شبکه های اکتیو و پسیو

تجهیزات مورد نیاز در شبکه به ۲ دسته زیر تقسیم بندی می شود:

۱٫ تجهیزات غیر فعال شبکه (پسیو) : عملکرد این تجهیزات بدون نیاز به توان الکتریکی برق صورت می گیرد.

این تجهیزات عبارتند از : انواع کابل ،کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و انواع رک.

۲٫ تجهیزات فعال شبکه (اکتیو): تجهیزاتی هستند که به جریان الکتریکی برق نیاز دارند.

این تجهیزات عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری (Media Convertor)و پرینت سرور (Print server)

انواع کابل شبکه:

کابل کواکسیال :
در سال های گذشته از کابل های کواکسیال برای ایجاد شبکه استفاده می شد که از یک کابل کواکسیال بزرگ به عنوان ستون فقرات و کابل های کواکسیال کوتاه در فواصل ۵ / ۲ متر به منظور ایستگاههای کاری استفاده می نماید .

کابل های( UTP (Unshielded Twisted Pair
کابل UTP یکی از متداولترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است . از کابل های فوق ، علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد. شش نوع کابل UTP متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود . کابل CAT1 تاCAT6 ، متداولترین نوع کابل UTP محسوب می گردد.

کابل فیبر نوری:
یکی از محیط های انتقال در شبکه های کامپیوتری، فیبر نوری است. فیبر نوری را هنگامی استفاده می کنیم که نیاز به ارتباط بین مسافت های بیش از ۱۰۰ متر و پهنای باند زیاد داریم. در این فیبرها، نور در اثر انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته(core) و غلاف (cladding)، انتشار پیدا خواهد کرد. منابع نوری در این نوع کابل ها، دیود لیزری و یا دیودهای ساطع کننده نور می باشند.

فیبر نوری
یکی از محیط های انتقال در شبکه های کامپیوتری، فیبر نوری است. فیبر نوری را هنگامی استفاده می کنیم که نیاز به ارتباط بین مسافت های بیش از ۱۰۰ متر و پهنای باند زیاد داریم. در این فیبرها، نور در اثر انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته(core) و غلاف (cladding)، انتشار پیدا خواهد کرد. منابع نوری در این نوع کابل ها، دیود لیزری و یا دیودهای ساطع کننده نور می باشند.

فیبرهای نوری از نظر ژاکت به انواع مختلف از قبیل ضد جونده، وایر استیل آرمورد، ضد آتش، ضد دود و … تقسیم می شوند. همچنین متناسب با محل استفاده به سه گروه مصارف داخل ساختمانی Indoor ، مصارف داخل ساختمان و کانالهای پلاستیکی و فلزی Indoor/Outdoor و برای استفاده در فضای آزاد و دفن در زیر زمین Outdoor تقسیم می شوند.

پشتیبانی شبکه های کامپیوتری با قیمت مناسب

فیبر های نوری در دو گروه عمده ارائه می گردند:

فیبرهای تک حالته (Single-Mode): بمنظور ارسال یک سیگنال در هر فیبر استفاده می شود.

فیبرهای چندحالته (Multi-Mode) : بمنظور ارسال چندین سیگنال در یک فیبر استفاده می شود.

فیبرهای تک حالته دارای یک هسته کوچک ( ۸ و ۹ میکرون قطر ) بوده و قادر به ارسال نور لیزری مادون قرمز ( طول موج از ۱۳۰۰ تا ۱۵۵۰ نانومتر) می باشند. فیبرهای چند حالته دارای هسته بزرگتر ( ۵۰ و ۵/۶۲ میکرون قطر ) و قادر به ارسال نورمادون قرمز از طریق LED می باشند.

فیبرهای مالتی مود می‌تواند در سرعت ۱۰۰ مگابیت با ۲ کیلومتر مسافت را پاسخگو باشد. اما در سرعتهای گیگابیتی، فیبرهای مالتی مود ۵/۶۲ فقط در حدود ۳۰۰ متر و مالتی مود ۵۰ فقط در حدود ۵۵۰ متر را پشتیبانی می‌کند. فیبرهای سینگل مود تا سرعت ۱۰۰ مگابیت را تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر می تواند پشتیبانی کند. البته این محدودیتها به دلیل عدم توانایی تجهیزات اکتیو می باشد.

یک فیبر نوری از سه بخش متفاوت تشکیل شده است:

هسته (Core): هسته نازک شیشه ای در مرکز فیبر که سیگنا ل های نوری در آن حرکت می نمایند.

روکش (Cladding): بخش خارجی فیبر بوده که دورتادور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نورمنعکس شده به هسته می گردد.

بافر رویه (Buffer Coating): روکش پلاستیکی که باعث حفاظت فیبر در مقابل رطوبت و سایر موارد آسیب پذیر، است .

صدها و هزاران نمونه از رشته های نوری فوق در دسته هائی سازماندهی شده و کابل های نوری را بوجود می آورند. هر یک از کلاف های فیبر نوری توسط یک روکش هائی با نام Jacket محافظت می گردند.

سیستم رله فیبر نوری

سیستم رله فیبر نوری از عناصر زیر تشکیل شده است:

فرستنده: مسئول تولید و رمزنگاری سیگنال های نوری است .

فیبر نوری: انتقال سیگنال های نوری را برعهده دارد.

دریافت کننده نوری: سیگنالهای نوری را دریافت و رمزگشائی می نماید

آنتن وایرلس (بیسیم) :
در مواردی که شبکه های وایرلس دچار افت سیگنال و کاهش سرعت به دلیل افزایش فاصله بین امواج فرستنده و گیرنده می شود، از آنتن وایرلس برای حل این مشکل استفاده می شود.

پچ پنل :
پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که داخل رک قرار می گیرد و محل جمع آوری کابلها است.

رک شبکه :
گاهی اوقات تعداد سوئیچ ها و روتر های موجود در راه اندازی شبکه زیاد شده و به فضایی برای مراقبت و نگه داری از آنها نیازمندیم که به این فضا رک میگویند .رکها عموماً فلزی با درب شیشه ای هستند و به دو صورت دیواری و ایستاده وجود دارد که بسته به نیاز شبکه در ابعاد مختلفی موجود می باشند. مثلاً برای شبکه های کوچک از رک ۵یا ۶ یونیت استفاده می شود.

