پروتکل اترنت ، فناوری اتصال شبکه های محلی می باشد. اترنت تعیین می کند که دستگاه ها چطور به انتقال بسته های داده اقدام کنند.

آشنایی با اترنت

اترنت  (Ethernet ) پروتکلی می باشد که غالباً در شبکه های  LAN , MAN به کار گرفته می شوند. سیستم هایی که به واسطه اترنت به برقراری ارتباط می پردازند ، داده ها را به بخش های بسیار کوچکی تحت عنوان قالب یا فریم تبدیل می نمایند. این قالب ها خود شامل قسمت های زیادی ( فیلد ) می باشند و حاوی آدرس فرستنده ، گیرنده و داده های خطا یابی می باشند.

اترنت دارای ویژگی هایی نظیر امکان گسترش و توسعه آسان ، توپولوژی انعطاف پذیر ، قابلیت مدیریت تجهیزات متصل به شبکه به واسطه اینترنت ، سرعت عمل بالا و تأخیر پایین و … می باشد.

مشخصات اترنت

اترنت در دو لایه از مدل OSI فعالیت دارد که شامل لایه فیزیکی و لایه پیوند داده ها می باشد. همانطور که اشاره شد ، واحد داده پروتکل اترنت فریم نام دارد. در اترنت از شیوه رمزگذاری منچستر استفاده گردیده است. وظیفه کابل های اترنت اتصال دستگاه های شبکه به سوییچ ها ، روترها یا مودم ها می باشد. کابل ها و استانداردهای پروتکل اترنت متفاوت می باشند. کابل های بسیار زیاد و متنوعی برای اترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

از مقایسه اترنت صنعتی با اترنت معمولی ، این نتیجه استنباط می شود که سخت افزار این دو پروتکل با یکدیگر متفاوت می باشند. طراحی و نقشه کشی شبکه اترنت صنعتی بر اساس شرایط سخت ، درجه حرارت های بالا ، بکارگیری قطعات با کیفیت تر ، قابلیت تحمل خطا و … صورت گرفته است.

انواع استانداردهای پروتکل اترنت

اترنت از نظر سرعت انتقال داده ، شامل انواع زیر می باشد.

اترنت سریع یا Fast

اترنت سریع ، نوعی از اترنت می باشد که امکان انتقال داده با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را دارا می باشد. این اترنت از نسل دوم اترنت می باشد که به منظور برقراری ارتباط میان دستگاه های شبکه از کابل های زوج به هم تابیده یا فیبرنوری استفاده می کند. ماکزیمم مسافتی که اترنت سریع ، پاسخگو می باشد 10 کیلومتر است.

پروتکل اترنت گیگا بیت

این نوع اترنت قادر خواهد بود در انتقال داده سرعتی برابر با 1000 مگا بیت بر ثانیه را ارائه دهد. اترنت گیگا بایتی از نسل سوم اترنت است که امروزه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. ماکزیمم مسافتی که اترنت گیگا بیت پاسخگو می باشد ، 70 کیلومتر است. اترنت گیگا بیت از اترنت سریع ، به لحاظ مسافتی برتر می باشد اما پر هزینه تر است.

اترنت 10 گیگا بیتی

از پیشرفته ترین تکنولوژی اترنت ، اترنت 10 گیگا بیتی می باشد. این اترنت امکان انتقال داده با نرخ 10 گیگا بیت بر ثانیه را دارد. اترنت 10 گیگا بیتی در شبکه های بزرگ و مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای پروتکل اترنت

از کاربردهای فراوان اترنت می توان به وب سرور ، تلویزیون های دیجیتال ، کنسول های بازی ، اکسس پوینت ها ، اتوماسیون صنعتی ، اتوماسیون منازل ، PVR  ، POS ، DVR و … اشاره نمود.

وب سرور از شبکه های مهیج و کاربردی می باشد که به کمک پیاده سازی اترنت قابل اجرا می باشد. اترنت از کاربردی ترین تکنولوژی های شبکه های محلی می باشد. امتیازهایی که سبب شده این پروتکل از کاربردهای زیادی برخوردار باشد امتیازهایی نظیر گیرایی بالا ، راه اندازی و نگهداری آسان و هزینه پایین راه اندازی می باشند.

 

پروتکل اترنت

اترنت صنعتی چیست ؟

به دلیل ویژگی های پروتکل اترنت ، سازمان ها و شرکت های بزرگ به نصب و راه اندازی شبکه Industrial Ethernet اقدام کرده اند. در واقع از پروتکل صنعتی Field bus به سوی Industrial Ethernet کوچ کرده اند.  اترنت صنعتی شامل گروهی از استانداردهای اترنت می باشد که به منظور تبادل داده در شبکه های کنترل صنعتی به کار گرفته می شوند. اترنت های صنعتی از همان دستورالعمل های اترنت پیروی می کنند اما باید به قابلیت ها و امکانات دیگری مجهز شوند تا به منظور استفاده در محیط های صنعتی ، ایده آل شوند.

مقاومت محیطی بالاتر ، گره های متعدد تر ، کابل های متفاوت بیشتر و real- time مناسب تر از ویژگی هایی می باشند که در اترنت صنعتی باید ایجاد شوند.

مراقبت ها و برآورد خطاهای احتمالی در پروتکل اترنت صنعتی با درنظر گرفتن نوع کارایی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اترنت صنعتی دارای پهنای باند بالایی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post