مانیتورینگ و نظارت بر شبکه

امروزه گسترش صنعت IT با استفاده روز افزون از آن در بخش های گوناگون جوامع ، ارتباطی کاملا مستقیم دارد به طوریکه کلیه دولت ها، سازمانها ، وزارتخانه ها، شرکت های کوچک و بزرگ و … برای بالا بردن میزان رضایتمندی مردم یا مشتریان خود ، ناگزیر به استفاده هر چه بیشتر از این تکنولوژی می باشند. اما گسترده شدن فیزیکی سازمانها و نهاد ها و سیستم های خدمات رسانی باعث شده تا نیازهای جدیدی در این حیطه ظهور پیدا کند. برای مثال ، یک بانک دارای شعبه های متعدد در کشور ها ، شهر ها و روستاهای مختلف می باشد که می بایست اطلاعات آنها به صورت مرکزی در یکجا جمع آوری و نگهداری گردد. از طرفی سیستم های الکترونیکی ، تنظیمات آنها و خدماتی که بر پایه آن مبتنی هستند از پیچیدگی ها و حساسیت های امنیتی ویژه ای برخوردارند. نکته حائز اهمیت دیگر، مباحث اقتصادی مربوط به این امور است. برای مثال اگر بانک بخواهد برای تک تک شعب خود از یک مهندس شبکه سطح بالا استفاده کند، باید هزینه زیادی را بپردازد و در عین حال ، بازدهی مورد نظرش را نیز دریافت نمی کند. یکی از راهکار های که صنعت IT در این زمنیه ارائه می دهد استفاده از سیستم مانیتورینگ می باشد. آگاهی از وضعیت یک شبکه به ما این امکان را می دهد که بتوانیم در صورت بروز مشکل، اقدام مناسب را انجام دهیم. همچنین آگاهی از وضعیت خطوط ارتباطی و سرروها و سرویس ها و وقایع امنیتی شبکه می تواند به ما امکان جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات را بدهد.

لذا در شرکت‌‌ها و سازمان های امروزی، مانیتورینگ شبکه اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر آن را به حساب نیاورید، به ساده‌ترین بیان، دیگر هیچ نوع مستندات یا محک عینی و قابل مشاهده برای نحوه‌ی رفتار شبکه در اختیار نخواهید داشت. عدم وجود مانیتورینگ، قضاوت در مورد اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در شبکه تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی شبکه دارد یا خیر را بسیار دشوار می‌سازد. در نتیجه، دلایل متعددی برای انجام مانیتورینگ شبکه وجود دارد. اول اینکه، انجام برخی از روش‌های مانیتورینگ شبکه بازده کلی زیرساخت شبکه را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود می‌تواند عملکرد شرکت را افزایش دهد. برای مثال، روش‌های اولیه ردیابی و اصلاح افت کیفی یا خطای سرویس‌های شبکه ممکن است از مسائل جدی جلوگیری ‌کند و منجر به کاهش بهره‌وری شرکت ‌‌شود.

دوم اینکه، مانیتورینگ شبکه امنیت داخل سازمان را تقویت می‌کند. ردیابی دستگاههای کلیدی شبکه‌ی یک شرکت در طول زمان می‌تواند عدم توقف ناگهانی سرویس‌های مستقل از شبکه را تضمین کند، یعنی اگر مشکلی به وجود آید، این مشکل می‌تواند نسبت به شبکه‌ای که فاقد سیستم مانیتورینگ است، سریعتر برطرف شود. سرانجام اینکه، مانیتورینگ منسجم و مداوم شبکه، امکان برنامه‌ریزی بهتر ارتقاها و پیکربندی‌های بعدی را فراهم می‌سازد. برای مثال، نواحی کلیدی که باید بهبود یابند، می‌توانند تعیین شده و بخشی از مشکل آنها حل شود، یا کاملاً حذف شوند. بنابراین مانیتورینگ شبکه یک وظیفه بسیار مهم و حیاتی است که باید توسط مدیران و سرپرستان شبکه‌های امروزی و سایر متخصصان بخش پشتیبانی شبکه انجام شود. یکی از اولین مواردی که قبل از مانیتورینگ باید انجام شود، تعیین دقیق مواردی است که باید در شبکه مانیتور شوند. این مطلب با جزئیات در بخش‌های بعدی توضیح داده می‌شود. علاوه بر این، مدیر شبکه نیاز به ارائه دقیق و گرافیکی شبکه‌ی شرکت نیز دارد. یک تصویر واضح از موارد حساس شبکه، امکان ارزیابی و مانیتورینگ بهتر را فراهم می‌سازد و همچنین ارتقاء و پشتیبانی شبکه را برای مدیر شبکه آسان می‌کند. سیستم مانیتورینگ،تمامی این موارد را با اسکن خودکار شبکه‌های محلی و نمایش گرافیکی تمام نودهای ردیابی شده درون آنها امکان‌پذیر می‌سازد. سپس در تمام ایام هفته به صورت شبانه روزی رفتار دستگاهها را مانیتور می‌کند.