کارت شبکه (Network Interface Card)

کارت شبکه، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری در زمان پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری است. هر کامپیوتر موجود در خدمات شبکه ( سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان )، نیازمند استفاده از یک کارت شبکه است. کارت شبکه، ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال ( نظیر کابل ها ی مسی و یا فیبر نوری ) را فراهم می نماید. اکثر مادربردهای جدیدی که از آنان در کامپیوترهای شخصی استفاده می گردد ، دارای یک اینترفیس شبکه ای onboard می باشند. کامپیوترهای قدیمی و یا کامپیوترهای جدیدی که دارای اینترفیس شبکه ای onboard نمی باشند، در زمان اتصال به شبکه، می بایست بر روی آنان یک کارت شبکه نصب گردد. کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های ۱۰۰،۱۰و۱۰۰۰ مگا بیت بر ثانیه بکار میرود.

هر کارت شبکه دارای یک آدرس فیزیکی (MAC) است. آدرس فوق یک عدد شش بایتی بوده که سه بایت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه و سه بایت دوم، شماره سریال کارت خدمات شبکه است

کارت های شبکه به دو دسته کابلی و وایرلس تقسیم می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. کارت شبکه های وایرلس به ۲ گروه اینترنال و اکسترنال ( قابل حمل) تقسیم می شوند.

 

اکسس پوینت :
همانطور که در یک شبکه کابلی برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها به یک سوئیچ شبکه نیاز داریم در شبکه های وایرلس نیز به یک سخت افزار برای برقراری ارتباط بین کامیوتر ها احتیاج داریم که به آن اکسس پوینت می گویند در واقع اکسس پوینت در شبکه های وایرلس همان کاری را انجام میدهد که سوئیچ در شبکه های کابلی بر عهده دارد.

سوئیچ :
سوئیچ یکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است . با استفاده از سوئیچ ، چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق خدمات شبکه در یک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تاثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ همانند روتر که امکان ارتباط بین چندین شبکه را فراهم می نماید ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا” کامپیوتر ) یک شبکه را مستقیما” با یکدیگر فراهم می نماید. شبکه ها و سوئیچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند. سوئیچ هائی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا” دو دستگاه که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند ، در زمان مورد نظر ایجاد می نماید.

روتر :
روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می گردد . روترها تاکنون در مدل های متفاوت و با معماری مختلف طراحی ، تولید و عرضه شده اند . استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر ( اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور ) در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : ” ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر ” در واقع هنگامی که یک پشتیبانی شبکه بزرگ باشد و هر قسمت از آن دارای یک رنج آی پی متفاوت وجود داشته باشد از روتر استفاده می شود تا بین این قسمت ها ارتباط برقرار کند چون بدون وجود روتر این قسمت ها قادر به برقرای ارتباط با هم نمی باشند

مودم :
امروزه کاربران اینترنت به روش ها ی مختلفی به اینترنت متصل می شوند اما یکی از راه های ساده و پرکاربرد برای اتصال به اینترنت استفاده از مودم هایADSL می باشد .

 

مزایای استفاده:

۱٫ کاربران می‌توانند در هنگام اتصال به اینترنت از خط تلفن برای برقراری مکالمات تلفنی نیز استفاده کنند.

۲٫ سرعت این مودم‌ها از مودم‌های معمولی بسیار بالاتر است (۲ مگابیت در ثانیه) در مقایسه با ۵۶ کیلوبیت در ثانیه .

۳٫ برای استفاده از مودم‌های DSL لزومی به سیم‌کشی جدید نیست. این مودم‌ها می‌توانند از خط تلفن موجود کاربران استفاده کنند.

پرینت سرور (نصب پرینتر در شبکه) :
تا به حال برای شما این اتفاق رخ داده که بخواهید بدون نیاز به کامپیوتر ، پرینتری را به اشتراک بگذارید تا کاربران از طریق پشتیبانی شبکه به آن متصل شوند و پرینت های خود را ارسال نمایند؟ در واقع روش کار به این صورت می باشد که شما پرینتر خود را با کابل یو اس بی یا پارالل به پرینت سرور وصل می کنید واز سوی دیگر پرینت سرور را با یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه متصل می کنید این کار باعث میشود که پرینت سرور IP بگیرد و در شبکه شناسایی شود و از این به بعد کاربران درخواست های پرینت خود را مستقیماً برای پرینتر میفرستن و دیگه نیازی به این نیست که یک کامپیوتر همیشه روشن باشه و یک پرینتر روی آن Share شده باشه تا بقیه کاربران بتونند پرینت بفرستند.

کابل کواکسیال
یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد . این نوع کابل ها از سال ۱۹۳۶ برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیار به کار گرفته شده اند. در این نوع کابل ها، دو سیم تشکیل دهنده یک زوج ، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می گردد. در نوع دیگر کابل های کواکسیال ، به حای لایه مسی بافته شده ، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود. ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند. ماده پلاستیکی ممکن است بصورت دیسکهای پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده و مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شود و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل بوسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا گردند.

کابل کواکسیالی که به عنوان ستون فقرات استفاده می گردد Thick Ethernet نامیده می شود. در سیستم فوق ، از تمامی پهنای باند به منظور انتقال اطلاعات استفاده می گردد . موسسه IEEE در سال۱۹۸۳، نسخه رسمی استاندارد اترنت را با نام ۸۰۲٫۳ IEEE و در سال ۱۹۸۵ ، نسخه شماره دو را با نام ۸۰۲٫۳a IEEE ارائه نمود .
از سال ۱۹۸۳ تاکنون ، استانداردهای متفاوتی ارائه شده است که یکی از اهداف مهم آنان ، تامین پهنای باند مناسب به منظور انتقال اطلاعات است . ما امروزه شاهد رسیدن به مرز گیگابیت در شبکه های کامپیوتری می باشیم.

کانکتور استاندارد برای کابل های کواکسیال، از نوع BNC) Bayone -Neill – Concelman) می باشد.

 

کابل های (UTP (Unshielded Twisted Pair

کابل UTP یکی از متداولترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است. از کابل های فوق، علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد (CAT1). شش نوع کابل UTP متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود. کابل CAT5، متداولترین نوع کابل UTP محسوب می گردد.

