نصب و راه اندازی شبکه با هدف پیشرفت یک سازمان در راستای اهدافشان انجام می شود. بنابراین آشنایی با فرآیند نصب و راه اندازی شبکه الزامی است.

ضرورت  نصب و راه اندازی شبکه

نصب و راه اندازی شبکه یکی از بارزترین اهداف مدیریتی سازمان ها در راستای واگذاری سرویس ها و خدمات واحد انفورماتیک و سیستمی خود به شرکت های مربوط انجام می شود.

با راه اندازی شبکه صرفه جویی در منابع و سرمایه و زمان آن سازمان ها صورت می گیرد.

شرکت های ارائه دهنده  خدمات راه اندازی شبکه کلیه خدمات و مراحل نصب و راه اندازی یک شبکه را از نخست تا مرحله ی آخر را انجام می دهند.

اطلاعات لازم در زمینه چگونگی پیاده سازی یک شبکه و تعرفه ها و هزینه ها و امکانات لازم را برای ایجاد یک شبکه در اختیار مدیران قرار می دهند.

با نصب و راه اندازی یک شبکه ی درست و اصولی ، کارها به سرعت انجام می شود و انجام کارها با سهولت صورت می گیرد.

بنابراین با راه اندازی یک شبکه اهداف سازمان ها با کمترین هزینه و وقت ، به کاملترین و صحیح ترین شکل ممکن صورت می گیرد تا خیال مدیران و کاربران آسوده باشد.

با استفاده از یک شبکه محدودیت های جغرافیایی حذف می شود و تبادلات اطلاعات سریع تر انجام می گیرد.

در منابع و هزینه ها صرفه جویی می شود و امنیت اطلاعات یک سازمان افزایش می یابد.

فرآیند نصب و راه اندازی شبکه

ابتدا نیازهای آن سازمان بررسی می شود. با توجه به نیاز موجود باید شبکه را طراحی کنیم.

اطلاعات لازمه به کارفرما یا مدیران سازمان داد می شود. طرحی که انتخاب شده و برنامه ریزی در نظر گرفته شده باید به کارفرما توضیح داده شود.

با مستند سازی نیازها هزینه ها و امکانات لازم گزارش می شود. تا تجهیزات استاندارد برای شبکه خریداری شود.

با توجه به هدف کارفرما و هزینه ها قراردادی منعقد می گردد.

شبکه مورد نظر پیاده سازی می شود. تمامی اقدامات لازم برای راه اندازی شبکه شامل خدمات پسیو و اکتیو با دقت و به درستی انجام می گیرد.

قبل از ارائه کار ، شبکه را تست می کنند.به صورت آزمایشی با شبکه کار می کنند تا در صورت بروز هر مشکلی بتوان در همان سطح ابتدایی به رفع آنان پرداخت.

آموزش لازم جهت کار با شبکه به کارفرمایان داده می شود.دستورالعمل های لازم برای استفاده درست و بهینه از شبکه داده می شود.

در نهایت شبکه نصب و آماده کار می شود.

پشتیبانی و نگهداری شبکه باید همواره در دستور کار باشد و شبکه همیشه تحت کنترل و پشتیبانی باشد. جدا از هزینه برای ایجاد یک شبکه هزینه کردن برای پشتیبانی و نگهداری شبکه کاملاً عاقلانه می باشد و هرشبکه ای حتماً نیاز به پشتیبانی دارد.

تجهیزات لازم جهت راه اندازی شبکه

برای راه اندازی  یک شبکه به تجهیزات بسیاری نیاز است. این تجهیزات دو دسته تجهیزات فعال Active  وتجهیزات غیر فعال Passive  شامل می شود.

تجهیزات فعال Active

این تجهیزات تجهیزاتی می باشند که فعالیت های الکتریکی در آنها رخ می دهد مانند سوییچ ، روتر ( مسیریاب ) ،صاعقه گیر ، مدیا کانورتر ، صاعقه گیر ، سرور تیغه ای ، سرور ،اکسز پوینت ، فایروال ، کارت شبکه بی سیم ، کارت شبکه ، آنتن ، تجهیزات بی سیم لیزری شبکه.

تجهیزات غیر فعال شبکه Passive

این تجهیزات شامل کابل های مسی ، رک ، داکت ، فیبر نوری ، کانکتور فیبر نوری ، پریز دیواری کابل مسی ، سوکت کابل مسی و… می باشد.

اهمیت راه اندازی اصولی شبکه

شاید راه اندازی  یک شبکه فرآیند آسانی به نظر بیاید اما اگر اصولی و بر اساس استانداردها صورت نگیرد در نهایت سازمان ها را به دردسر می اندازد.

در فرآیند نصب و راه اندازی شبکه باید دانست که سپردن این کار به شرکت های غیر تخصصی که با قیمت های پایین کار می کنند ، سبب به وجود آمدن مشکلات فراوانی می شود.

عدم راه اندازی اصولی شبکه موجب هدر رفتن سرمایه و وقت کارفرما می شود . زیرا پس از آن باید هزینه هایی جهت حل ایرادات شبکه شود.

در ضمن ایراد یابی شبکه وقت زیادی را لازم دارد.

اصولی راه اندازی یک شبکه نقش بسزایی در در برنامه ریزی منابع و امکانات دارد. بنابراین با انتخاب یک شرکت حرفه ای و با تجربه ، راه اندازی اصولی و با قاعده شبکه را ترتیب دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post