نصب تلفن سانترال شامل مراحل نصب قطعه سانترال، طراحی و نقشه کشی مخابراتی، آرایش سیم بندی های داخلی و نصب تجهیزات و بررسی تنظیمات می باشد.

تلفن سانترال

تلفن سانترال سیستم تلفن اداری تجاری است که توانایی ارتباط چند خطه را دارا می باشد و در بیشتر محیط های اداری تجاری نصب می شود و از قابلیت های فراوانی برخوردار است.

در دنیای تجاری پیشرفته امروز، تلفن سانترال یکی از ضروریات سازمان ها و مراکز اداری تجاری به حساب می آید. تلفن سانترال ارتباطات داخلی یک سازمان را به بهترین صورت ممکن، ترتیب می دهد.

سازمان ها و مراکز اداری تجاری برای سازماندهی خطوط شهری و ارتباطات تلفنی نیازمند به نصب و راه اندازی شبکه ای به عنوان یک مرکز تلفن هستند. ایجاد این مرکز تلفن با نصب سانترال انجام پذیر است. سانترال بسیاری از معضلات درون سازمانی را رفع نموده است.

عملکرد تلفن سانترال

تلفن سانترال به هر یک از کاربران مجموعه ها، یک کد و خط اختصاص می دهد. در صورت نیاز به برقراری تماس بین کاربران مجموعه، دیگر نیاز به گرفتن شماره تلفن هر کاربر نمی باشد و تنها باگرفتن کد آن کاربر تماس برقرار می شود.

خدمات شبکه تلفنی سانترال شامل مدیریت و سازماندهی خطوط ، تفکیک و توزیع این خطوط ، ایجاد صف و پاسخگویی به تلفن های ارباب رجوعان و سایر امکانات و خدمات است. خدمات و امکانات سانترال سبب صرفه جویی در زمان و هزینه های یک سازمان می شود.

چگونگی نصب تلفن سانترال

در قدم نخست باید قطعه سانترال تلفن سانترال را بر روی دیوار در مکان مناسب و به دور از گرد و غبار و رطوبت نصب کرد. قرارگیری سانترال در مکان نامناسب می تواند سبب اختلال در عملکرد سیستم شود. سانترال باید از زمین فاصله مناسبی داشته باشد.

در قدم دوم باید اقدام به طراحی و نقشه کشی شبکه مخابراتی شود. مسیر خطوط های مخابراتی تعیین می شود. با در نظر گرفتن این مسیرها نقشه لازم با مشخص نمودن شماره خطوط و رنگ بندی های آنها، رشته سیم ها، تعیین شماره پورت ها، مشخص نمودن سیم های ورودی و خروجی با تفکیک رنگ و…طراحی می شود.

در قدم سوم باید یک آرایش مناسب برای پست و سیم بندی داخلی سانترال صورت گیرد. آرایش مورد نظر از مرکز تلفن به کابل آنفولان، سپس به پست و در آخر به پریز تلفن مشتری صورت می گیرد. این آرایش باید به گونه ای باشد که سیم کشی ها به بهترین نحو انجام شود.

در قدم چهارم باید نصب سانترال و تمام تجهیزات مربوط به آن را بررسی نمود. باید نحوه قرارگیری و نصب به درستی انجام شود.

در قدم آخر تنظیمات و پیکربندی سیستم و تجهیزات وابسته به آن انجام می شود. در این تنظیمات شماره ها، نام ها، تاریخ و ساعت باید تعیین شوند. سطح دسترسی و زنگ خورها، ساعت های ارائه خدمات و … تعیین می شوند.

انواع سیستم سانترال

سیستم های سانترال در انواع گوناگونی وجود دارند.

Multiline Dependability

این سیستم نصب و راه اندازی آسانی دارد. دارای یک دستگاه مرکزی است و سایر تلفن ها به آن اتصال دارند. با برقراری تماس با یک خط ، در صورت اشغال بودن، انتقال تماس به صورت خودکار به سایر خطوط انجام می شود و این امکان برای بسیاری از سازمان ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

Multiline

برای سازمان های کوچک این سیستم نصب می شود و از امکان برقراری ارتباط بین کاربران محدود برخوردار است.

تلفن سانترال تحت شبکه

توانایی وصل شدن به شبکه های کامپیوتری بر اساس آدرس  IP  آی پی وجود دارد. بدین ترتیب که تماس های ورودی از شبکه را روی بستر شبکه به کاربر مورد نظر وصل می نمایند.

این سیستم سانترالی به علت کار با بستر شبکه و لازم نداشتن کابل ها، بسیار پر مصرف می باشد. از دیگر مزیت این سیستم توانایی برقراری تماس های تصویری می باشد.

پی بی ایکس  PBX

در این سیستم از امکانات تلفن گویا استفاده می کنند. در واقع پی بی ایکس توانایی پخش صدای ضبط شده را دارد . یک منوی گویا برای ارائه خدمات به ارباب رجوعان ایجاد می کند.

از قابلیت های کاربردی این سیستم امکان در انتظار نگه داشتن ارباب رجوعان برای مدت طولانی پشت خط است. از دیگر امکانات و خدمات شبکه پی بی ایکس برقراری تماس مستقیم با هر تلفن درون سازمان است. بدین ترتیب که یک عدد برای تلفن مورد نظر، در نظر گرفته می شود و با گرفتن شماره تلفن، سیستم سانترال تماس گرفته شده را به عدد وارد شده وصل می نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post