 

مشخصه های کابل UTP

با توجه به مشخصه های کابل های UTP، امکان استفاده، نصب و توسعه سریع و آسان آنان، فراهم می شود.

در زیر انواع کابل های UTP معرفی شده است:

گروه CAT1: سیستم های قدیمی تلفن، ISDN و مودم سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یک Mb/s

گروه CAT2: شبکه های Token Ring سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا چهار Mb/s

گروه CAT3: شبکه های Token ring و ۱۰ BASE-T سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا ده Mb/s

گروه CAT4: شبکه های Token Ring سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا شانزده Mb/s

گروه CAT5: اترنت ۱۰Mb/s، اترنت سریع ۱۰۰Mb/s و شبکه های Token Ring با سرعت ۱۶Mb/s سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکصد Mb/s

گروه CAT5e: شبکه های Gigabit Ethernet سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکهزار Mb/s

گروه CAT6: شبکه های Gigabit Ethernet سرعت انتقال اطلاعات حداکثر تا یکهزار Mb/s

گروه CAT7: شبکه های ۱۰G با سرعت انتقال داده تا ده هزار Mb/s

توضیحات: تقسیم بندی هر یک از گروه های فوق بر اساس نوع کابل مسی و کانکتور انجام شده است .

از کابل های CAT1، به دلیل عدم حمایت ترافیک مناسب، در شبکه های کامپیوتری استفاده نمی گردد.

از کابل های گروه CAT2 تا CAT7 در شبکه های رایانه ای استفاده می گردد.

کابل های فوق، قادر به حمایت از ترافیک تلفن و مانیتورینگ شبکه های کامپیوتری می باشند.

از کابل های CAT2 در شبکه های Token Ring استفاده شده و سرعتی بالغ بر ۴ Mb/s را ارائه می نمایند.

برای شبکه هائی با سرعت بالا (یکصد Mb/s) از کابل های CAT5 و برای سرعت ده Mb/s از کابل های CAT3 استفاده می گردد.

در کابل های CAT3 ,CAT4 و CAT5 از چهار زوج کابل مسی استفاده شده است . CAT5 نسبت به CAT3 دارای تعداد بیشتری پیچش در هر اینچ می باشد، بنابراین این نوع از کابل ها سرعت و مسافت بیشتری را حمایت می نمایند

حداکثر مسافت در کابل های CAT3، یکصد متر است .

حداکثر مسافت در کابل های CAT4، دویست متر است .

کابل CAT6 با هدف استفاده در شبکه های اترنت گیگابیت طراحی شده است.

در این رابطه استانداردهائی نیز وجود دارد که امکان انتقال اطلاعات گیگابیت بر روی کابل های CAT5 را فراهم می نماید. (CAT5e)

کابل های CAT6 مشابه کابل های CAT5 بوده ولی بین ۴ زوج کابل آنان از یک جداکننده فیزیکی به منظور کاهش پارازیت های الکترومغناطیسی استفاده شده و سرعتی بالغ بر یکهزار Mb/s را ارائه می نمایند.

شرکت های بزرگ در شبکه LAN، کابل CAT6 از نوع UTP را برای مسافت های زیر ۱۰۰ متر و برای بالاتر از ۱۰۰ متر از نوع SFTP استفاده می کنند.

کابل های بهم تابیده دارای انواع بدون شیلد UTP، فویل آلومینیومی FTP و شیلد دار STP و گاهی فویل و شیلد دار SFTP در رنگهای مختلف و با دو نوع ژاکت PVC و LSZH عرضه می شوند که نوع آخری فاقد هالوژن می باشد و در هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند.

 

استاندارد اتصالات کابلها در شبکه

رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم CAT5 و CAT6 نوع

۱- سفید سبز

۲- سبز

۳- سفید نارنجی

۴- آبی

۵- سفید آبی

۶- نارنجی

۷- سفید قهوه ای

۸- قهوه ای

رنگ بندی رشته های کابل شبکه اولیه و استاندارد در سیستم CAT5 و CAT6 نوع B

۱- سفید نارنجی

۲- نارنجی

۳- سفید سبز

۴- آبی

۵- سفید آبی

۶- سبز

۷- سفید قهوه ای

۸- قهوه ای

این نوع اتصال برای یک شبکه که از چند کامپیوتر و بوسیله سوئیچ صورت می گیرد و هر دو سر سیم متناظر و ۱ به ۱ بهم اتصال پیدا می کنند.

برای اتصال دو دستگاه همجنس مثل دو کامپیوتر یا دو سوئیچ به هم، اتصال Cross استفاده میشود که در این اتصال یک سر بصورت معمولی و در سر دیگر کابل، سیم ۱ به ۳ و ۲ به ۶ وصل میشود. رشته های کابل با توجه به شماره آنها در سوکت قرار داده شده و سوکت پرس می شود.

تذکر: شماره گذاری وقتی طرف تخت سوکت به سمت شماست و از سمت چپ به راست صورت می گیرد.

 

اتصال به صورت استرایت یا مستقیم

اتصال به صورت کراس

وقتی دو دستگاه همجنس مثل دو کامپیوتر یا دو سوئیچ را بخواهیم به هم متصل کنیم، از اتصال متقاطع یا کراس (Crossover cable) استفاده می کنیم. برای ساخت این کابل یک سر را بصورت مستقیم به کانکتور متصل می کنیم و در سر دیگر جای TX و RX را عوض می کنیم، یعنی سیم ۱ به ۳ و ۲ به ۶ وصل میشود.

در این تصویر به صورت فنی به این نوع سیم کشی پرداخته شده است و سیستم فرستندگی و گیرندگی را نشان می دهد.

