بد افزار ، با هدف آسیب رساندن به سیستم ها و هک کردن و سرقت اطلاعات طراحی می شود و نوعی نرم افزار مخرب به شمار می آید.

این برنامه ها ، یکی از تهدیدهایی هستند که همواره شبکه های سازمانی را تهدید می کنند. در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، راهکارهایی برای مقابله با این برنامه ها پیش بینی شده است.

این برنامه های مخرب از سوی هکرها طراحی می شوند و به کاربران به فروش می رسند. گاهی تیم هکر ، خود قصد استفاده از این برنامه ها را دارد و گاهی برنامه ها را برای دیگران طراحی می کند. این برنامه ها گاهی یک سلاح جنگی بین کشورهای مختلف به حساب می آیند.

انواع بد افزار

به طور کلی این برنامه های مخرب شامل بدافزارهای تکثیر شونده ، بدافزارهای مخفی شونده و بدافزارهای منفعت دهنده برای سازندگان می باشند. حال ممکن است این برنامه ها به صورت ویروس ، باج افزار ، جاسوس افزار و … باشند.

این برنامه ها از چندین طریق انتشار پیدا می کنند. حافظه های قابل حمل ، ایمیل ، نوار ابزارهای مخرب و آلوده ، کلیک ربایی در پیج های مرورگر ، اشتراک گذاری منابع از راه شبکه و … روش های نشر این برنامه های مخرب می باشند. هنگام نصب و راه اندازی شبکه سازمان ها ، باید برای مقابله با انواع بد افزار ها اقدامات امنیتی لازم صورت بگیرد.

ویروس ها چه کاری انجام می دهند ؟

ویروس ها از رایج ترین برنامه های مخرب می باشند که کدهای مخرب خود را به منظور حذف اطلاعات ضمیمه می کنند. آنها برای پیاده سازی هدف خود ، در انتظار یک کاربر مشکوک یا یک فرآیند اتومات وار می باشند. ویروس ها به طور غیرقابل کنترل تکثیر می یابند و عملکرد شبکه را مختل می کنند و فایل های موردنظر خود را نابود می کنند. این ویروس ها در اغلب موارد به صورت یک فایل اجرایی ( exe ) نمایش داده می شوند.

تروجان از انواع بد افزار

این برنامه های مخرب ، خود را به صورت نرم افزارهایی معتبر نشان می دهند. گاهی تروجان ها در نرم افزارهای قانونی مخفی می شوند. عملکرد تروجان ها به گونه ای است که با ایجاد  ” بک در ” یا همان ” در پشتی ” در برنامه ها ، سبب نفوذ ویروس ها به سیستم ها می شوند. تروجان ها با دقت زیادی عمل کرده و دسترسی خوبی برای نفوذ ویروس ها فراهم می کنند.

نرم افزارهای جاسوسی چه کاری انجام می دهند ؟

همانگونه که از اسم این نرم افزارها مشخص است ، عملیات جاسوسی هدف اصلی این برنامه ها می باشد. نرم افزارهای جاسوسی ، خود را مخفی می کنند و از کارهایی که به صورت آنلاین انجام می شوند ، سرقت اطلاعات می کنند. به طور مثال رمزهای عبور و شماره کارت ، کد ملی و … را سرقت می کنند.

باج افزاها چگونه عمل می کنند ؟

باج افزارها ، سیستم و فایل ها را قفل کرده و صاحبان آنها را تهدید می کنند که در صورت پرداخت نکردن هزینه ، تمامی فایل ها را از بین می برند. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها ، غرامت های زیادی بابت این موضوع پرداخت می کنند.

کرم ها از انواع بد افزار

یکی دیگر از برنامه های مخرب ، کرم ها می باشند. کرم ها می توانند انواع شبکه ها را تحت تأثیر قرار داده و آنها را آلوده کنند. کرم ها از روش های زیادی برای آلوده کردن سیستم استفاده می کنند. اینترنت یکی از روش های آنها می باشد که از طریق آن ، کل شبکه را در کوتاهترین زمان ممکن آلوده می کنند.

برای مقابله با انواع بد افزارها چه اقداماتی می توان انجام داد ؟

 

بد افزار

 

روش های زیادی برای مقابله با این برنامه های مخرب وجود دارند. محافظت از سیستم ها در برابر این برنامه های مخرب ، ضروری می باشد. برخی از اقداماتی که می توان برای محافظت از سیستم ها انجام داد ، موارد زیر می باشند.

از کلیک کردن روی هر گونه پیام یا هشداری که برای شما ناشناس است ، خودداری نمایید.

 

بد افزار

 

قبل از دانلود یا بارگیری فایلی از یک سایت ، نظرات را مطالعه کرده و از معتبر بودن فایل مطمئن شوید.

برخی از برنامه های مخرب از طریق تبلیغات وارد سیستم ها می شوند. با استفاده از یک مسدود کننده تبلیغات ، آنها را مسدود نمایید.

بد افزار ها بیشتر در سایت های کوچک با امنیت پایین  فعالیت دارند. سعی کنید در حد امکان ، سایت های بزرگ را جستجو کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post