برای نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و اینترنتی ، نیازمند به کارگیری سرویس DNS در شبکه و سرویس های دیگری مانند DHCP و … می باشیم.

آدرس IP

آدرس IP  یا پروتکل اینترنت ، روشی برای ارسال و مسیریابی بسته های داده ها در شبکه های کامپیوتری می باشد. آدرس IP یک شناسه یکتا و منحصر به فرد است که برای شناسایی هویت هر سیستم ، تجهیزات و … به کار می رود. این آدرس به صورت رشته ای از اعداد می باشد که به هر دستگاه یا سیستمی جهت ارتباط با اینترنت اختصاص داده می شود.

تمامی دستگاه ها یا سیستم های مختلف برای برقراری ارتباط با یکدیگر نیاز به IP  دارند. انتقال داده ها نمی تواند بر اساس نام دامنه باشد و باید بر اساس آدرس IP  صورت گیرد. اما استفاده از آدرس IP برای کاربران مشکل می باشد و استفاده از نام های دامنه برای آنها راحت می باشد. بنابراین با سیستم DNS در شبکه ، تبدیل نام دامنه به آدرس IP انجام می شود.

نام دامنه Domain Name

نام دامنه همان نام وب سایت می باشد. کاربران با استفاده از نام دامنه می توانند به وب سایت ها دسترسی پیدا کنند. به دلیل دشوار بودن استفاده از IP وب سایت ها ، از نام دامنه برای شناسایی وب سایت ها استفاده می کنند و نام دامنه جایگزین آدرس IP می شود. نام دامنه ترکیبی از اعداد و حروف یا تنها حروف می باشد. نام دامنه برای هر وب سایتی منحصر به فرد می باشد. نام دامنه می تواند شامل قسمت های گوناگونی مانند منطقه جغرافیایی نام دامنه ، کاربری خاص ، حیطه کاری و … می باشد.

سیستم نام دامنه DNS

DNS یکی از پروتکل های مهم در شبکه های کامپیوتری می باشد که تبدیل نام دامنه به آدرس IP   و تبدیل آدرس IP   به نام دامنه را انجام می دهد. این واژه بر گرفته از Domain Name System می باشد که به سیستم نام دامنه ترجمه می شود.

کاربرد DNS در شبکه های کامپیوتری چیست ؟

DNS شبکه ، وظیفه تبدیل نام مربوط به دامنه به IP را بر عهده دارد. هر دامنه ای دارای یک یا چندین DNS می باشد که تقاضاها را تحلیل و بررسی می کند . کنترل و مدیریت رکورد های پایگاه داده سرور DNS را یک شخص یا گروه یا نرم افزار انجام می دهد.

بررسی تقاضاها و درخواست ها با آپدیت و به روزرسانی داده ها ، بر مبنای تغییرات دامنه ها یا ثبت دامنه های جدید به صورت همزمان انجام می شود. پس می توان گفت DNS یک بانک اطلاعاتی توزیع شده در شبکه می باشد.

می توان کاربرد DNS در شبکه را اینگونه تحلیل نمود که با وارد کردن آدرس نام دامنه وب سایت در مرورگر ، این نام به واسطه سرور DNS به آدرس IP تبدیل می شود. بنابراین با وجود سیستم DNS در شبکه ، لزومی برای به خاطر سپردن آدرس IP وب سایت ها نمی باشد و تنها با نام دامنه وب سایت می توان به وب سایت موردنظر وارد شد. لذا ارائه سیستم DNS یکی از ملزوماتی می باشد که در خدمات شبکه های اینترنتی و … باید عرضه شود.

 

DNS در شبکه

رکوردهای DNS در شبکه

پس از آشنایی با کاربرد DNS در شبکه ، باید با رکوردهای DNS آشنا شویم. شاید آشنایی با سرویس DNS و رکوردهای آن ، برای کاربران عادی ضرورتی نداشته باشد اما برای افرادی که با اینترنت کار می کنند لازم است.

رکورد A حاوی نام دامنه و آدرس IPv4 متناظر با آن می باشد.

رکورد AAAA  مشابه با رکورد A  دربردارنده نام دامنه است. اما فرقی که این رکورد دارد این است که این رکورد از IPv6 پشتیبانی می کند.

رکورد MX  برای نگهداری از دریافت کننده های ایمیل های دامنه یا mail server می باشد.

از دیگر رکوردهای DNS  در شبکه ، رکورد NS می باشد. رکورد NS دربردارنده سیستم های DNS می باشد که توانایی پاسخ دهی به تقاضاهای DNS یک دامنه مشخص و زیر دامنه های مربوط به آن را دارد.

رکورد SOA مشابه رکورد NS می باشد و حاوی اطلاعاتی راجع به DNS zone است. DNS معتبر برای این زون ، مشخصات تماس ادمین دامنه ، شماره سریال دامنه و … از اطلاعاتی می باشد که در این رکورد ضبط و نگهداری می شود.

رکورد CNAME  این امکان را بوجود می آورد که نام دامنه ای را به نام دامنه دیگری نگاشت کرد. برای مثال با این رکورد می توان WWW.Football.com را به Football.com نگاشت نمود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
Rate this post