 

آنتن وایرلس

آنتنها را می توان به دو رده کلی درون ساختمان (Indoor)و بیرون ساختمان (Outdoor) تقسیم بندی کرد.
آنتنهای بیرونی عموماً دارای جنس, پوشش و اتصالاتی هستند که بتوانند در شرایط دشوار فضای آزاد مثل باد, طوفان, برف, باران و سرما و گرمای شدید دوام بیاورند. در حالی که آنتنهای درون ساختمان با ظاهر و پوشش ظریف و حتی الامکان زیبا ساخته می شوند تا باعث زشت شدن محیط داخلی ساختمان و دکوراسیون آن نشوند.
آنتنهای درونی را نمی توان در بیرون ساختمان نصب کرد مگر آنکه در مشخصات آن به صراحت به ویژگی ( درونی/بیرونی) اشاره شده باشد. از دیدگاه روش نصب , آنتن ها را می توان به چند رده زیر تقسیم بندی کرد:

· آنتنهای درونی (IN Door) و بیرونی (OUT Door)

· آنتنهای دو جهته (directional) و همه جهته (Omni directional)

· آنتنهای دیوارکوب ، سقف آویز ،سقف کوب ،بشقابی و قابل نصب روی دکل

آنتنهای داخل ساختمان (In Door) :

الف) آنتنهای همه جهته (Omni directional)

آنتن های چند جهته امواج را در سطح افقی در همه جهات منتشر می کنند. یادتان باشد که الگوی انتشار بر خلاف الگوی ایزوتروپیک شبیه توپ نیست بلکه میتوان این الگو را به یک کلوچه تشبیه کرد چرا که امواج در جهت عمودی منتشر نمی شوند.

 

آنتن همه جهته سقف کوب

این نوع آنتن دارای برد متوسطی است و برای نصب در سقف داخلی ساختمان کاربرد دارد. زاویه تابش افقی این آنتن ۳۶۰ درجه کامل و زاویه تابش عمودی آن حدود ۸۰ درجه می باشد. این آنتن را می توان با کانکتور RP-TNC صرفاً به اکسس پوینت متصل کرد. شکل آنتن مستطیلی به ابعاد تقریبی ۱۴×۷ سانتی متر و دارای وزن سبکی حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرم است و براحتی می توان آن را در سقف کاذب آپارتمانها جا داد و رنگ خاکستری مایل به سفید آن ظاهر ساختمان را حفظ خواهد کرد. بهره این آنتن حدود ۲ dBi و برد حداکثر آن در سرعت ۱ Mbps حدود ۱۱۰ متر و در سرعت ۱۱ Mbps حدود ۴۵ متر است. حداکثر طول کابل کواکسیال بین آنتن و اکسس پوینت (بسته به نشان و نوع آن ) بین یک تا دو متر است.

آنتن همه جهته سقف آویز

این نوع آنتن دارای برد متوسطی است و برای نصب در داخل ساختمان کاربرد دارد. زاویه تابش افقی این آنتن ۳۶۰ درجه (دایره کامل ) و زاویه تابش عمودی آن بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است. شکل چنین آنتنی , استوانه ای (میله ای ) به طول تقریبی ۲۵ سانتی متر , قطر ۲.۵ سانتی متر و دارای وزن سبکی ( بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ گرم ) است . از آنجایی که این نوع آنتن برای آویزان کردن از سقف پیش بینی شده , عموماً به همراه پایه و دیوارکوب مناسب عرضه می شود. حداکثر طول کابل کواکسیال بین آنتن دستگاه مخابراتی ( بسته به نوع و نشان آنتن ) بین یک تا دو متر است و با کانکتور RP-TNC ( یا مشابه آن ) به دستگاه وصل می شود. بهره این آنتن حدود ۵ dBi و حداکثر برد آن در سرعت ۱ Mbps حدود ۱۶۰ متر و در سرعت ۱۱ Mbps حدود ۵۰ متر و در سرعتهای بالاتر حدود ۱۵ متر است.

آنتن همه جهته دوقطبی برای کامپیوترهای رومیزی

گاهی اوقات برای بالا بردن کارآیی شبکه بی سیم که در کامپیوترهای رومیزی نصب می شوند , آنتنهای جانبی با بهره حدود ۲.۲ dBi ارائه میگردد.
البته چنین کارتهایی مخصوصند و دارای کانکتور ویژه ای به نام MMCX هستند.

و باید هنگام خرید به این قابلیت دقت داشته باشید. زاویه تابش افقی این آنت در سرعت ۱ Mbps حدود ۱۲۰ متر , در سرعت ۱۱ Mbps حدود ۳۵ متر و در سرعت بالاتر حدود ۱۵ متر است. طول کابل متصل به این آنتن حدود یک متر است .

آنتن همه جهته دوقطبی با بهره ۲dBi

این آنتن کوچک و ظریف به طول تقریبی ۱۲ سانتیمتر برای وصل مستقیم به تمام ابزارهایی مثل اکسس پوینت که دارای کانکتور RP-TNC هستند. این آنتن قادر به چرخش در یک قطاع ۹۰ درجه است تا در بهترین حالت ممکن تنظیم شود. (از دیدگاه شدت (Strengh) و کیفیت (Quality) سیگنال دریافتی و ارسالی) .
این نوع آنتن دارای زاویه تابش افقی ۳۶۰ درجه و زاویه تابش عمودی ۷۰ درجه و بهره ۲ dBi است. برد مفید این آنتن در سرعت ۱ Mbps حدود ۱۲۰ متر و در سرعت ۱۱ Mbps حدود ۳۰ متر است. به این نوع آنتن نمی توان هیچگونه کابلی متصل کرد.

آنتن همه جهته قابل نصب بر روی دیوار یا ستون با بهره ۵٫۲dBi ( کاربری درون ساختمان)

این نوع آنتن که برای نصب بر روی دیوار یا ستون به کار می آید به دلیل شکل مستطیلی و ضخامت کم به آنتن کتابی مشهور است و چون ظاهر ساختمان را ( به دلیل ظرافت و پوشش همرنگ با دیوار) خراب نمی کند طرفداران زیادی دارد. برخلاف ظاهر مسطح , این آنتن دارای زاویه تابش افقی ۳۶۰ درجه کامل و زاویه تابش عمودی ۲۵ درجه است. ابعاد آنتن حدود ۳۰×۱۲٫۵×۲٫۵ سانتی متر و در نرخ۱ Mbps حدود ۱۶۰ متر و در نرخ ۱۱Mbps حدود ۵۰ متر است.
طول کابل دنباله آنتن حدود یک متر است که توسط کانکتور RP-TNC به اکسس پوینت وصل می شود. ( این آنتن برای اتصال به اکسس پوینت کاربرد دارد و بکار پل یا کارتهای شبکه نمی آید.)