عملیات اسکن و مانیتورینگ به دو نوع تقسیم میشوند:

نوع اول با هدف مدیریت و کنترل و چک پیوسته ارتباطات شبکه رایانه ای و بررسی و تحلیل ترافیک بخشهای شبکه به منظور شناسایی گلوگاه ها و یا تولید کنندگان ترافیکهای اضافی و غیر مجاز در شبکه بکار گرفته میشوند. راهبران شبکه می توانند نقشه راهبردی شبکه خود را بدست آورده و اتصال یا عدم اتصال سیستمهای پشتیبانی شبکه را در هر لحظه تحت نظر داشته باشند و از اتصال دستگاه جدید یا غیر مجاز به شبکه اطلاع یابند.ـ

این نوع برای کنترل و بهبود کار شبکه هایی که به لحاظ فیزیکی گستردگی زیادی دارند کاملا کاربردی است.

نصب نوع دوم سرویسهای مانیتورینگ، در واقع با هدف دسترسی راه دور به کامپیوترهای شبکه برای موارد زیر صورت می گیرد:

  • انجام کلیه تنظیمات انحصاری سیستم اعم از تنظیمات سیستم عامل یا دسترسی به فایلهای محلی و به اشترک گذاشته شده روی آن سیستم.
  • کمک به کاربر از راه دور جهت راهبری سیستم و آموزش یا رفع معایب جزئی.
  • کمک به مدیران جهت دیدن و کنترل کردن Desktop کامپیوتر کاربران در صورت لزوم .
  • مانیتورینگ وقایع امنیتی شبکه داشتن یک سیستم مانیتورینگ یکپارچه به هر شرکت یا سازمان کمک می نماید که از وضعیت موجود شبکه و منابع خود آگاه شود و همچنین در برابر بسیاری از اتفاقاتی که در آینده نزدیک رخ می دهد پاسخ مناسبی داشته باشیم.
  • نظارت، تحلیل، مدیریت شبکه و ترافیک برنامه ها و استفاده از پهنای باند با WhatsUp Gold
  • قابل درک ترین، جامع ترین و به صرفه ترین نرم افزار موجود مدیریت شبکه و IT امروز
  • برای شبکه و دیتا سنترها از ۲۵ تا بیش از ۲۰۰۰۰ دستگاه
  • نظارت بر شبکه بیسیم و کابل کشی شده، سیستم ها و برنامه
  • مشاهده کامل فراساختار شبکه با تنها یک داشبورد واحد
  • قابل اعتماد، به صورت ۲۴ ساعت در۷ روز هفته در ساختارهای شبکه توزیع شده
  • قوانین لایسنسینگ ساده و به صرفه بر اساس دستگاه های شبکه
  • امتحان شده، تست شده و ثابت شده در بیش از ۵۰۰۰۰ شبکه

 

شناسایی:

این نرم افزار تمام منابع و دستگاه های شبکه شما را به صورت خودکار شناسایی کرده و تمام ارتباطات و نقشه شبکه شما را ترسیم مینماید و تصویری دقیق از تمامی دستگاه ها، سیستم ها و اتصالات داخلی شبکه شما را به شما میدهد. استفاده از لایه ۲ و ۳ فن آوری های شبکه، شاملARP,SNMP, ICMP, SSH, LLDP, WMI, Telnet و ….. شناسایی شبکه بر اساس زمانبندی ساده و یا به صورت اجرای دستی

ترسیم نقشه شبکه:

این نرم افزار تمام منابع و دستگاه های شبکه شما را به صورت خودکار شناسایی کرده و تمام ترسیم نقشه کامل شبکه با ایجاد خودکار یک توپولوژی لایه ۲ و ۳ کامل از شبکه شما با قابلیت مشاهده ارتباطات فیزیکی و IP شامل ماشن های مجازی و اطلاعات خاص VLAN. به سادگی میتوانید راه اندازی شبکه را به صورتی که کارایی بیشتری داشته باشد تغییر دهید.

نظارت:

درک اینکه دقیقا محیط شبکه شما چگونه کار میکند، با استفاده از تکنولوژی های نظارت فعال و غیرفعال. نرم افزار WhatsUp Gold سلامت و دسترسی و وضعیت شبکه و سیستم ها و برنامه های فرا ساختار شبکه شما را نظارت کرده و جلو تر از اشکالاتی که ممکن است در کارایی سیستم و شبکه شما رخ دهد، با ارسال هشدار و پیام های گزارش سیستم با استفاده از تله های SNMP از ساختار دستگاه ها قرار میگیرد.

هشدار:

واحد مرکزی هشدار WhatsUp Gold به شما یک نمای داشبورد واحد از هشدارهای داخل فراساختار شبکه شما اریه میدهد. نرم افزار WhatsUp Gold با تشدید چند سطحی زمان پاسخ به مشکلات کارایی، باتل نک ترافیک، خطاهای پیکربندی بر اساس اولویت آنها را ساده مینماید. به علاوه مرکز هشداردهی بروزرسانی وضعیت و مدیریت کارآمد تجزیه و تحلیل فرآیندها را نیز فرآهم می‌آورد.

گزارش دهی:

مشاهده کامل وضعیت سلامت و کارایی شبکه با بیش از ۲۰۰ گزارش کامل با استفاده از کنسول تحت وب WhatsUp Gold، گزارشها میتوانند به سادگی بر اساس نیاز شما سفارشی شده تا تمام شواهد لازم را بدست آورید.پشتیبانی شبکه، سرورها، اطلاعات کارایی برنامه ها در شبکه خود را در کنار ترافیک و پیکربندی داده ها ببینید و نظارت کنید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2/5 - (3 امتیاز)