن عوامل زیادی تعیین شود.

در یک سازمان یا یک شبکه ، اکثر کارکنان توسط یک سیستم کامپیوتری ساده مانند لپ تاپ می توانند فعالیت خود را انجام دهند. ولی مدیر سازمان به علت کنترل شبکه نیازمند سیستم پیشرفته تری با سخت افزار و نرم افزار قوی تری می باشد. بنابراین باید سخت افزارها و نرم افزارهای مربوط به مدیر یا رئیس سازمان را جداسازی کرد. سیستم مربوط به مدیر را پیشرفته تر انتخاب نمود و سیستم کارکنان را ساده تر درنظر گرفت.

توجه به رشد شبکه ،از نکات طراحی شبکه کامپیوتری

یکی از مهمترین نکات طراحی ، توجه به رشد شبکه است. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم ، باید طراحی شبکه را به صورتی انجام داد که شرایط برای رشد شبکه در آینده درنظر گرفته شود. برای پیش بینی رشد شبکه در آینده ، باید طراحی را به فرمی انجام داد که هر ساله امکان رشد بیست درصدی شبکه فراهم شود.

توجه به ترمیم فاجعه

برای ترمیم فاجعه یا اتفاقات مخرب شبکه ، باید برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد. یکی از این برنامه ریزی ها ، تدوین راهکارهای لازم پس از خرابی سرور شبکه می باشد. نحوه پشتیبان گیری از داده ها ، محل ذخیره سازی نسخه های بکاپ و … باید در این راهکارها درنظر گرفته شوند.

ترمیم فاجعه را می توان یکی از اصلی ترین نکات طراحی شبکه کامپیوتری دانست. در این راستا ( ترمیم فاجعه ) به موارد زیر توجه داشته باشید.

برنامه ترمیم فاجعه باید شامل فجایع محل کار ، فجایع ساختمانی و سایر فجایع احتمالی باشد.

نسخه های پشتیبان باید در مکانی به دور از شبکه یا دفتر قرار داده شوند تا در صورت ایجاد وقایع مختلف ، دچار مشکل نشوند و از خطرات احتمالی مصون باشند.

با توجه به شرایط ، پشتیبان گیری از داده ها و اطلاعات شبکه به طور روزانه و یا هفتگی انجام گردد.

در فرآیند پشتیبان گیری ، حتماً همه ی تغییرات پرونده ها و امور مهم شبکه ذخیره گردند.

با رعایت تمام نکات طراحی شبکه کامپیوتری ، یک نقشه اصولی و استاندارد برای شبکه طراحی می گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post