کابل کشی شبکه ساختار یافته توسط کارشناسان و مهندسان بر اساس استانداردهای اصولی پیاده سازی می شود و مزایای زیادی را برای شبکه به همراه خواهد داشت.

کابل کشی شبکه ساختار یافته

برای برقراری ارتباط بین اجزای یک شبکه در یک فضای مشخص از کابل کشی استفاده می کنند. زیرساخت ها و فونداسیون این کابل کشی را کابل کشی شبکه ساختاریافته می گویند. کابل کشی ساختار یافته دستورالعمل های استانداردی می باشند که شامل زیر مجموعه هایی می باشند. این زیر مجموعه ها شامل بلوک هایی هستند که تجهیزات شبکه در هر بلوک به شیوه ای خاص و منحصر به فرد سازماندهی می شوند.

اجزای کابل کشی

این اجزاء از چندین بخش اصلی تشکیل شده اند. پیاده سازی موفق و اصولی کابل کشی ها به کمک این اجزای اصلی امکان پذیر می باشد.

نقطه علامت گذاری

نقطه علامت گذاری مکانی نزدیک به محل شبکه است که کابل کشی مخابرات به اتمام رسیده و کابل کشی های ارتباطی درون ساختمان شروع می شود. در این مکان تجهیزاتی پیاده سازی می گردند که برقراری ارتباط بین شبکه ی داخل ساختمان و مخابرات را صورت دهند.

اتاق تجهیزات

اتاق هایی که در آن تجهیزات شبکه و تجهیزات مخابراتی نگهداری می شوند ، اتاق تجهیزات یا اتاق ارتباطات می گویند. تمامی اتصالات در شبکه را در این اتاق پیاده سازی می کنند. نام دیگر این اتاق ها MC  یا Main  Cross Room  می باشد.

کابل کشی شبکه عمودی

برای برقراری ارتباط بین اتاق های MC  ، کابل کشی هایی انجام می دهند. چنانچه اتاق ها در طبقات گوناگونی قرار داشته باشند ، کابل کشی ها باید عمودی باشند. کابل کشی عمودی ، یکی از با اهمیت ترین بخش های کابل کشی شبکه می باشند.

کابل کشی افقی

این نوع کابل کشی بین تجهیزات درون اتاق و پریزهای موجود در اتاق ها صورت می گیرد. مسیر مورد نظر برای کابل کشی افقی روی دیوارها ، زمین ، درون کف های کاذب یا سقف های کاذب طراحی می شود.

محیط کاری

این اتاق در طراحی کابل کشی ساختار یافته ، نقش مهمی را دارا می باشد. محیط کاری اتاقی می باشد که تجهیزات کاربران پایانی ( کاربران شبکه ) در آنجا نگهداری می شود. اتصالات بین ماشین های کاربران و پریزها توسط محیط کاری صورت می گیرد. این محیط با استفاده از تجهیزات گوناگون با شبکه در ارتباط می باشد.

 

مزایای کابل کشی

 

کابل کشی شبکه

با کابل کشی ساختار یافته ، به اعمال تغییرات مکرر در ساختار کابل کشی نیاز  نمی باشد. این عامل سبب ثبات و پایداری سیستم می گردد.

در کابل کشی ساختار یافته ناهماهنگی در ساختار سیستم وجود ندارد واز تجهیزات سازندگان گوناگون پشتیبانی می شود. این تجهیزات شامل خدمات پسیو شبکه و خدمات اکتیو شبکه می باشد.

کابل کشی ساختار یافته موجب می گردد که پس از نصب و راه اندازی شبکه ، اعمال هرگونه تغییراتی شامل جابه جایی و حذف و اضافه نمودن تجهیزات در شبکه میسر گردد.

با طراحی و پیاده سازی اصولی کابل کشی ، ایراد یابی و رفع مشکلات احتمالی در شبکه به آسانی صورت می گیرد.

این نوع کابل کشی با مزایایی که به همراه دارد ، موجب کاهش هزینه ها می گردد.

کابل کشی ساختار یافته موجب می شود که آن دسته از خدمات شبکه که قرار است در آینده پیاده سازی شوند ، به آسانی انجام شوند. زیرا هنگام طراحی کابل کشی این نیازها در نظر گرفته می شوند.

به علت بلوک سازی شبکه در این نوع کابل کشی ، در صورت بروز هرگونه مشکل یا خطایی ، کل بلوک ها تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

طراحی کابل کشی شبکه ساختار یافته ( پسیو شبکه )

این طراحی به واسطه مجموعه ای از اصول و دستورالعمل ها که کابل کشی مراکز داده را تعیین می کنند ، صورت می گیرد.

این اصول و دستورالعمل ها برای مبادله ی داده ، تصویر و صدا با استفاده از انواع کابل ها مانند فیبرنوری و کانکتورهای مرتبط با آنها تعیین می شوند. طبق این اصول یا استانداردها نحوه ی اتصال بین پریزهای شبکه و سوئیچ یا روترهای شبکه تعیین می گردند.

برای برقراری ارتباط ، کابل ها را به پچ پنل های اتاق تجهیزات وصل می کنند و پس از آن با استفاده از کابل های کوتاه به سوئیچ شبکه وصل می کنند. برای ایجاد ارتباط بین سوئیچ و پچ پنل و ارتباط بین سیستم های کاربران و پریزهای شبکه از کابل های  straight through  استفاده می کنند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post