مرکز عملیات امنیت ( SOC ) ، تیمی متشکل از کارشناسان است که کنترل و نظارت بر اوضاع امنیتی سازمان ها را بر عهده دارد.

آشنایی با SOC

SOC موقعیت متمرکزی می باشد که گروه امنیت اطلاعات ، رویدادهای امنیت سایبری را به صورت 24 ساعته پایش ، کنترل و بررسی می کنند و عکس العمل های لازم را نشان می دهند. این گروه شامل متخصصان و تحلیل گران امنیتی می باشد که بر تمامی فعل و انفعالات سرورها ، دیتابیس ها ، شبکه ها ، برنامه های کاربردی ، سایت ها و سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری مربوط کنترل داشته تا خطرهای امنیتی را شناسایی و آن ها را خنثی کنند.

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، زیر ساخت های لازم برای فعالیت های این گروه فراهم می گردد. مرکز عملیات امنیت ، حتی به بررسی منابع خارجی که می توانند تهدیدی برای شبکه سازمان باشند ، می پردازند. این واحد امنیتی ، علاوه بر شناسایی تهدیدها به بررسی آنها می پردازد و اطلاعات موردنیاز درباره منابع آنها را استخراج می کند. این گروه برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از وقوع این تهدیدها برای سازمان را انجام می دهد.

این گروه پیوسته با مسائل امنیتی دست و پنجه نرم می کنند و همواره در جستجوی راهکاری برای بهتر شدن شرایط امنیتی سازمان می باشند.

ماموریت مرکز عملیات امنیت چیست ؟

برنامه ریزی و رویکرد SOC بایستی شفاف و بر مبنای نیاز سازمان باشد. توجه داشته باشید که استراتژی SOC به پشتیبانی گروه های اجرایی گوناگونی در سازمان وابسته می باشد. در واقع SOC نمی تواند به صورت جداگانه و بدون همکاری سایر گروه ها کار کند. هدف این تیم بایستی در راستای نیازهای سازمان ها باشد و برای دستیابی به اهداف خود به پشتیبانی زیادی نیازمند می باشد. قبل از نصب و راه اندازی شبکه های بزرگ و مهم ، باید برای فعالیت این گروه برنامه ریزی داشت تا شبکه دچار مشکل نشود.

تکنولوژی های مورد استفاده در SOC

 

 

مرکز عملیات امنیت

 

تکنولوژی از قسمت های مهم مرکز عملیات امنیت می باشد و بایستی زیر ساخت آن پایه ریزی شود. موارد گوناگونی برای طراحی تکنولوژی این بخش لازم است. فایروال ها ، IPS/IDS ، راهکارهای شناسایی شکاف های امنیتی و … از جمله این بخش ها می باشند. جمع آوری درست داده ها و اطلاعات یک بخش مهم برای دستیابی به اهداف SOC است.

داده های موردنیاز باید از منابع درست و قابل اعتمادی جمع گردند و به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند. تقویت داده ها برای مقابله با آسیب های موجود و آنالیز آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

SOC چه کاری را انجام می دهد و چه وظیفه ای دارد ؟

مرکز عملیات امنیت ، رویدادها را مدیریت کرده و در صورت نیاز ، عکس العمل های لازم را انجام می دهد. وظایف این گروه به صورت موارد زیر می باشد.

  • نصب ، آپدیت و ایرادیابی نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی
  • کنترل دائمی و آینده نگرانه نرم افزارها و سخت افزارهای شبکه به منظور یافتن شکاف های امنیتی و پاسخگویی به تهدیدها
  • پایش و سازماندهی فایرول ها و سیستم های جلوگیری از نفوذ
  • اسکن و آپدیت آنتی ویروس و روش های مقابله با بد افزارها و باج افزارها توسط مرکز عملیات امنیتی
  • کنترل ترافیک ، ایمیل ها و فایل های صوتی و تصویری
  • آنالیز دقیق داده های ورودی به سیستم امنیتی از منابع گوناگون
  • بک آپ گیری ، ذخیره سازی و بازیابی داده ها و اطلاعات مهم
  • آنالیز و بررسی فرآیندهای امنیتی
  • بررسی اشکالات امنیتی به منظور رفع آنها و پیشگیری از بروز مشکلات در آینده

اهمیت وجود مرکز عملیات امنیت داده

شمار حملات سایبری همواره رو به افزایش است. سازمان ها و نهادهای مختلفی از وقوع حملات سایبری متحمل خسارت می شوند. بسیاری از سازمان ها در مقابل حملات سایبری و هکرها شکست پذیر هستند. هکرها همواره سازمان ها و نهادهایی که دارای شکاف های امنیتی هستند را هدف قرار می دهند.

SOC می تواند تهدیدها را به موقع شناسایی نموده و با آنها مقابله کند. وجود این تیم برای محافظت از هر شبکه ای ضرورت دارد. هزینه راه اندازی این تیم برای سازمان ، قطعاً کمتر از هزینه خسارت هایی است که در صورت حملات سایبری برای سازمان بوجود می آید. مرکز عملیات امنیت داده ، راهکاری مناسب برای حفظ و حراست از داده های شماست.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)