[ratings]

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2 ( بخش دوم )

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2:در راستای ادامه صحبت در رابطه با ابزارهای Microsoft System Center این بار قصد داریم تعریف مختصری از قابلیت های سرویس SC Virtual Machine Manager به شما دوستان ارائه دهیم.

مجازی سازی سرور ها یکی از اصول بسیار پر کاربرد در شبکه های بزرگ امروزی می باشد. زمانی که سرورهای سازمان ها در بستر مجازی قرار میگیرند وجود ابزارهای حرفه ای برای مدیریت هرچه بهتر این محیط بیشتر از هر چیز دیگری خود را نشان می دهد. یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریتی مجموعه سیستم سنتر ابزار SC Virtual Machine Manager می باشد که قدرت بسیار بالا برای مدیریت ساختارها و اصول شبکه های بزرگ مجازی سازی و مبتنی بر Cloud Services را دارا می باشد.

این سرویس قابلیت مدیریت شبکه هایی که در بستر سرورهای مجازی Hyper-V ، ESXi و Citrix را دارا می باشد و به همین دلیل مدیران شبکه تمایلات بسیار زیادی برای کار با این ابزار از خود نشان داده اند.

مدیران شبکه می توانند در قسمت مربوط به Fabric تمامی منابع مربوط به زیر ساخت ساختار مجازی را به سرویس معرفی کنند. این منابع می تواند شامل تمامی Host های مجازی، Storage ها ، تمامی Vlan های مربوط به ساختار سرورها ، شبکه های منطقی ، و بسیاری از نیاز های دیگر ساختار باشد.

(( SC Virtual Machine Manager ))

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2 در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با بخش های حیاتی تر این سرویس و قابلیت های قابل پیاده سازی آن ارائه می شود.

پیاده سازی ساختار Cloud

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2در این سرویس می توان با بررسی ساختار، مشخص کردن منابع و تعریف ارتباط آنها با یکدیگر زیر ساخت های Cloud را ایجاد و سرویس های سازمانی را با این معماری و سطح دسترسی در اختیار بخش های مختلف سازمان قرار داد. در ساختار Cloud تمامی سرویس ها بر اساس طبقه بندی منطقی و کنترل شده به دست کاربران خواهد رسید. البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این ابزار به تنهایی، به معنای ایجاد یک Cloud نمی باشد و این ابزار تنها این ایده را تعریف و مدیریت برخی سطوح آن را انجام می دهد.

ایجاد رابط کاربری بسیار آسان

با استفاده از این سرویس شما میتوانید تمامی منابع سخت افزاری سرور های خود را در یک مکان مشاهده کرده و کارهایی از جمله مدیریت ماشین های مجازی، خاموش و یا روشن کردن، تغییر سخت افزار، ایجاد ماشین مجازی جدید، تهیه Checkpoint و بسیاری دیگر از اعمال را به سادگی انجام دهید.

تعریف Storage ها

همزمان با پیاده سازی این سرویس باید تمامی منابع قابل کنترل سازمان به آن اضافه شود که از جمله مهمترین منابع Storage های سازمان می باشند . این Storage ها برای مدیریت بهتر به این سرویس اضافه شده و با تنظیم های گوناگون قابلیت سرویس دهی به ماشین های مجازی را پیدا خواهند کرد تا ماشین های مجازی بتوانند به راحتی و با کنترل قوی از منابع ذخیره سازی سازمان استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که پیاده سازی این بخش مستلزم وجود توان سخت افزاری و زیرساخت مناسب سازمان می باشد.معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2

تعریف شبکه های مجازی (Virtual Networks)

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2 یکی دیگر از منابع قابل تعریف برای این ساختار راه اندازی شبکه های مجازی و فیزیکی سازمان است. سرویس VMM قابلیت های بسیار زیادی را برای مدیریت و کنترل ساختار شبکه ها دارا می باشد. البته این تنها یک قابلیت جانبی نیست و برای استفاده ار چه بهتر و ساخت یافته تر از این سرویس باید پیاده سازی شود. تعریف این شبکه ها یکی از مسائل بسیار پایه ای برای دیگر قابلیت های این سرویس مانند Live Migration ها و یا Offline Migration ها می باشد.

ایجاد Template های سازمانی

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2 از جمله قابلیت های مهم دیگر در این سرویس ایجاد و تهیه Template های ماشین های مجازی می باشد که در پیاده سازی این طرح می تواند یکی از اجزاء مهم باشد. با طراحی و فعال سازی این بخش خدمات شبکه می تواند تنها با چند کلیک ساده ماشین مجازی آماده ای را فعال کرده و آن را برای سرویس دهی و استفاده به بخش مورد نظر تحویل دهد.

فعال سازی مهاجرت ها (VM Migration & Storage Migration)

معرفی مجموعه مدیریتی Microsoft System Center 2012 R2 قابلیت جابجایی ماشین های مجازی از یک سرور فیزیکی به سرور فیزیکی دیگر یا همان Migration قابلیت دیگری از این سرویس است. پیاده سازی این بخش از سرویس این امکان را به پشتیبانی شبکه می دهد که برای فاز های نگهداری شبکه (Maintenance) بتواند به راحتی ماشین های مجازی سازمان را جابجا کرده و کارهای مورد نظر خود را انجام دهند. جابجایی ماشین های مجازی به دو روش Live و Offline انجام می پذیرد که هر دو روش با رعایت اصول و تنظیمات قابل مدیریت و استفاده می باشد اما Live Migration نیازمند زیرساخت قوی به همراه ساختارهای ذخیره سازی اطلاعات بر روی Storage های شبکه ای می باشد.

موارد ذکر شده نتنها بخشی از قدرت بسیار بالای این ابزار جهت کنترل ساختار مجازی می باشد. پیاده سازی این سرویس با ریزه کاری های بسیاری همراه است و برای ایجاد یک ساختار مبتنی بر Cloud که بتوان در آن مدیریت منابع و کنترل ماشین های مجازی با تمامی قابلیت های موجود را راه اندازی کرد ، احتیاج به تجربه و دانستن روابط بسیار زیادی در این سرویس دارد. امیدواریم بتوانیم در آینده ای نه چندان دور چگونگی نصب و راه اندازی برخی قابلیت های موجود در این سرویس را به شما عزیزان آموزش دهیم. نظر شما در رابطه با این ابزار قدرتمند در مدیریت ساختار مجازی سازی چیست؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1/5 - (1 امتیاز)