آشنایی با پلتفرم کاربردی  VMware vSphere برای افرادی که نیازمند کسب دانش و اطلاعات در زمینه مجازی سازی هستند ، ضرورت دارد .

آشنایی با مجازی سازی

سازمان ها و شرکت های حوزه IT با استفاده از نرم افزارهای بر مبنای کلود که وظیفه پیاده سازی سیستم های مجازی بر روی سرورهای فیزیکی را دارند ، امکان اجرای تعدادی ماشین مجازی بر روی یک سرور فیزیکی را فراهم می کنند. مجازی سازی شامل مجازی سازی سرور ، مجازی سازی شبکه و مجازی سازی دسکتاپ می باشد.

مجازی سازی سرور برای پیاده سازی چندین سرویس روی یک سرور ، صورت می گیرد. یعنی به جای استفاده از تعدادی سرور ، از یک سرور استفاده می کنند. مجازی سازی سرور سبب کاهش هزینه ها و پیاده سازی سریعتر برخی تجهیزات و افزایش راندمان در تمامی جهات می شود. vSphere نقش بسیار مهمی در مجازی سازی سرور دارد و اکثر کارشناسان و متخصصان از این پلتفرم در مجازی سازی سرورهای خود استفاده می کنند. VMware vSphere یکی از جدیدترین و بهترین بستر مجازی سازی دیتاسنترها می باشد.

مجازی سازی شبکه های کامپیوتری به مدیران سازمان ها وشرکت ها کمک می کند تا زیرساخت های شبکه را به طور متمرکز و از راه دور ، بدون نیاز به تماس فیزیکی کنترل و مدیریت کنند.

مجازی سازی دسکتاپ امکان دستیابی به داده ها و اطلاعات سیستم های رایانه ای کاربر را از طریق هر کلاینتی بدون نیاز به مجموعه سخت افزاری کاربر ، فراهم می کند.

آشنایی با VMware vSphere

VMware vSphere عنوان محصول مجازی سازی سرور مؤسسه VMware می باشد که در سالیان قبل با عنوان VMware infrastructure  مطرح بود. این محصول دارای سرویس های متعددی برای اطمینان از صحت عملکرد سرورهای مجازی می باشد.  برخی از مهمترین ابزارهای  vSphere را مرور می کنیم.

برای اطلاع از پشتیبانی شبکه های کامپیوتری کلیک کنید.

VMware ESXi

این آیتم به تخصیص پردازنده ها ، حافظه ، استوریج ها و منابع دیگر به ماشین های مجازی می پردازد.ESXi شامل فایل سیستم مجازی اختصاصی برای ماشین های مجازی تحت عنوان VMFS است که یک سری فایل سیستم کلاستر با آپشن ها و قابلیت های زیادی را برای ماشین های مجازی به کاربران ارائه می دهد.

 

VMware vSphere

vCenter Server

در ادامه آشنایی با VMware vSphere ، به بررسی ابزار وی سنتر می پردازیم. این ابزار برای مرکز کنترل و نظارت سرویس های مرکز داده به کار می رود و نقش مدیریتی دارد. سرویس وی سنتر با عرضه API برای vSphere  توان کنترل و سازماندهی ESXi  ها را دارا می باشد. در وی سنتر می توان یوزرها با رول های معینی با سطح دسترسی های مختلفی به ESXi را ، تعریف نمود.

VMware vSphere Client

یکی از رابط های مهم می باشد. این رابط که بر پایه HTML5 می باشد ، شرایط دسترسی به سرویس های وی سنتر را از راه دور برای کاربران مختلف فراهم می کند.

VMware Virtual SMP

دارا بودن SMP های مجازی سبب می شود که هر ماشین مجازی بتواند از چندین پردازنده فیزیکی به صورت همزمان استفاده کند. این یک قابلیت بسیار مهم برای کاربران محسوب می شود و در بسیاری از عملیات و برنامه های آنها کارایی دارد.

Storage vMotion

به کمک این ابزارها ، انتقال ماشین های مجازی در وضعیتی که روشن می باشند ، به آسانی صورت می گیرد. البته ذکر این نکته لازم است که در Storage vMotion ، امکان انتقال دیسک های مجازی یا فایل های پیکربندی ماشین های مجازی در وضعیت روشن وجود دارد و امکان انتقال سایر موارد در حالت روشن وجود ندارد.

VMware vSphere Distributed Switch

این ابزار شامل یک سوئیچ توزیع شده به منظور مدیریت بهینه شبکه است که برقراری اتصالات میان تعدادی میزبان و یک سوئیچ مجازی را ایجاد می کند.

Fault Tolerance

این قابلیت با کپی از ورک لودهای کاری بر روی سرورهای گوناگون و انتقال  heartbeat  ، موجب می شود که فرآیند سرویس دهی و دسترسی به نرم افزارها و اپلیکیشن ها بدون کوچکترین وقفه ای انجام شود. حتی در شرایطی که تجهیزات سخت افزاری با مشکل مواجه شده اند ، این قابلیت تحمل خطا می تواند میزان دان تایم سرویس ها را به کمترین میزان ممکن برساند.

VMware vSphere Software Development Kits

این کیت های توسعه نرم افزاری با اینترفیس هایی که ارائه می دهند ، شرایط دسترسی به بخش های ویژه از vSphere  را ایجاد می کنند. این دسترسی را برای کدنویسان به منظور توسعه نرم افزاری ایجاد می کنند. بنابراین این قابلیت برای برنامه نویسان اهمیت زیادی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post