پرشدن پهنای باند شبکه مشکلات بسیار زیادی را برای شبکه بوجود می آورد. دلایل زیادی سبب بروز این مشکل می شوند.

پهنای باند چیست و چه کار می کند ؟

پهنای باند ، حداکثر مقدار داده باینری  ( صفر و یک ) می باشد که در یک زمان معین ، از یک مکان در شبکه به مکانی دیگر می رود. این مؤلفه در ارتباط با ظرفیت انتقال داده روی شبکه می باشد. پهنای باند را می توان فاکتور بسیار مهمی در مشخص نمودن کیفیت و سرعت یک شبکه دانست.

به این موضوع توجه داشته باشید که پهنای باند با سرعت متفاوت می باشند. سرعت انتقال داده ها به کاهش یا افزایش پهنای باند ارتباط آنچنانی نداشته اند. پهنای باند و ترافیک شبکه با یکدیگر متفاوت می باشند. در صورتی که شما دارای 4 باند برای حرکت خودرو می باشید و تنها سه خودرو امکان عبور دارند ، پهنای باند 4 و ترافیک 1 می باشد.

دلایل پرشدن پهنای باند شبکه

مدیریت پهنای باند می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در ارائه خدمات شبکه ، تمامی اقدامات لازم برای مدیریت پهنای باند صورت می گیرد. دلایلی که سبب اشغال پهنای باند می شوند ، موارد زیر می باشند.

تأخیر در تحویل داده به مقصد

تأخیر ، تایمی است که یک بسته اطلاعاتی نیاز دارد تا به مقصد موردنظر برسد. برخی از مشکلات سبب می شوند که زمان رسیدن بسته های اطلاعاتی به مقصد ، افزایش پیدا کند. در واقع پهنای باند بیشتر از میزان استاندارد اشغال می شود و سبب ایجاد ترافیکی در تبادل بسته های اطلاعاتی می شوند. این مسئله به علل گوناگونی اتفاق می افتد که یکی از آنها تنظیمات نادرست شبکه می باشد.

دانلود فایل هایی حجیم ، دلیل پرشدن پهنای باند شبکه

بارگیری فایل هایی با حجم بالا مثل هنگامی که در حال تهیه نسخه های بکاپ از داده ها و اطلاعات می باشید ، سبب اشغال شدن پهنای باند شبکه می گردد. دانلود برخی از فایل های حجیم از اینترنت ، سرعت شبکه را مختل می کند. به هر میزانی که فایل های دانلودی و ارسالی از حجم بالاتری برخوردار باشند ، پهنای باند بیشتر اشغال می گردد.

پشتیبانی و نگهداری شبکه

پکت لاست

پکت لاست به معنای دریافت یا ارسال ناموفق یک یا چندین بسته اطلاعاتی می باشد. نرسیدن بسته های اطلاعاتی موجب پرشدن پهنای باند شبکه می شود. این مسئله موجب بروز مشکلات دیگری می شود. سرعت پایین اینترنت ، قطعی پخش ویدئوی آنلاین ، قطعی انتقال اطلاعات و … نمونه هایی از این مشکلات می باشند.

استریم کردن ویدئو

یکی از عمده ترین دلایلی که سبب اشغال شدن پهنای باند می شود ، استریم کردن ویدئومی باشد. پخش آنلاین انواع محتواهای ویدئویی از سرویس های گوناگون اینترنتی ، اختلالی در سرعت شبکه بوجود می آورد. زیرا در چنین شرایطی در حال بارگذاری و پخش حجم بالایی از داده ها و اطلاعات می باشید. مشاهده فیلم هایی با کیفیت بسیار بالا چند صد برابر بارگذاری فایل های صوتی ، پهنای باند را اشغال می کنند.

اپلیکیشن های بزرگ و پرمصرف ، از دلایل پرشدن پهنای باند شبکه

آخرین موردی که موجب اشغال شدن پهنای باند می شود ، اپلیکیشن های بزرگ و پر مصرف می باشند. برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف ، نیازمندی های مخصوص به خود را دارا می باشند. برنامه هایی مانند توسعه وب به استفاده از اینترنت نیازمند می باشند. ایمیل و برخی از گیم های آنلاین رایانه ای ، بخش های زیادی از پهنای باند را اشغال می کنند. در نتیجه این برنامه ها می توانند سبب بروز مشکلات مربوط به پهنای باند شوند.

اشغال شدن پهنای باند چه مشکلاتی را بوجود می آورد ؟

 

پر شدن پهنای باند شبکه

 

افزایش پهنای باند به معنای بالا رفتن سرعت و مبادله سریعتر داده ها و اطلاعات می باشد. افزایش پهنای باند در بهبود عملکرد شبکه نقش مؤثری دارد. در زمان استفاده از برنامه ای با حجم بالا و اشغال شدن پهنای باند توسط این برنامه ، سایر نرم افزارها امکان استفاده از شبکه را ندارند.

در چنین شرایطی با شلوغی تقاضاها برای پهنای باند و عدم اختصاص منابع مورد نیاز به برنامه ها روبرو می شویم. پرشدن پهنای باند شبکه ، سبب کاهش سرعت شبکه برای اجرای سایر اپلیکیشن ها خواهد شد. چنانچه این شرایط بسیار وخیم باشد ، می تواند ارتباط بعضی از برنامه ها را با سایر سیستم ها قطع کند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (7 امتیاز)