مسیریابی شبکه های کامپیوتری ، پیاده سازی الگوریتم های گوناگون برای یافتن کوتاهترین مسیر بین دو موقعیت در شبکه های کامپیوتری می باشد.

اهمیت مسیریابی شبکه های کامپیوتری

برای ارتباط بین شبکه ها نیازمند مسیریابی بین شبکه ها می باشیم. سرعت ، دقت ، امنیت و هزینه از چالش های مهم در انتقال داده ها و اطلاعات بین شبکه های کامپیوتری می باشند. در واقع مدیران همواره به دنبال مسیری برای تبادل اطلاعات در شبکه ها می باشند که در کمترین زمان بتوانند کامل ترین اطلاعات را در امنیت کامل با هزینه مناسب انتقال بدهند.

پروتکل های زیادی برای مسیریابی وجود دارند که مهمترین آنها پروتکل OSPF ، پروتکل سامانه حد واسط به سامانه حد واسط و پروتکل مسیریابی دروازه داخلی پیشرفته می باشند.

مسیریابی شبکه های کامپیوتری به چه معناست ؟

مسیریابی روند انتقال داده ها و اطلاعات، بر روی مسیری است که این انتقال از مبداء به مقصد صورت می گیرد. به مبداء و مقصد هر دو هاست یا میزبان گفته  می شود. پس می توان گفت که مسیریابی مبادله داده ها بین دو هاست می باشد. مسیریابی به دو صورت مسیریابی مستقیم و مسیریابی غیر مستقیم طبقه بندی می شود.

در مسیریابی مستقیم مبداء و مقصد بر روی یک بخش از شبکه کامپیوتری قرار گرفته اند.

در مسیریابی غیرمستقیم مبداء و مقصد بر روی بخش های گوناگونی از شبکه جای گرفته اند و انتقال بسته اطلاعاتی توسط مسیریاب انجام می شود. زمانی که شبکه گسترده و پیچیده باشد برای انتقال اطلاعات نمی توان از مسیریابی مستقیم استفاده نمود. بنابراین برای مسیریابی شبکه های کامپیوتری که پیچیده تر می باشند از مسیریاب استفاده می کنند.

مسیریاب چیست ؟

با نصب و راه اندازی شبکه های گوناگون ، به انتقال داده ها و اطلاعات بین شبکه ها نیاز پیدا می شود که  برای انتقال داده ها و اطلاعات بین این شبکه ها از مسیریاب استفاده می شود. مسیریاب ابزار فیزیکی برای ارتباط بین شبکه ها می باشد.

مسیریاب ها داده ها را از فرستنده دریافت و پس از اعمال تغییرات و تنظیمات لازم آنها را به دریافت کننده یا یک مسیریاب دیگر تحویل می دهند.

روال کار مسیریاب ها اینگونه می باشد که اطلاعات مسیریابی در آنها به شکل جداولی موجود می باشد و پروتکل های IP  با استفاده از این جداول ، اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج می نمایند. تمام مسیریاب ها دارای جداول مسیریابی هستند. ورودی جداول به دو روش سازماندهی می شود.

مسیریابی ایستا Static : پیاده سازی اطلاعات جداول روی مسیریاب های ایستا به صورت دستی انجام می شود.

مسیریابی پویا  Dynamic : پیاده سازی جداول روی مسیریاب های پویا به صورت خودکار انجام می شود.

معیارهای انتخاب مسیر مناسب

معیارهای لازم برای انتخاب مسیریابی شبکه های کامپیوتری موارد زیر است.

  • کوتاهترین مسیر انتخاب گردد که برای انتقال اطلاعات از مبداء به مقصد، کمترین پرش صورت گیرد.
  • مسیر انتخاب شده از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشد تا از بروز خرابی ها پیشگیری شود.
  • پهنای باند، میزان ظرفیت اطلاعات و ترافیکی است که یک کانال قابلیت حمل آن را دارد. در انتخاب یک مسیر باید پهنای باند آن را درنظر بگیریم.
  • مسیر انتخاب شده کمترین میزان تأخیر را در انتقال داده داشته باشد.
  • مسیری انتخاب شود که ترافیک داده کمی داشته باشد.
  • مسیرها دارای هزینه های متفاوتی می باشند و در انتخاب مسیرها باید به هزینه های آنان توجه شود.

روتر چیست ؟

روتر از تجهیزات کاربردی شبکه های کامپیوتری می باشد که برای نصب و راه اندازی شبکه کامپیوتری مورد نیاز است. روتر موجب اتصال یک شبکه به سایر شبکه ها می شود و برای انتقال داده و اطلاعات بین شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد.  برای مسیریابی شبکه های کامپیوتری به روترها نیاز می باشد. روترها به دو دسته روترهای سخت افزاری و روترهای نرم افزاری تقسیم می شوند.

 

مسیریابی شبکه های کامپیوتری

روترهای نرم افزاری

وظیفه اصلی روترهای نرم افزاری انتقال اطلاعات بین شبکه می باشد. روتر نرم افزاری شامل سرویس دهنده NT ، سرویس دهنده Network و یا سرویس دهنده های لینوکس می باشد. همه ی سیستم عامل های شبکه ای معتبر، از امکانات روتینگ برخوردار می باشند.

روترهای سخت افزاری

تجهیزات سخت افزاری می باشند که نرم افزارهای مشخصی را اجرا می کنند. این نرم افزارها امکان روتینگ را برای روترها ایجاد می کنند تا انتقال اطلاعات بین شبکه ها را انجام دهند. روترهای سخت افزاری نسبت به روترهای نرم افزاری سرعت و امنیت بالاتری دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
Rate this post