آنتنهای جهت دار (Directional)

آنتن های Directional امواج را در یک جهت معین منتشر یا دریافت می کنند. الگوی انتشار درواقع در یک طرف بیشتر است. خاصیت این امر در بالا رفتن فاکتور بهره (gain) آنتن است. از سوی دیگر با افزایش بهره ، آنتن نسبت به جهت حساس تر می شود. به همین خاطر درتنظیم جهت آنتن بایستی دقت بیشتری به خرج داد. یکی از معروفترین انواع این نوع آنتن ، آنتن Yagi نام دارد که از نام مهندس ژاپنی مخترع این آنتن ها Yagi-Uda گرفته شده است (شکل زیر). این نوع آنتن ها با وجود اینکه سال های زیادی از اختراع آن می گذرد (۱۹۲۶) هنوز کاربرد دارد.

آنتنهای خارج از ساختمان(OUT Door):

آنتن جهتدار قطاعی برای نصب بر روی دکل یا دیوار بیرونی

این آنتن کوچک و مینیاتوری برای نصب بر روی دکل یا دیوار بیرونی ساختمانهای مرتفع به کار می آید و با هیچکدام از آنتنهای معرفی شده قبلی مشابهت ندارد. بهره این آنتن ۹٫۵ dBi و زاویه تابش افقی و عمودی ۶۰ درجه و ابعاد ۴x6.5 سانتیمتر است و در شرایط نامتعادل جوی به خوبی دوام می آورد. فرکانس کار این آنتن باند ۵٫۷۲۵ تا ۵٫۸۲۵ گیگاهرتز است و با یک کابل کواکسیال ۱.۵ متری و کانکتور N-male به پل وصل می شود.

آنتن جهتدار سهمی گون ( بشقابی ) قابل نصب بر روی دکل یا پایه

این نوع آنتن در مرکز یک دیش سهمی شکل با قطر دهنه ۶۰ سانتی متر نصب میشود تا پرتوهای منتشره از آنتن پس از برخورد با سطح فلزی دیش در یک قطاع باریک با زاویه تابش افقی و عمودی ۱۲.۴ درجه بازتاب شود. استفاده از دیش, بهره آنتن را به ۲۱ dBi می رساند و برد رادیویی آن را در نرخ ۲ Mbps به ۴۰ کیلوتر و در نرخ ۱۱ Mbps به ۱۸.۵ کیلومتر افزایش می دهد. تنها مشکل , تنظیم دقیق آنتنهایی است که کیلومتر ها با هم فاصبه دارند و ناگزیر باید بر روی دکل نصب گردند. در ضمن به خاطر شکل بادبانی آنتن باید اتصالات و دکل, بسیار محکم و مقاوم باشد. هرگاه فاصله دو دیش از یکدیگر به یک تا دو کیلومتر محدود باشد می توان از دیشهای توری استفاده کرد تا سطح مقطع کمتری در مقابل باد و طوفان داشته باشد و فشار زیادی به آن وارد نشود. دو نمونه آن در زیر نمایش داده شده است.

آنتن جهتدار سهمی گون باند ۵ گیگاهرتز (قابل نصب بر روی دکل یا ستون)

هرهرچه فرکانس سیگنال رادیویی بالاتر برود ساخت آنتنهایی با زاویه تابش کوچکتر ساده می شود. این آنتن که در محدوده فرکانسی ۵٫۷۲۵ تا ۵٫۸۲۵ گیگاهرتز کار می کند با بهره ۲۸dBi و زاویه تابش عمودی و افقی ۴٫۷۵ درجه کار می کند که در نوع خود باریکترین زاویه تابش محسوب می شود. در ساخت دیش و اتصالات پایه آنتن , شرایط بسیار نامتعادل جوی (سرما , گرما و طوفان شدید) پیش بینی شده است.

آنتنهای جهتدار YAGI

دو آنتن آخر , نوع مشهوری از آنتنهای جهتدار استوانه ای شکل و نسبتا کوچک به نام آنتنهای YAGI هستند که بدلیل خصوصیات جالبشان جایگاه ویژه ای در میان آنتنها پیدا کرده اند. الگوی تابش این آنتنها به فرکانس کارشان بستگی دارد . آنتنهای یاگی در باند امواج مایکروویوm بهره ای بالای ۷ dBi و زاویه تابشی زیر ۹۰ درجه دارند. با افزایش فرکانس کار و همچنین طول فیزیکی آن, زاویه تابش تا حدود ۲۰ درجه و بهره تا ۱۶ dBi قابل بهبود است.
در فرکانس ۹۰۰ MHz ( یعنی اولین باند بی نیاز از اخذ مجوز ISM) زاویه تابش افقی و عمودی آنتن یاگی چیزی بین ۶۸ تا ۷۸ درجه است. با بالا رفتن فرکانس امکان کاهش زاویه تابش تا حدود ۲۵ درجه وجود دارد تا بدین ترتیب بهره آنها با انتن آیزوتروپیک افزایش یابد. از آنجایی که شبکه بی سیم IEEE 802.11 از باند ۹۰۰ MHz استفاده نمی کند آنتنهای یاگی برای این شبکه صرفا با دو فرکانس ۲٫۴ GhHz و ۵ GHz به بازار عرضه می شوند.

آنتنهای فلت (Flat):

آنتن های فلت دبل پلار۵ تا ۶ گیگاهرتز مینیمم ۱۸ تا۲۶ دیبی

آنتنهای دبل فلت در بازار جهانی به دو صورت عرضه می شوند که در اینجا برای آشنای بیشتر شما برای انتخاب محصول مختصرا توضیح داده می شود:

آنتن های فلت دبل پلاریته ای که دقیقا برای همین کاربری طراحی و ساخته شده اند و و از کیفیت و کارایی بالای برخواردارند

آنتهای که از دو آنتن فلت باکیفیت پائین و درکنار هم به صورت ورتیکال و هوریزنتال در یک قاب قرار گرفته اند که اغلب چینی بوده و یا با مارکهای اروپائی و اصالتی چینی که از کیفیت پائینی برخوردار بوده و از نظر قیمت و کیفیت در رتبه مناسبی جهت مقاسیه با محصولات فوق نیستنند . به همین دلیل در هنگام انتخاب در نظر داشته باشید که نمیتوانید آن محصولات را با آنتن های دبل اصلی مقایسه کنید و در صورتی که بخواهید هزینه کمتری بپردازید بهتر است از ۲ آنتن جدا گانه معمولی فلت استفاده کنید تا آنتنهای به ظاهر دبل پولاریته فلت چینی

