شبکه محلی مجازی ( VLAN )، مجموعه ای از سرورها و سایر تجهیزات شبکه است که صرف نظر از مکان جغرافیایی در یک شبکه واحد قرار می گیرند.

VLAN

VLAN ، یک شبکه منطقی می باشد که توانایی قرار دادن تعدادی سیستم با موقعیت های مکانی متفاوت را در یک شبکه واحد دارد. در شبکه های بزرگ از این شبکه به منظور تقسیم بندی دوباره شبکه برای بهبود و پیشرفت ترافیک استفاده می کنند. این شبکه ها ، شرایط بهتری را برای کنترل و سازماندهی شبکه توسط مدیران شبکه فراهم می کنند. در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، پیاده سازی این شبکه ها به بهبود امنیت شبکه کمک می کنند. شبکه VLAN ، با هدف ارتقاء کارایی و عملکرد شبکه و استفاده از امکانات امنیتی پیاده سازی می شود.

شبکه های کامپیوتری شامل دو نوع شبکه های محلی LAN و شبکه های گسترده WAN می باشند. یک VLAN ، می تواند تعدادی شبکه گوناگون را در قالب یک شبکه LAN مدیریت کند.

انواع شبکه محلی مجازی

VLAN ها شامل سه دسته از شبکه های بر مبنای پروتکل ، ایستا و پویا می باشند.

VLAN مبتنی بر پروتکل

این نوع شبکه ها ، ترافیک شبکه را طبق پروتکل شبکه سازماندهی می کنند. سوئیچ در این شبکه ها ، ترافیک را بر اساس پروتکلی که شبکه بر مبنای آن عمل می کند ، ارسال می کند.

VLAN ایستا

این شبکه ، تحت عنوان شبکه های مبتنی بر پورت معروف می باشد. این شبکه ها شرایطی را برای مدیران شبکه فراهم می کنند که می توانند درگاه های سوئیچ را به شبکه مجازی تعلق دهند. در شبکه های مبتنی بر ایستا ، مدیر می تواند هر کدام از درگاه های دلخواه را به شبکه مجازی اختصاص دهد.

شبکه محلی مجازی پویا

این شبکه ها قادر می باشند که عضویت در شبکه را با توجه به ویژگی های دستگاه ها تعریف کنند. به همین دلیل ، مشخص کردن شماره درگاه سوئیچ امکان پذیر نمی باشد. این شبکه قادر است دربردارنده فهرستی از مک آدرس ها یا حساب های کاربر باشد.

دلیل استفاده از VLAN

شبکه VLAN ، سبب بهبود عملکرد شبکه هایی با ترافیک بالا می شود. این شبکه ، دستگاه هایی که با یکدیگر زیاد در ارتباط هستند را در یک دسته قرار می دهند. چنانچه تجهیزات و سیستم ها در شبکه های فیزیکی گوناگونی جای داشته باشند ، ترافیک میان آنها باید از روترهای متعددی گذر کند. ولی در صورت به کارگیری شبکه VLAN، شرایط کنترل و مدیریت ترافیک به کمک سوئیچ ها ایجاد می شود.

دلیل دیگر نصب و راه اندازی شبکه محلی مجازی ، بهبود امنیت شبکه است. بهبود امنیت شبکه سبب می شود که امکان کنترل دقیق تر بر روی سیستم هایی که می خواهند به یکدیگر دسترسی داشته باشند ، فراهم شود. شبکه های وایرلس ویژه کاربران مهمان که از طریق اکسس پوینت ها ایجاد می شوند ، امکان پشتیبانی از شبکه های خصوصی مجازی را دارا می باشند.

 

شبکه محلی مجازی

مزایای استفاده از شبکه محلی مجازی چیست ؟

زمان تأخیر شبکه تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند و این موضوع سبب می شود که عملکرد شبکه بهبود پیدا کند.

مدیران امکان برقراری امنیت در سطح بالاتری را برای ارتباطات شبکه دارند.

امکان گسترش و توسعه یک شبکه و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری آن ، ایجاد می شود.

الگوهای ترافیکی با کمک شبکه محلی مجازی به خوبی قابل کنترل می باشند.

این شبکه ها دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند. در همین راستا ، مدیران امکان پیکربندی دستگاه ها را در یک فضای متمرکز پیدا می کنند. در شرایطی که ممکن است تجهیزات در موقعیت های مکانی گوناگونی باشند.

امکان انتقال یک شبکه همراه با یک دستگاه موجود در شبکه ، فراهم می شود.

امکان استفاده بهینه از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد می شود.

معایب VLAN

شبکه محلی مجازی دارای معایبی می باشد. این معایب موارد زیر است.

احتمال آلودگی شبکه و ویروسی شدن آن بسیار بالا می باشد. زیرا امکان نفوذ ویروس از طریق یک سیستم به کل شبکه وجود دارد.

VLAN نسبت به WAN زمان تأخیر را کم می کند ولی نسبت به LAN ، این کنترل تأخیر به میزان کمتری اثرگذار است.

در شبکه های وسیع تر که از روترهای زیادی برخوردار می باشند و نیاز به کنترل ورک لود یا بار کاری است ، تجهیزات با محدودیت های زیادی مواجه می شوند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post