کاربردهای هوش مصنوعی فراوان است و می توان به کاربرد هوش مصنوعی در امنیت شبکه های کامپیوتری، در صنعت بهداشت و درمان و… اشاره نمود.

هوش مصنوعی چیست ؟

هر هوشمندی که از ماشین ها دریافت شود، هوش مصنوعی یا هوش ماشینی گفته می شود. هوش مصنوعی محل رویارویی دانش ها، علوم و فنون گذشته و امروز است. این علم کاربردهای زیادی در علوم مختلف مانند کامپیوتر، مهندسی، زیست شناسی، پزشکی و… دارد.

زبان های برنامه نویسی مورد استفاده در هوش مصنوعی سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون، Lisp و Prolog  است.

تعریف مشخص و دقیقی از هوش مصنوعی وجود ندارد. اما به طور کلی  تعاریف هوش مصنوعی بر محور این تعاریف است. تعریف اول، سامانه هایی که به شکل منطقی فکر می کنند یا عمل می کنند. تعریف دوم، سامانه هایی که مثل انسان فکر می کنند یاعمل می کنند.

با درک مفهوم هوش مصنوعی می توانیم در ادامه به کاربرد هوش مصنوعی در امنیت شبکه بپردازیم.

دسته بندی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به دو دسته ی ضعیف و قوی تقسیم می شود.

هوش مصنوعی ضعیف، سیستم هایی می باشند که به منظور پیاده سازی یک وظیفه و هدف خاص، ایجاد شده اند. نمونه ای از هوش مصنوعی ضعیف، بازی های ویدیویی مثل شطرنج است.

هوش مصنوعی قوی، از سیستم مجهزتر و کامل تری ایجاد شده است و عملکرد مشابه تری به انسان دارد. نمونه ای از این سیستم ها، سیستم های موجود در اتاق جراحی است.

امنیت شبکه های کامپیوتری چیست؟

تمام اقداماتی که با هدف پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات امنیتی در شبکه های کامپیوتری انجام می شود، امنیت شبکه نام دارد. ارائه خدمات امنیت شبکه به دو صورت خدمات سخت افزاری و نرم افزاری انجام می شود.

خدمات امنیتی شامل کنترل دسترسی ها، نصب نرم افزارهای آنتی ویروس، برقراری پروتکل های امنیتی، جلوگیری از درز اطلاعات، امنیت ایمیل، نصب فایروال ها، مجازی سازی عملکرد شبکه، امنیت وب و… است.

خدمات ارائه شده برای برقراری امنیت شبکه های کامپیوتری، با توجه به بزرگی شبکه ها و اهمیت آنان متفاوت است.

نقش هوش مصنوعی در امنیت شبکه

هوش مصنوعی توانسته است تغییرات زیادی در امنیت سایبری ایجاد کند. هوش مصنوعی که به اختصار AI گفته می شود، امکان تجزیه و تحلیل داده های خطرناک را برای مقابله با حملات سایبری دارد.

هوش مصنوعی قادر است با کپی کردن و اضافه کردن اطلاعات اضافی، سطح علمی خود را ارتقاء دهد و با قدرت به مقابله با حملات علیه شبکه های کامپیوتری بپردازد.

تأثیرات هوش مصنوعی در امنیت سایبری

برخی متخصصان ادعا می کنند که هوش مصنوعی در امنیت سایبری علاوه بر تأثیرات مثبت، تأثیرات منفی هم دارد. محدودیت هایی برای ایفای نقش امنیتی هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری، وجود دارند. برخی از این محدودیت ها موارد زیر است.

الگوریتم های هوش مصنوعی در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه برای مقابله با حملات سایبری نیاز به مجموعه داده هایی مانند کدهای مخرب و کدهای آلوده و بدافزار و… دارند. شرکت ها و سازمان هایی هستند که شرایط کسب این داده ها و اطلاعات را ندارند.

سازمان ها و شرکت ها برای راه اندازی هوش مصنوعی نیاز به سرمایه و زمان دارند. برخی از سازمان ها با کمبود سرمایه و زمان روبرو هستند.

امنیت سایبری چیست ؟

امنیت سایبری اقداماتی می باشد که برای حفاظت از داده ها و اطلاعات شبکه در مقابل تمام تهدیدهای موجود انجام می شود. امنیت سایبری نه تنها شبکه را در برابر حملات داخلی و خارجی محافظت می کند، بلکه از شبکه در برابر مشکلاتی مانند قطعی برق و خرابی هارد و… حمایت می کند.

هکرها می توانند از موانع امنیتی ساده سازمان ها عبور کنند، بنابراین سطح امنیتی سایبری سازمان ها باید قابل ارتقاء باشد. همچنین با پیشرفت سازمان ها و گسترش شبکه های کامپیوتری آنان، نیاز به افزایش سطح امنیتی شبکه های آنان می باشد.

امتیازبه کارگیری هوش مصنوعی

از کاربردهای هوش مصنوعی در امنیت شبکه، افزایش امنیت سایبری می باشد. سازمان ها با به کارگیری هوش مصنوعی از وارد شدن خسارت به منابع و سرمایه های خود در زمان حملات به شبکه جلوگیری می کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، سازمان ها را در کاهش زمان پاسخگویی به حملات یاری می کنند و در برقراری امنیت شبکه نقش بسزایی دارند. لذا به کارگیری هوش مصنوعی در شبکه های کامپیوتری را می توان یکی از خدمات شبکه دانست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای
Rate this post