کاربردهای مدیریت پهنای باند شبکه سبب می شود که کنترل و نظارت ترافیک و بسته های شبکه های سازمانی به خوبی انجام شود.

اهمیت کنترل پهنای باند

در فونداسیون و زیرساخت های شبکه ، هیچگونه سیستمی برای سازماندهی و کنترل پهنای باند وجود ندارد. این بدان معنا می باشد که مدیران شبکه از جزئیات استفاده کاربران خود از اینترنت ، هیچ اطلاعی ندارند. به طور مثال کاربران چه سایت هایی را مشاهده یا چه فایل هایی را دانلود کرده اند. عدم اطلاع مدیران از نحوه استفاده کاربران شبکه از اینترنت ، هزینه بالایی را برای شبکه رقم می زند. اگر روش های مدیریتی و نظارتی پهنای باند به درستی صورت گیرد ، موجب کاهش هزینه های سازمان ها می شود.

 

کاربردهای مدیریت پهنای باند

بررسی کاربردهای مدیریت پهنای باند شبکه

شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی که با نام ISP معروف هستند ، با استفاده از کنترل پهنای باند دسترسی به اینترنت را ایجاد می کنند. در این شرکت ها به کمک نظارت بر پهنای باند،  دسترسی کاربران به راحتی تنظیم می شود تا هرکاربر دسترسی مشخصی به منابع اینترنتی داشته باشد.

سرویس عرضه ی برنامه های کاربردی توسط اینترنت یا ASP ، با کمک راهکارهای کنترل پهنای باند صورت می گیرد. یعنی برنامه های کاربردی توسط اینترنت از راه دور قابل استفاده می باشند.

در شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی یا HSP برای انجام کارهای میزبانی وب سایت ها به سامانه مدیریت پهنای باند نیاز دارند.

روش های مدیریت پهنای باند شبکه

روش های زیادی مانند HotSpot  ، PPOE ، PPTP ، L2TP و … برای کنترل پهنای باند وجود دارند. این روش ها هر کدام بر اساس پروتکل های مختلفی طراحی شده اند. روش های پیشرفته تر و جدید تری برای مدیریت و نظارت بر روی پهنای باند وجود دارند که ترافیک شبکه را بر اساس اولویت و نوبت دهی به کاربران و بخش های گوناگون کنترل می کنند.

در این روش ها حجم دانلود و آپلود کاربران کنترل می شود و سرعت و میزان استفاده کاربران از اینترنت مشخص می شود. در برخی از این روش ها سایت های بازدید کننده از سوی کاربران معلوم می شود.

گزارش نحوه مصرف کاربران از اینترنت شبکه

با توجه به کاربردهای مدیریت پهنای باند شبکه در برخی سازمان ها و شرکت ها نیاز به تهیه ی گزارش هایی برای ارائه به مدیران می باشد. طبق گزارش هایی میزان دانلود و آپلود کاربران و سایت های بازدید کننده و سایر اطلاعات پیرامون این موضوع به مدیران ارائه می شود. گزارش هایی که به منظور مدیریت پهنای باند شبکه در راستای ارائه بهتر خدمات شبکه می توان تهیه نمود ، موارد زیر است.

تهیه ی گزارش های نموداری و گزارش هایی طبق عنوان وب سایت ها

ارائه گزارش هایی فیلتر شده طبق دوره زمانی مشخص

فیلترینگ کامل گزارش ها بر اساس آدرس ها یا  IP  یا MAC

تهیه ی گزارش های فیلتر شده بر اساس IP بخش کاربری و یا یک سیستم مشخص

ایجاد گزارش ها طبق فایل های بارگذاری شده کاربران

اتصال به مایکروسافت اکتیو دایرکتوری

یکی از کاربردهای مدیریت پهنای باند شبکه ، دسترسی به زیر ساخت های اکتیو دایرکتوری می باشد. با توجه به نصب و راه اندازی اکتیو دایرکتوری در شبکه های سازمان ، یکی از خدماتی که هر سامانه Bandwidth Management باید ساپورت کند ، امکان اتصال به زیر ساخت های این اکتیو دایرکتوری می باشد.

تصور کنید در یک سازمان با کاربران متعدد که دارای نام کاربری و رمز شخصی مخصوص به خود هستند ، اگر سیستم مدیریت پهنای باند شبکه قابلیت اتصال به اکتیو دایرکتوری را نداشته باشد ، باید برای همه ی کاربران نام کاربری و رمز عبور ساخته شود. این مسئله موجب اتلاف وقت و دردسرهای فراوان می شود. پس دسترسی سامانه کنترل پهنای باند به اکتیو دایرکتوری شبکه ، ضرروت دارد و یکی از مهمترین کاربردهای مدیریت پهنای باند شبکه است.

ابزارهای مدیریت پهنای باند

یکی از روش های مدیریتی پهنای باند استفاده از ابزارهای کنترل پهنای باند است. در واقع به جای اضافه نمودن پهنای باند جدید به شبکه از ابزارهای مدیریتی پهنای باند به منظور کنترل بسته و ترافیک شبکه استفاده می کنند.

این ابزارها بر اساس شناسایی اطلاعات مبادله شده ، آنها را اولویت بندی کرده و در دسترس قرار می دهند. ابزارهای مدیریتی پهنای باند شبکه علاوه بر این روش از روش های دیگری مانند شناسایی الگوی ترافیک شبکه ، بهینه کردن عملکرد برنامه ها ، مشخص نمودن اولویت ها ، تخصیص منابع و … به مدیران شبکه در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر کمک می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post