شبکه مبتنی بر نرم افزار ( SDN ) از تکنولوژی هایی است که در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا نیازمند SDN می باشیم ؟

با توجه به توسعه چشمگیر شبکه های کامپیوتری و حجم بالای داده ها در این شبکه ها ، به یک سازماندهی جامع نیاز داریم. مهمترین مواردی که ما را به استفاده از SDN نیازمند می کند ، موارد زیر می باشند.

نیاز روزافزون به پهنای باند ، از دلایل نیاز به شبکه مبتنی بر نرم افزار

در حال حاضر شاهد افزایش تقاضا برای محتواهای چند رسانه ای هستیم. عکس ها ، صداها و فیلم ها در حجم بالایی در مباحث سرگرمی ، پزشکی ، صنعتی ، آموزشی و … به کار می روند. محتواهای چند رسانه ای به دلیل دارا بودن حجم بالا ، به پهنای باند زیادی احتیاج دارند. لذا به یک سازماندهی و مدیریت کامل تر و منعطف تر نیازمند می باشیم. نصب و راه اندازی شبکه SDN امکان این مدیریت را فراهم می کند. بعضی از فناوری های حوزه آی تی که سبب درخواست های بیشتر برای ترافیک شبکه می گردند ، موارد زیر است.

سرویس های ابری

اغلب نیازهای کاربران و سازمان ها به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ، سرویس های اطلاعاتی از طریق سرویس های ابری برآورده می شود. شرکت هایی مثل مایکروسافت به منظور در اختیار قرار دادن این سرویس ها به کاربران ، هزینه زیادی را اختصاص داده اند. این سرویس ها به لحاظ کیفی ، با پهنای باند در ارتباط مستقیمی هستند.

گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمند توسط بیشتر افراد مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه های مختلفی در این گوشی ها نصب می شود. برخی از این برنامه ها و شبکه ها ، ترافیک بالایی بوجود می آورند.

رفع مشکل ناسازگاری ، از دلایل نیاز به شبکه مبتنی بر نرم افزار

برندهای گوناگونی در شبکه به کار می روند. متأسفانه در برخی اوقات ، این برندها با یکدیگر ناسازگار هستند و مشکلاتی را ایجاد می کنند. SDN به دلیل یکپارچه شدن واحد کنترل و تفکیک آنها از تجهیزات شبکه ، مشکل ناسازگاری را برطرف می کند. در این حالت ، سوییچ ها فقط به یک فرستنده پکت مبدل می شوند.

برای دریافت پشتیبانی شبکه کلیک کنید

حل مشکل مربوط به کانفینگ شبکه

هر دستگاهی از واحد کنترل مجزایی برخوردار است. به منظور کانفینگ هر دستگاهی بایستی به صورت مستقل عمل کنیم. اگر قصد اعمال تغییراتی بر روی تعداد زیادی از روترها و سوییچ ها و … را داشته باشیم ، زمان زیادی را باید صرف کنیم. در SDN به دلیل یکپارچه بودن واحد کنترل ، اعمال تغییرات به راحتی و بدون صرف زمان زیادی انجام می شود.

مزایای شبکه مبتنی بر نرم افزار چیست ؟

 

 

شبکه مبتنی بر نرم افزار

 

 

با توجه به خدمات شبکه فوق ، با مهمترین مزایای آن آشنا می شویم. البته SDN مزایای زیادی دارد و ما تنها به چندین مورد از آنها اشاره می کنیم.

وابسته نبودن به برندی خاص

به علت اینکه واحدهای کنترل و واحدهای دیتا از یکدیگر مستقل هستند ، SDN به برند مشخصی وابستگی نداشته و کاملاً در این زمینه منعطف است. هر سخت افزار یا نرم افزاری که از استانداردهای open flew تبعیت کند ، به راحتی با کنترلر ارتباط می گیرد. عدم وابستگی ، یک مزیت بسیار مهم این شبکه است.

امکان برنامه نویسی شبکه

اکثر روال های شبکه SDN را می توان برنامه نویسی نمود تا به طور اتومات عمل کنند. این برای شبکه های بزرگ بسیار سودمند است و بسیاری از کارها را راحت می کند. شبکه مبتنی بر نرم افزار از قابلیت برنامه نویسی شبکه برخوردار است.

مانیتورینگ و پایش شبکه

واحد کنترل در شبکه SDN بر همه ی بخش های شبکه نظارت دارد. بدین ترتیب می تواند به مانیتورینگ شبکه بپردازد و نواقص شبکه را شناسایی کند. این مسئله در جلوگیری از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات شبکه اثرگذار است.

صرفه جویی در هزینه ها با SDN

آیا می دانستید که با نصب و راه اندازی شبکه SDN می توانید هزینه های خود را کاهش دهید ؟ بله ، به دلیل مستقل بودن واحد کنترل می توان هزینه های سخت افزاری شبکه را کاهش داد. این یک مزیت اقتصادی شبکه مبتنی بر نرم افزار است. تجهیزات شبکه واحد کنترل ندارند و تنها در نقش یک فرستنده پکت ها می باشند. این مورد در کاهش هزینه های ساخت سوییچ اثرگذار است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)