آنتن فلت پنل دبل پولاریته ۱۸ دیبی ۹ درجه

آنتن وایرلس ۱۸ دیبی فلت دبل پلاریته ۵٫۸ با وجود داشتن توانی خوب که حتی امکان استفاده آن را برای مسافت تا پانزده کیلومتر هم فراهم میکند ارزانترین آنتن وایرلس دبل موجود در بازار در گروه کاری خود می باشد . این آنتن وایرلس دبل میتواند در آن واحد به دو صورت عمودی و افقی کار کرده و ارتباط دو لینک وایرلس را همزمان بر عهده بگیرد . از ویژگی های آنتن میتوان : کوچک بودن , سبک بودن , بسته بندی تکی , گارانتی تعویض مادام العمر , کارایی خوب , قیمت ارزان , نصب آسان و بسته بندی زیبا را برشمرد

همچنین این آنتن فلت دبل مانند سایر آنتنهای فلت وایرلس ساخت شرکت مینیمم دارای توان ۱۸ دیبی در دامنه فرکانسی خود می باشد بدین معنی که این محصول در ابتدا و انتهای دامنه فرکانسی خود مینیمم از ۱۸ دیبی توان برخوردار است و در وسط دامنه فرکانسی این توان حتی تا ۲ دیبی بیشتر می شود والبته در بین دو قسمت عمودی و افقی آنتن تفاوت ناچیزی وجود دارد

آنتن فلت پنل ۲۳دیبی ۹درجه:

آنتن وایرلس ۲۳ دیبی فلت دبل پلاریته ۵٫۸ با وجود ابعاد کوچک(سی و هفت در سی و هفت در سه و نیم سانتی متر ) توانی خوب که حتی امکان استفاده آن را برای مسافت تا سی و پنج کیلومتر هم فراهم میکند . معروف ترین آنتن وایرلس دبل ۲۳ دیبی موجود در بازار در گروه کاری خود می باشد . این آنتن وایرلس دبل میتواند در آن واحد به دو صورت عمودی و افقی کار کرده و ارتباط دو لینک وایرلس را همزمان بر عهده بگیرد . از ویژگی های آنتن میتوان :استفاده شرکتهای بزرگ مانند موتورولا و … از این محصول , کوچک بودن , سبک بودن , بسته بندی تکی , گارانتی تعویض مادام العمر , کارایی خوب , قیمت ارزان , نصب آسان و بسته بندی زیبا را برشمرد

همچنین این آنتن فلت دبل مانند سایر آنتنهای فلت وایرلس ساخت شرکت مینیمم دارای توان ۲۳ دیبی در دامنه فرکانسی خود می باشد بدین معنی که این محصول در ابتدا و انتهای دامنه فرکانسی خود مینیمم از ۲۳ دیبی توان برخوردار است و در وسط دامنه فرکانسی این توان حتی تا ۲ دیبی بیشتر می شود والبته در بین دو قسمت عمودی و افقی آنتن تفاوت ناچیزی وجود دارد

آنتن فلت پنل دبل پولاریته ۲۶ دیبی ۶ درجه

آنتن وایرلس ۲۶ دیبی فلت دبل پلاریته ۵٫۸ با داشتن توانی خوب با زاویه تابش ۴٫۵ درجه که حتی امکان استفاده آن را برای مسافت تا چهل و پنج کیلومتر هم فراهم میکند تنها آنتن وایرلس دبل موجود در بازار در گروه کاری خود می باشد . این آنتن وایرلس دبل به طور کامل در شرکت طراحی شده و میتواند در آن واحد به دو صورت عمودی و افقی کار کرده و ارتباط دو لینک وایرلس را همزمان بر عهده بگیرد . از ویژگی های آنتن میتوان: بسته بندی تکی , گارانتی تعویض مادام العمر , کارایی خوب و نصب آسان را برشمرد

همچنین این آنتن فلت دبل مانند سایر آنتنهای فلت وایرلس ساخت شرکت مینیمم دارای توان ۲۶ دیبی در دامنه فرکانسی خود می باشد بدین معنی که این محصول در ابتدا و انتهای دامنه فرکانسی خود مینیمم از ۲۶ دیبی توان برخوردار است و در وسط دامنه فرکانسی این توان حتی تا ۲ دیبی بیشتر می شود والبته در بین دو قسمت عمودی و افقی آنتن تفاوت ناچیزی وجود دارد

آنتنهای پارابولیک:

آنتن های پارابولیک در دو سایز و دو رنج فرکانسی۲٫۴ و ۵٫۸ گیگاهرتز و ابعاد سی در چهل و یکصد در شصت در بسته بندی های تکی و چمدانی از دو جنس آهن و آلومینیوم با بهترین کیفیت ممکن تولید و در دسترس شما می باشد

آنتن پارابولیک ۵٫۸ گیگاهرتز ۲۲ دیبی

این آنتن پارابولیک در دامنه فرکانس ۵٫۸ و در ابعاد سی در چهل سانتی متر از جنس آهن و با وزنی حدود یک و نیم کیلوگرم طراحی و ساخته شده است , بیشتر قطعات این آنتن وایرلس چه از جنس آلومینیوم و چه آهن (رفلکتور آنتن ) توسط رنگ کوره ای پوشیده شده است این آنتن وایرلس میتواند جهت برقراری لینکهای وایرلس تا ده کیلومتر به شما کمک کند و از براکد مدل ۱۰۱ استفاده میکند , دارای بسته بندی تکی می باشد , دارای توان بیست و دو دیبی بوده و از گارانتی مادام العمر تعویض بر خوردار می باشد

آنتن ۵٫۸ گیکاهرتز ۳۰ دیبی

این آنتن پارابولیک در دامنه فرکانس ۵٫۸ و در ابعاد یکصد در شصت سانتی متر از جنس آلومینیوم به صورت دو تکه و با وزنی حدود سه کیلوگرم طراحی و ساخته شده است

بیشتر قطعات این آنتن وایرلس توسط رنگ کوره ای پوشیده شده است این آنتن وایرلس میتواند جهت برقراری لینکهای وایرلس تابیش از پانزده کیلومتر به شما کمک کند

جنس پلاستیکی سر فید این محصول در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید مقاوم است , از براکد مدل ۱۰۱ استفاده میکند , دارای بسته بندی تکی چمدانی می باشد , دارای توان سی دیبی بوده و از گارانتی مادام العمر تعویض بر خوردار می باشد

