کاربردهای ماشین مجازی شامل استفاده از چندین سرور بر روی یک سیستم عامل، تست و بررسی نسخه های جدید سیستم عامل ها و… می باشد.

ماشین مجازی چیست ؟

ماشین مجازی یک برنامه ای است که عملکردی مشابه یک سیستم رایانه ای دارد. ماشین مجازی بر روی سیستم عامل رایانه کاربر نصب می شود و سخت افزاری مجازی دارد. ماشین مجازی یک سیستم رایانه ای کاملاً واقعی است که قابلیت انجام کارهای رایانه ای گوناگون را دارا می باشد.

نصب ماشین مجازی یکی از خدمات شبکه های کامپیوتری می باشد که برای سازمان ها اهمیت ویژه ای دارد.

سخت افزار ماشین های مجازی به صورت مجازی می باشد که CPU و هارد دیسک و حافظه و… را دارا می باشد. قابلیت نصب ماشین های مجازی متعدد بر روی سیستم های رایانه ای وجود دارد.

عملکرد ماشین های مجازی

مجازی سازی شبکه های کامپیوتری امکان اشتراک یک سیستم را با محیط های مجازی فراهم می کند. هایپروایزرها با مدیریت سخت افزار، اقدام به جداسازی منابع فیزیکی از محیط های مجازی می کنند.

زمانی که برنامه ماشین مجازی اجرا می شود و دستوری توسط یک کاربر یا یک برنامه مبنی بر نیاز به منابع اضافه از یک محیط فیزیکی، صادر می شود، هایپروایزر این دستور را برای منابع فیزیکی تنظیم می کند. حال سیستم عامل ها و نرم افزارهای ماشین مجازی امکان دسترسی  به منابع مشترک فیزیکی را پیدا می کنند.

کاربردهای ماشین مجازی چیست ؟

امروزه با نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری پیشرفته، استفاده های گوناگونی از ماشین های مجازی می شود. برخی از کاربردهای این ماشین شامل موارد زیر است.

بررسی و تست نسخه های مختلف سیستم عامل

در واقع شما می توانید به طور مثال بر روی یک سیستمی که ویندوز 10 دارد،  ویندوز 8 هم نصب کنید و از هر دو استفاده کنید.

تست سیستم عامل های دیگر

این مورد از کاربردهای ماشین مجازی، امکان مشاهده و یادگیری نحوه کار با سیستم عامل های دیگر مثلاً لینوکس را فراهم می کند.

امکان استفاده از برنامه های سازگار با سیستم عامل های قدیمی

چنانچه نیاز به استفاده از نرم افزاری را دارید که فقط قابلیت اجرا در سیستم عامل های قدیمی دارد، می توانید این نرم افزار را در ماشین مجازی راه اندازی کنید. البته نیاز به نصب این نرم افزار روی سیستمتان ندارید.

استفاده از چندین سرور

برای مشاغلی که نیاز به استفاده از سرورهای متعددی را دارند، ماشین مجازی می تواند کمک کننده باشد. ماشین مجازی قابلیت نصب سرورهای مختلف را روی یک سیستم عامل دارا می باشد.

آزمایش برنامه ها بر روی پلتفرم های چندگانه

از دیگر کاربردهای ماشین مجازی، بررسی امکان اجرای یک برنامه روی سیستم عامل های گوناگون می باشد. به طور مثال شرکتی نرم افزاری را طراحی نموده است و می خواهد بداند این نرم افزار روی چه سیستم عامل هایی اجرا می شود.

بهترین نرم افزارهای ماشین مجازی

با توجه به کاربردهای ماشین مجازی، لزوم استفاده از این تکنولوژی مشخص می گردد. حال که قصد استفاده از ماشین مجازی را دارید، باید با بهترین نرم افزارهای ماشین مجازی آشنایی داشته باشید.

Virtual Box

این برنامه از بهترین برنامه های ماشین مجازی است که بر روی ویندوز، لینوکس، و macOS  نصب و راه اندازی می گردد. یکی از حسن های این برنامه این است که نسخه تجاری ندارد و تمامی قابلیت ها را رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد.

VMware Player

از نرم افزارهای مطرح وی ام است که برای سیستم عامل ویندوز و لینوکس طراحی شده است. در این نرم افزار امکان استفاده از تمام قابلیت های VirtualBox  را ندارید. این نرم افزار از ویژگی ها و قابلیت های کمتری برخوردار است. اما به طور کلی ویژگی های مهم و کاربردی را به صورت رایگان در اختیارکاربران قرار می دهد.

مزایای استفاده از ماشین های مجازی

امکان استفاده از چندین سیستم عامل بر روی یک سیستم رایانه ای وجود دارد.

در صورت خرابی رایانه شما، داده ها و اطلاعات موجود در ماشین مجازی از بین نمی رود.

استفاده از ماشین های مجازی موجب افزایش امنیت شبکه و سیستم رایانه کاربر می شود.

معایب استفاده از ماشین های مجازی

با وجود تنوع و گستردگی کاربردهای ماشین مجازی و فوایدی که دارند، دارای معایبی هم می باشند.

ماشین های مجازی کاربردهای کمتری به نسبت ماشین های واقعی دارند.

اگر رایانه ای که ماشین مجازی روی آن در حال اجرا است، فاقد قدرت کافی باشد تمامی عملکردها و برنامه ها متوقف می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post