کاربرد ترانک در شبکه ، به منظور نظم دهی به کابل کشی های شبکه و ممانعت از بی نظمی و شلوغی کابل کشی های شبکه است.

ترانک در شبکه

Trunk شبکه ، بستری است که به منظور حمل تعدادی سیگنال به صورت همزمان استفاده می شود تا برقراری ارتباط میان دو نقطه از شبکه را میسر کند. ترانک ها در اغلب مواقع به متصل نمودن مراکز سوئیچینگ در یک سیستم ارتباطی می پردازند. سیگنال ها قادر هستند که داده های ارتباطی را مبادله کنند.

ترانک متشکل از کابل ها یا رشته های فیبر نوری است که درون یک کابل فیزیکی به یکدیگر وصل شده اند تا افزایش پهنای باند را به دنبال داشته باشند.

چه تفاوتی میان ترانک و داکت شبکه است ؟

کاربرد ترانک در شبکه ، ممانعت از شلوغی کابل کشی ها است. در ارائه خدمات پسیو شبکه از تجهیزات پسیو شبکه استفاده می کنند که ترانک یکی از این تجهیزات است. شاید به نظر بسیاری از کاربران ، ترانک و داکت یکی باشند. در صورتی که این دو دارای تفاوت هایی می باشند. ترانک و داکت برای کانال کشی مورد استفاده قرار می گیرند. اما در مواردی از نظر اتصالات ، قیمت ، قدرت و استحکام ، نحوه نصب تجهیزات و … متفاوت هستند.

ترانک از داکت ، مستحکم تر است.

قیمت ترانک از قیمت داکت بالاتر است.

اتصالات ترانک در مقایسه با اتصالات داکت ، از عملکرد و کیفیت بهتری برخوردار است.

طراحی ترانک های به گونه ای است که امکان نصب تجهیزات بیشتری بر روی آن وجود دارد. لذا می توان گفت کاربرد ترانک در شبکه از کاربرد داکت بیشتر است.

تجهیزات ترانک

ترانک فقط برای کابل کشی مورد استفاده قرار نمی گیرد و حوزه کاربرد آنها وسیع تر است. ترانک دارای قسمت های گوناگونی شامل زاویه داخلی ، زاویه خارجی ، سه راهی ترانک ، درزگیر ، پارتیشن ، فریم و … است. هر یک از این قسمت ها ، کاربردهای مختلفی در شبکه دارند و می توانند بسیار مفید و کارآمد باشند.

به طور مثال درزگیرها به منظور پر نمودن شکاف میان بدنه ها و درب ترانک مورد استفاده قرار می گیرند. درزگیر شامل سه قطعه است که یک قطعه بر روی ترانک و سایر قطعات روی کناره های ترانک قرار می گیرند.

 انواع ترانک

به شیوه های گوناگونی از ترانک در شبکه استفاده می کنند. ترانکینگ در سیستم های تلفن ، ترانکینگ در شبکه های داده و ترانکینگ در پخش را بررسی می کنیم.

ترانکینگ در پخش

گاهی ترانک متشکل از مجموعه ای از فرکانس های پخش است. برای مثال سیستم رادیویی ترانک می تواند تعدادی کانال فرکانس رادیویی را در بین مجموعه ای از کاربران به اشتراک بگذارد. به جای اینکه فرکانس ها به یک دسته اختصاص پیدا کنند ، با یکدیگر ترکیب شده و رایانه ها به صورت اتومات کانال های پخش را به تقاضای کاربران تعلق می دهند. تکراردهنده ها مجدداً سیگنال ها را فرستاده و پوشش را به ناحیه بزرگتری توسعه می دهند.

ترانکینگ در سیستم های تلفن

در دیگر کاربرد ترانک در شبکه ، از آنها در سیستم های تلفن استفاده می کنند. اخیراً ترانک ها برای وصل کردن نودهای شبکه سوئیچینگ مورد استفاده قرار می گیرند. پیوندهای ترانک پروتکل آغاز جلسات ( SIP ) ، به فعال نمودن صدا توسط اینترنت جهت اتصال یک PBX به اینترنت می پردازد.

 

کاربرد ترانک در شبکه

 

SIP Trunk یک مدل مجازی از خط های تلفن آنالوگ می باشد که شمار زیادی از کانال ها را به یک سیستم PBX به منظور برقراری تماس های طولانی مدت و جهانی توسط اینترنت وصل می نماید. روتر SIP Trunk بایستی به گونه ای تنظیم گردد که کیفیت خدمات در حد بالایی باشد تا ترافیک صوتی بر سایر عملیات مثل دانلود و پخش و … مقدم باشد.

شبکه های داده کامپیوتری ، کاربرد ترانک در شبکه

شبکه های داده از ترانک های مختلفی بهره می برند.

  • ترانک هایی که به حمل داده هایی از چندین شبکه محلی می پردازند که میان سوئیچ های شبکه در یک اتصال مشخص قرار دارند. این مورد را پورت ترانک می گویند.
  • ترانک هایی که به برقراری اتصال میان تعدادی لینک فیزیکی پرداخته و به تولید لینکی منطقی با ظرفیت زیادتر با ضریب اعتمادپذیری بیشتر می پردازند. این مورد را پورت ترانکینگ می گویند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)