آنتن ۲٫۴ گیکاهرتز ۱۶ دیبی

این آنتن پارابولیک در دامنه فرکانس ۲٫۴ و در ابعاد سی در چهل سانتی متر از جنس آهن و با وزنی حدود یک و نیم کیلوگرم طراحی و ساخته شده است , بیشتر قطعات این آنتن وایرلس چه از جنس آلومینیوم (فید آنتن ) و چه آهن (رفلکتور آنتن ) توسط رنگ کوره ای پوشیده شده است این آنتن وایرلس میتواند جهت برقراری لینکهای وایرلس تا پانزده کیلومتر به شما کمک کند . جنس پلاستیکی سر فید این محصول در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید مقاوم است , از براکد مدل ۱۰۱ استفاده میکند , دارای بسته بندی تکی می باشد , دارای توان شانزده دیبی بوده و از گارانتی مادام العمر تعویض بر خوردار می باشد

آنتن ۲٫۴ گیکاهرتز ۲۴ دیبی

این آنتن پارابولیک در دامنه فرکانس ۲٫۴ و در ابعاد یکصد در شصت سانتی متر از جنس آلومینیوم به صورت دو تکه و با وزنی حدود سه کیلوگرم طراحی و ساخته شده است , بیشتر قطعات این آنتن وایرلس توسط رنگ کوره ای پوشیده شده است این آنتن وایرلس میتواند جهت برقراری لینکهای وایرلس تابیش از چهل کیلومتر به شما کمک کند. این محصول در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید مقاوم است , از براکد مدل ۱۰۱ استفاده میکند , دارای بسته بندی تکی چمدانی می باشد , دارای توان بیست و چهار دیبی بوده و از گارانتی مادام العمر تعویض بر خوردار می باشد

کاربرد رک شبکه:

در اصل رک محافظ و محفظه ای است که سرورو یا متعلقات شبکه مانند سوییچ ، روتر و مودم و …در آن قرار می گیرد و با توجه به ساختمان رک هم از سرورمحافظت می کند و هم جهت تهویه مطبوع و هم جهت جلو گیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی بهتر سرور آن را در خود جای می دهد .

معرفی انواع رک:

رک های دیواری :

تجهیزات استاندارد شبکه را می توان درون رک ها قرار داد . رک های دیواری معمولا دارای ارتفاع های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند . یونیت واحد سنجش ارتفاع رک است و معادل ۵/۴۳ میلیومتر می باشد . عمق این رک ها نیز متفاوت است . عمق آنها می تواند ۳۵ ، ۴۵ یا ۶۰ سانتیمتر باشد . کید رک برای قرار گیری سوئیچ های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است . رک های ۹ یونیت از تنوع بیشتری برخوردارند و پنل های بغل برخی از آن ها کاملا باز می شود . و امکان دسترسی به رک را از بغل فراهم می کند . برخی نیز امکان چرخش تا ۱۰۰ درجه را داشته وامکان دسترسی به پشت رک را برا یکاربر فراهم می آورد . نوع مذکور جهت سوئیچ هایی که ماژول پشت دارند استفاده می شود . امکان نصب پاور یونیت های ۳ و ۴ پورت و فن ۱۲ سانتیمتری نیز بر روی رک های دیواری وجود دارد .

رک های ایستاده :

رک های ایستاده استاندارد معمولا حهت قرارگیری در مرکز شبکه انتخاب می شوند . در این رکها ، انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسانتر یکجا جمع می نمایند . از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند . همچنین از چهار طرف باز می شوند . ارتفاع این رک ها می تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد . و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می شوند . دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند . امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می باشند . پاور ماژولهای ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رکها نصب می شود و نسبت به ارتفاع زک می توان پاور ماژولهای عمودی نیز نصب کرد .

متعلقات رک شبکه:

پچ پنل :
پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلاً ۲۴ پورت ، ۴۸ پورت و …. در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است فعلاً بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد اما باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد لذا متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل کنند.

کیس رکمونت :

چنانچه مایلید سروری مخصوص نصب در رک داشته باشد می توانید کیس های رکمونت ۳ یونیت یا ۴ یونیت انتخاب کنید . این کیس ها با پاورهای ۴۰۰ وات عرضه می شوند . دارای درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از ورود غبار به درون کیس هستند و به علت نوع طراحی حجم کمی از فضای رک را اشغال می کنند . فن نصب شده در درون این کیس فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر می باشد .

طبقه ثابت رک

طبقه های ثابت رک به سه نوع یک یونیت ، ۲ یونیت و تخت تقسیم می شوند . طبقه های یک یونیت که فقط در جلو رک پیچ می شوند برای قرارگیری تجهیزات سبک در رک استفاده می شوند و طبقه های ۲ یوینت برای تجهیزات با وزن متوسط . بر روی طبقه های تخت ثابت که چهار طرف رک پیچ می شوند می توان وزن های سنگینی مثل سرورهای تاور ، مونیتور ، یو پی اس و… قرار داد . طبقه های ثابت تخت نسبت به نوع رک دارای عمق های ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری هستند .

طبقه متحرک رک :

جهت قرارگیری کی برد و موس درون رک کاربرد دارد . هنگامی که درب رک را باز می کنید بصورت کشویی جلو می آید و با قرارگرفتن
صندلی در زیر آن سرپرست شبکه می توان مانند یک میز از آن استفاده کند . متناسب با نوع رک با کشوهای متفاوت ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتری ارائه می شود .

فریم مونیتور :

در جلو مونیتور روی آدابتورهای جلو رک نصب می شود و مونیتور را با سایر تجهیزات درون رک هماهنگ می کند . برای مونیتورهای ۱۴ ، ۱۵ و ۱۷ اینچ مناسب می باشد .

