فناوری اطلاعات در سایه از خطرات پیش روی برخی از سازمان ها و شرکت ها می باشد. در این مقاله با این چالش بیشتر آشنا می شویم.

فناوری اطلاعات در سایه یعنی چه ؟

احتمالاً شما هم این اصطلاح را تا به حال نشنیده اید. سایه ها در فناوری اطلاعات  ( Information Technology Shadows ) به بهره گیری از تجهیزات ، سامانه ها ، اپلیکیشن ها و سرویس های مربوط به تکنولوژی می پردازد که کاربران بی اجازه از دپارتمان فناوری اطلاعات به این کار اقدام می کنند.

بررسی ها نشان دهنده این است که درصد بالایی از کارکنان که از Information Technology Shadows  استفاده می کنند ، با هدف بهره گیری از منابع برای انجام وظایف خود این کار را انجام می دهند و قصد صدمه زدن به سازمان ها را ندارند. چون که سازمان ها راضی به استفاده از منابع خود نیستند ، این کار یک اقدام مجرمانه محسوب می شود. در ارائه خدمات شبکه باید فکری به حال این دسترسی های غیرمجاز کرده و راهکارهای مناسب برای مقابله با آن ارائه شود.

فناوری اطلاعات در سایه به صورت های مختلفی رخ می دهد. یکی از شکل های آن را می توان سرویس های اشتراک گذاری داده ها توسط یک سرویس ابر محور مانند گوگل درایو و … دانست.

Information Technology Shadows ، فایده دارد یا ضرر دارد ؟

کارشناسان در این زمینه ، نظرات متفاوتی دارند. بعضی از کارشناسان و مدیران بر این باورند که Information Technology Shadows ، امتیازهایی دارد. اما برخی دیگر این نظر را ندارند و این مسئله را تهدیدی برای سازمان ها می دانند. اگر کاربران قصد آسیب زدن به سازمان را نداشته باشند و فقط بخواهند با دسترسی بیشتر به منابع ، بازدهی کاری بیشتری داشته باشند ، فناوری اطلاعات در سایه می تواند مفید باشد.

از جهتی دیگر ، کنترل نکردن این ابزارها از سوی دپارتمان فناوری اطلاعات موجب عدم شناسایی به موقع حملات صورت گرفته بر علیه آنها می شود. لذا ابزارهای گفته شده در این شرایط ، تهدیدی برای سازمان به حساب می آیند. برخی از شرکت های پشتیبانی و نگهداری شبکه در راستای مبارزه با این تهدید ، موانعی را برای کارکنان ایجاد می کنند تا به این ابزارها دسترسی نداشته باشند.

دلیل رواج Information Technology Shadows

 

فناوری اطلاعات در سایه

 

پیشرفت تکنولوژی موجب شده که نتوان Information Technology Shadows را نادیده گرفت و نسبت به آن بی اعتنا بود. در شرایطی که حداکثر راندمان کاری از کارمندان مورد انتظار است ، آنها هم در تلاش هستند که برای ارائه بهترین عملکرد از برنامه های گوناگونی استفاده کنند.

روند اعتبارسنجی این ابزارها در برخی مواقع ، اقدامی است که وقت و هزینه زیادی را می طلبد. لذا کارکنان به صورت مخفیانه از این ابزارها استفاده می کنند. این کار سبب می شود که کارکنان نیازی به گرفتن موافقت از دپارتمان های گوناگون نداشته باشند و زمان کوتاهی را برای استفاده از برنامه های موردنیاز خود صرف کنند.

مزایای فناوری اطلاعات در سایه

همانگونه که اشاره کردیم Information Technology Shadows می تواند هم مفید باشد و هم مضر باشد. حال به صورت دقیق تری به بررسی مزایای آن می پردازیم.

کاهش حجم کاری بخش فناوری اطلاعات

استفاده کارکنان از ابزارهای مناسب سبب می شود که فشار کاری کمتری به بخش فناوری اطلاعات وارد گردد. این بخش دارای حجم کاری بالایی می باشند. در صورتی هم که این بخش قصد کنترل تمامی ابزارها را داشته باشد ، حجم کاری آنها چند برابر می شود.

افزایش راندمان کاری کارکنان

یکی دیگر از مزایای فناوری اطلاعات در سایه ، افزایش بهره وری کارکنان می باشد. استفاده از این ابزارها ، شرایط بهتری را برای انجام برخی از کارها فراهم می کند. در صورتی که کارکنان به برنامه های موردنیاز خود دسترسی نداشته باشند ، در انجام برخی از وظایف خود عملکرد مطلوبی نخواهند داشت.

کمک به ابتکار و خلاقیت

در صورتی که کارکنان به ابزارهای مفید برای خود دسترسی داشته باشند ، می توانند ابتکار و خلاقیت را در زمینه های کاری خود به سازمان ارائه دهند. این کار به پیشرفت و رشد سازمان ها ، کمک شایانی می کند و مدیران را خشنود می کند.

معایب فناوری اطلاعات در سایه

 

فناوری اطلاعات در سایه

 

انجام اقدامات سوء بر علیه منافع سازمان ، از اصلی ترین معایب Information Technology Shadows می باشد.

نداشتن قابلیت دید و کنترل ، اهمیت ندادن به اصول قانونی ، نشت داده ها و … از معایب دیگر استفاده از Information Technology Shadows می باشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (3 امتیاز)