فواید مانیتورینگ شبکه افزایش بازدهی و راندمان تجهیزات شبکه، آگاهی از وضعیت شبکه، صرفه جویی در منابع و سرمایه و بهبود امنیت شبکه می باشد.

مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ با هدف نظارت پیوسته بر شبکه های کامپیوتری برای تشخیص مشکلات و نواقص احتمالی و اطمینان از صحت عملکرد شبکه، صورت می گیرد.

نرم افزار مانیتورینگ ابزاری برای افزایش کنترل و نظارت بر شبکه های کامپیوتری می باشد و هر گونه اختلال در شبکه را به مدیران سازمان ها گزارش می کند و از خراب شدن بیشتر تجهیزات ممانعت می کند.

مانیتورینگ شبکه به صورت کنشگر عمل می کند و واکنشگرانه عمل نمی کند. در واقع در توضیح این جمله می توان اینطور بیان کرد که مانیتورینگ به صورت اکتیو در جستجوی یافتن مشکلات احتمالی می باشد و منتظر بروز مشکل و شناسایی آنها پس از بروز مشکلات نمی باشد.

مانیتورینگ شبکه از خدمات ارائه دهنده پشتیبانی و نگهداری شبکه های کامپیوتری می باشد.مهمترین وظیفه سیستم های مانیتورینگ، مانیتور نمودن پهنای باند و ترافیک شبکه می باشد.

اهمیت مانیتورینگ شبکه

امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت شبکه های کامپیوتری،اهمیت مانیتورینگ این شبکه ها بیشتر از گذشته احساس می شود. مدیران در تلاش هستند که با سازماندهی و مانیتورینگ کاربران، زیر ساخت ها، سرورها، دیتا سنترها، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه، بدون هیچگونه اختلالی پروژه های سازمان ها به درستی انجام گیرد.

از موضوعات مهم مدیران سازمان ها و شرکت ها مدیریت و مانیتورینگ شبکه های خود می باشد که این وظیفه را غالباً شرکت های پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به بهترین شکل و با جدیدترین و پیشرفته ترین ابزارها و نرم افزارها انجام می دهند.

مانیتورینگ شبکه از عدم تحقق اهداف شبکه های کامپیوتری به دلیل استفاده های نامناسب از منابع و سرمایه های یک شبکه جلوگیری می کند. مانیتورینگ با کنترل و نظارت بر روی تجهیزات شبکه سبب کارایی درست و بهینه از منابع می شود و از وارد شدن خسارت به سازمان ها جلوگیری می کند.

انواع مانیتورینگ

مانیتورینگ انواع گوناگونی دارد که مهمترین آنها دو مانیتورنگ  Agent  و Agentless  است.

Agent Monitoring

در این مانیتورینگ از نرم افزارهای مخصوص برای تجهیزات شبکه استفاده می شود. ایجینت اطلاعات کامل و دقیقی را پیرامون شبکه به کاربران ارائه می دهد.

Agentless Monitoring

در این مانیتورینگ از ایجینت استفاده نمی شود و رابط های صنعتی جایگزین نرم افزارها می شوند. کار با این رابط های صنعتی در این نوع مانیتورینگ بسیار راحت تر با سایر مانیتورینگ های دیگر می باشد.

مزایا و فواید مانیتورینگ شبکه

با مانیتورینگ شبکه بازدهی و راندمان بخش های گوناگون شبکه افزایش می یابد.

مانیتورینگ با جلوگیری از خرابی تجهیزات و جلوگیری از اختلال خدمات شبکه ، سبب کاهش هزینه ها و حفظ سرمایه های سازمان ها می شود.

نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه باعث ارتقای امنیت شبکه می شوند. به طور مثال با تشخیص ترافیک های بسیار بالا و ناگهانی، پی به حملات سایبری می برند.

از دیگر فواید مانیتورینگ شبکه این است که سبب ایرادیابی سریع مشکلات و نواقص می شود و با آگاه نمودن شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به سرعت برای رفع نقص اقدام می شود که این سبب صرفه جویی در وقت می گردد.

عملکرد مانیتورینگ شبکه

عملکرد مهم مانیتورینگ شامل کشف کردن، نقشه، مانیتور، هشدار و گزارش می باشد.

کشف

نرم افزارهای مانیتورینگ تمامی تجهیزات مانند روترها، سوئیچ ها، سرورها، فایروال ها و… را کشف و بررسی می کنند و به هر کدام از آنها جداگانه نظارت می کند. نرم افزارهای مانیتورینگ با توجه به نوع آنها توانایی متفاوتی در شناسایی مسائل و مشکلات دارند.

نقشه

مدیران برای مدیریت و سازماندهی بهتر شبکه نیاز به نقشه تکمیلی ( نقشه مجزا از نقشه اولیه شبکه )

دارند. نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه به آسانی به طراحی و نقشه کشی شبکه با مشخص نمودن تمامی جزئیات مانند سیم کشی ها اقدام می کنند.

مانیتور

سیستم های مانیتورینگ تعیین می کنند که کنترل و نظارت بر چه بخش هایی صورت گیرد. ادمین ها می توانند تنظیمات مانیتورینگ را تغییر دهند و آنها را مانیتور کنند.

هشدار

با بروز مشکلات و اشتباهات سیستم های مانیتورینگ هشدارهایی را به صورت ایمیل و… برای مدیران ارسال می کنند. این هشدارها مدیران را در برطرف نمودن مشکلات قبل از آسیب به سایر تجهیزات، یاری می کند.

گزارش

مانیتورینگ با ارائه گزارش هایی از داده های نظارتی و کنترلی بر real time  و سایر داده ها و اطلاعات لازم، به مدیران سازمان در راستای تأیید اعتبار طراحی شبکه، تأیید عملکرد درست برنامه ها و شاغل و کاربران، حل سریع مشکلات و… کمک می نمایند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post