سیستم های تلفنی ویپ و سانترال هر دو دارای قابلیت ها و امکانات خاصی می باشند و از تفاوت های بارزی برخوردار می باشند.

چنانچه قصد دارید برای سازمان یا شرکت خود یک سیستم تلفنی راه اندازی کنید و در انتخاب بین سیستم تلفنی VOIP و سیستم تلفنی سانترال مردد هستید ، در ادامه توضیحات مفیدی را برای شما ارائه کرده ایم.

سیستم تلفنی ویپ  VOIP چیست ؟

سیستم تلفنی ویپ برای برقراری ارتباط میان قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای ارائه خدمات شبکه تلفنی ویپ ، به استفاده از بستر شبکه داخلی سازمان یا اینترنت نیاز می باشد. بستر شبکه امکان برقراری ارتباط میان قسمت های گوناگون سازمان یا شرکت را بدون نیاز به کابل های مخابراتی و تجهیزاتی همانند سیم های مسی و … فراهم می کند.

سیستم تلفنی ویپ که سیستم تلفنی IP نیز نام دارد از تکنولوژی صوتی IP جهت انتقال تماس ها توسط شبکه IP مثل اینترنت استفاده می کند. این سیستم تلفنی از شبکه تلفنی قدیمی سوئیچ شده عمومی (PSTN) ، دیگر استفاده ای نمی کند.

سیستم تلفنی ویپ دارای امکاناتی نظیر تلفن گویا ، تماس اینترنتی ، صندوق صوتی ، تماس تصویری ، گزارشات حرفه ای از تماس ها و مکالمات ، صف تماس و ذخیره مکالمات می باشد.

سیستم تلفنی سانترال PBX چیست ؟

این سیستم تلفنی برای برقراری ارتباط میان بخش های مختلف درون سازمان و برقراری ارتباط میان کارمندان و ارباب رجوعان استفاده می شود. نصب و راه اندازی شبکه تلفنی سانترال سبب برقراری ارتباط تلفنی راحت تر و کم هزینه تر می گردد.

تفاوت ویپ و سانترال

سیستم تلفنی سانترال برای برقراری ارتباط از خطوط مخابراتی و کابل های مسی استفاده می کند و به صورت آنالوگ می باشد. سیستم تلفنی ویپ تحت شبکه می باشد و برای برقراری ارتباط از بستر شبکه استفاده می نماید. در واقع می توان گفت سانترال به شبکه متصل نمی باشد اما voip به شبکه متصل می باشد و بر بستر شبکه فعالیت می کند.

سیستم تلفنی سانترال با سانترال های TA  و TDA شناخته شده می باشند اما سیستم تلفنی voip با نام استریسک شناخته شده می باشد.

سیستم تلفنی VOIP تکنولوژی جدیدتری از سیستم تلفنی PBX می باشد. همچنین VOIP از قابلیت ها و امکانات های بیشتری در مقایسه با PBX برخوردار می باشد و می تواند هزینه های سازمان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

سیستم تلفنی ویپ به اینترنت نیاز دارد. ارائه دهندگان سیستم تلفنی ویپ قادر خواهند بود بسیاری از امکانات PBX را بدون نیاز به تجهیزات PBX ، در شبکه ارائه دهند.

 

ویپ و سانترال

مزایای ویپ نسبت به سانترال

در مقایسه بین ویپ و سانترال به برتری های زیادی از VOIP نسبت به سانترال پی می بریم. برخی از این برتری ها شامل موارد زیر می باشند.

نصب و راه اندازی شبکه تلفنی VOIP ساده تر می باشد.

VOIP هزینه های سازمان را بیشتر کاهش می دهد.

ویپ از ویژگی های IVR کاملاً پشتیبانی می کند.

VOIP به نسبت سانترال امکانات بیشتری را دارا می باشد.

در سیستم تلفنی ویپ امکان ارتباط از طریق کنفرانس وجود دارد.

در مقایسه بین ویپ و سانترال می توان گفت کار با سیستم تلفنی ویپ آسانتر می باشد.

خدمات شبکه تلفنی ویپ به منظور ارائه خدمات به مشتریان از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

امکان جابه جایی و رومینگ در سیستم تلفنی ویپ وجود دارد.

امتیازهای دیگر سیستم تلفنی ویپ شامل توانایی ضبط و ذخیره تمامی مکالمات ، انتقال شماره های داخلی ، امکان استفاده از Soft Phone ، افزایش بازدهی و راندمان کاری ، توسعه پذیری ، عدم نیاز به کابل کشی های داخلی ، امکان ارائه شمار بالایی از شماره تلفن های داخلی و … می باشد.

 

ویپ و سانترال

مزایای استفاده از سیستم های تلفنی VOIP  و PBX

سیستم تلفنی ویپ و سانترال امکان برقراری تماس برای کارمندان با مدیران و سایر کارمندان و ارباب رجوعان را در هر مکانی فراهم می کنند که سبب افزایش بازدهی و راندمان کاری آنها می شود. این ویژگی سبب کاهش هزینه های تماس به ویژه در زمان دورکاری کارمندان می شود.

استفاده از این سیستم های تلفنی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ، موجب صرفه جویی در زمان می شود. زیرا با قابلیت هایی که این سیستم های تلفنی دارند ، برای بسیاری از کارهای کارمندان با سایر کارمندان یا مدیران نیازی به مراجعه حضوری و رفت آمدها نمی باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post