مفهوم مجازی سازی سرور، مستقل کردن سرویس دهنده های نرم افزارها از سخت افزارهای یک سرور است که سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

مجازی سازی چیست ؟

به کار گیری سخت افزار و تجهیزات سخت افزاری در یک سیستم رایانه ای برای نصب و راه اندازی چندین سیستم عامل به طور همزمان، مجازی سازی گفته می شود. در مجازی سازی امکان سازماندهی مجزای سیستم عامل ها، نرم افزارها، دسترسی به سخت افزارها و… وجود دارد.

تعداد ماشین های مجازی سازی، که قابل نصب بر روی سرورها می باشند به تجهیزات سخت افزاری وابسته است.

انواع مجازی سازی سرور

مجازی سازی شامل انواع مختلفی می باشد که شامل مجازی سازی سرور، مجازی سازی شبکه، مجازی سازی دسکتاپ و مجازی سازی ذخیره سازها است.

مفهوم مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور تکنولوژی است که امکان نصب چندین سرویس مستقل را بر روی یک سرور فراهم می کند. مجازی سازی سرور زیر مجموعه مجازی سازی شبکه های کامپیوتری است.

طراحی این تکنولوژی به گونه ای می باشد که یک لایه نرم افزاری به نام Hypervisor بین سیستم عامل ها و سخت افزار قرار می گیرد و نصب و راه اندازی این سیستم عامل های متعدد بر روی سخت افزار ذکر شده، انجام می شود. به علاوه اینکه سازماندهی جامعی از RAM  و CPU و فضای ذخیره سازی ها برای تمام کاربران فراهم می شود.

هایپروایزر

مجازی سازی سرور به کمک نرم افزارهایی انجام می شود. این نرم افزارها به صورت مجزا روی لایه های هایپروایزر نصب می شوند. نرم افزارهای مجازی سازی، موجب برقراری ارتباط میان سخت افزارها و سیستم عامل ها می شوند. لایه های هایپروایزر به دو صورت تمام سخت افزاری و میزبانی شده وجود دارند.

دلیل استفاده از مجازی سازی سرور

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره مفهوم مجازی سازی سرور می توان یکی از مهمترین دلایل استفاده از مجازی سازی سرور را کاهش هزینه های سازمان دانست.

نصب و راه اندازی شبکه فیزیکی و افزودن سیستم جدید، زمان زیادی را صرف می کند. در حالیکه با مجازی سازی سرور، امکان اضافه نمودن سیستم جدید به شبکه فیزیکی قبلی وجود دارد و نیاز به راه اندازی شبکه فیزیکی دیگری نیست.

در شبکه های فیزیکی با بروز کوچکترین مشکلی کل شبکه دچار مشکل خواهد شد. مجازی سازی سرور ، از بروز چنین مشکلی تا حد زیادی پیشگیری می نماید.

از دلایل مهم دیگر در استفاده از سرور مجازی ، انتقال و جابه جایی آسان و سریع سیستم مجازی بین سرورها می باشد.

مجازی سازی سرور موجب می شود که پردازش داده ها و اطلاعات، بهتر و سریعتر انجام شود.

اجزای مجازی سازی سرور

برای درک بهتر مفهوم مجازی سازی سرور باید با اجزای آن آشنایی داشت.

ماشین هاست سخت افزار سرور فیزیکی می باشد و محلی است که مجازی سازی در آن انجام می شود.

ماشین مجازی حاوی داده ها و اطلاعات استخراجی از سرور قدیمی است.

هایپروایزر نرم افزارهای مربوط به تولید و نگهداری ماشین های مجازی است.

کانتینرها محیط های کاربری ویژه ای می باشند که در سیستم های مجازی سازی شده پیاده سازی می شوند. راه اندازی کانتینرها در هایپروایزرها و یا ماشین های مجازی صورت می گیرد.

هایپرکال پیغام هایی می باشند که میان هایپروایزرها و سیستم اجرایی مبادله می شوند تا منابع لازم API  را اشتراک گذاری کنند.

مجازی سازی سرور چه مزایایی دارد ؟

موجب افزایش سرعت ساخت و ارائه سرور می شود.

سبب کاهش هزینه های مربوط به تهیه ی سرور و تجهیزات سخت افزاری می شود.

با آگاهی از مفهوم مجازی سازی سرور ، می توان برنامه ها و نرم افزارهای سیستم را ایزوله کرد.

باعث افزایش ضریب امنیتی سیستم های شبکه می شود.

سازماندهی کامل و یکنواختی از سیستم های کاربران انجام می شود.

ظرفیت های شبکه افزایش می یابد. به گونه ای که می توان سیستم های زیادی را به آسانی به شبکه اضافه نمود.

با مجازی سازی سرور، مدیریت و پشتیبانی و نگهداری شبکه به خوبی انجام می شود.

مجازی  سازی سرور، امکان پیاده سازی سریع سرویس های جدید و امکان ایجاد تغییرات در زیر ساخت ها را فراهم می کند.

نرم افزارهای مجازی سازی

نرم افزارهای Virtualization گوناگونی از سوی شرکت های این حوزه ارائه می گردد. مهمترین برندهای نرم افزار مجازی سازی Citrix، VMware، Open VZ  و… می باشد. هر کدام از این نرم افزارها قابلیت های متفاوتی دارند. البته دارای ویژگی ها و قابلیت های مشترک زیادی هم هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post