حرارت سنج دیجیتالی :

حرارت سنج های دمای رک را مرتبا اندازه گیری نموده و بر روی نشانگر های دیجیتالی خود نمایش می دهند . این حرارت سنج ها دارای حافظه بوده و در صورت رسیدن دما به مقداری که سرپرست شبکه تعیین می کند فن های رک را روشن مینمایند . در دو نوع ایرانی با اندازه ۲ یونیت و خارجی با اندازه یک یونیت ارائه می شود . بطور معمول در بالاترین قسمت رک نصب می شود

ترمینال پاور یا پاور ماژول:
دستگاه های نصب شده درون رک نیاز به انرژی الکتریسیته دارند . عمل توزیع برق در رک توسط ترمینال پاور انجام می شود و تنها کابل برقی که از رک خارج می شود کابل ترمینال پاور است . این ترمینال پاورها دارای ارت هستند که بهتر است سیم ارت آن حتما به زمین الکتریکی وصل شود . پریزهای بکار رفته درون آن طرح لگراند فرانسه می باشد و دارای کیفیت قابل قبولی است. انواع ۳ پورت و ۴ پورت آن برای رک های دیواری و ۸ پورت و ۹ پورت آن برای رکهای ایستاده بکار می رود . پاورهای ۸ پورتی دارای کلید نئون دار جهت روشن و خاموش کردن فن رک هستند . انواع ایستاده آن هم با پورت های بیشتر موجود است که به نسبت ارتفاع رک می توان آنرا بکار گرفت .

بلانک پنل :
صفحه های محافظی می باشند که به جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب شده در داخل رک جهت ایمنی بیشتر در جلوی آن نصب می گردند . این بلانک پنل ها در انواع ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ یونیت عرضه می شوند .

فن رک :

فن ۱۲×۱۲ سانتیمتر که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار میکند و در قسمت فوقانی رک ها نصب می شود . دو نوع بوشی با کیفیت پایین تر و عمر کوتاه تر و بلبرینگی با دوام بیشتر و قیمت بالاتر در بازار وجود دارد . بدنه این فن ها می تواند پلاستیک و یا فلزی باشد . اگر فن را با دست بچرخانید چنانچه مدت زیادی بچرخد و بعد از حرکت باز ایستد بلبرینگی و در غیر این صورت بوشی می باشد . همچنین پروانه فن بلبرینگی را چنانچه به داخل فن فشار دهید با حرکت ارتجاعی به عقب باز می گردد .

قفل ریتال :
بر روی درب رک های ایستاده نصب می شود . شیشه رک برای این منظور باید در محل قفل برش خاصی بخورد . در مجموع قفل های محکم و با کیفیتی است و بسیار بهتر از قفل های شیشه ای معمولی عمل می کند .

پیچ و مهره رک :
این پیچ و مهره ها و واشرها از نوع آبکاری گالوانیزه می باشند که کیفیت پوشش آنها با آزمایشات Salt S تست و کنترل می گردد و در هر بسته ۵۰ سری کامل از این پیچ مهره ها وجود دارد . مهره های مذکور درون شکاف آدابتور های رک در محل دلخواه قرار می گیرند و نیاز به نگهداشته شدن توسط آچار هنگام بستن پیچ ندارند . واشرهای پلاستیکی سفید که زیر پیچ ها قرار می گیرند زیبایی خاصی به نمای رک می بخشند .

چرخ رک :

در هر رک ایستاده ۴ چرخ برای جابجایی و حرکت راحت تر می توان نصب کرد . چرخ های جلو معمولا دارای استوپ نگه دارنده برای ثابت کردن رک در محل نهایی هستند . این چرخها در ۳ سایز کوچک ، متوسط و بزر گ عرضه می شوند .

لایت پنل :

لامپ فلورسنت که در بالای رک جهت روشنایی داخل رک نصب می شود . در هنگام قطع برق توسط UPS درون رک روشن می شود و کمک بزرگی برای سرپرست شبکه محسوب می گردد . این لایت پنل ها یک یونیت فضا اشغال نموده و دارای کلید روشن و خاموش بر روی خود هستند .

پنل LCD :

با این پنل بازشو می توان موس ، مونیتور و کی برد را فقط با صرف فضای ۲ یونیت درون رک قرار داد.دارای لولای آبکاری شده خارجی و در مجموع ظاهری بسیار شیک به رک می بخشد . مونیتور LCD آن ساخت LG می باشد . در صورت استفاده از این پنل نیازی به طبقه متحرک نمی باشد . نوع دیگری از آن دارای کی برد و موس تاچ پد می باشد .

کمربند کابل :
کمربند پلاستیک کابل جهت بافتن کابل ها و یا آرایش رک ها بکار می رود . در کل استفاده فراوانی دارد . همچنین برای مهار کابل ها در کانال ها و تراکینگها از آن استفاده می شود . نوع دیگری از آن کمربند پارچه ای چسب دار با قابیلت باز و بست شدن می باشد که برای دسته سیم های بزرگتر کاربرد دارد .

کانال پلاستیکی :

برای نصب کابل ها در ساختمان های ساخته شده آنها را از درون داکت یا کانال های پلاستیکی عبور می دهند . به این شکل که راه هایی را برای عبور کابل توسط این کانال ها ایجاد نموده و همه کابل ها را از رک تا پریز شبکه از درون این گذرگاهها عبور می دهند . این کانال ها در اندازه های ۲ ، ۵/۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ و ۹ سانتیمتر عرضه می شوند . طول همه آنها ۲ متر است که اصطلاحا شاخه نامیده می شود

تراکینگ فلزی :

جهت پیاده سازی یک سیستم کابل کشی استاندارد می توان از تراکینگ های فلزی استفاده کرد این تراکینگ ها اطراف اتاقها با فاصله مشخص از زمین نصب می شوند و انواع خطوط تلفن ، شبکه ، برق اضطراری ، برق شهری و … درون آنها انتقال داده می شود . انواع پریزهای ( فیس پلیت ) را می توان بر روی این تراکینگ ها نصب کرد . از دیگر خواص آن : ضد نویز بودن ، سادگی نصب و افزایش و جابجایی ساده پورتها و تحمل وزن زیاد کابل ها می باشد .

معرفی اکسس پوینت:

اکسس پوینت یا Wireless Access Pointیا WAPیا AP در فارسی به معنای نقطه انصال است و دستگاهی است برای برقرای ارتباط بین دستگاه های بدون سیم ( دارای کارت شبکه بیسیم مثل لپ تاپ ، کامپیوتر های دسکتاپ و موبایل تبلت و …) به یکدیگر با هدف تشکیل یک شبکه بدون سیم و در اغلب موارد نقش پل ارتباطی بین یک شبکه بدون سیم را با یک شبکه اترنت سیمی .
اکسس پوینت میتواند یک کامپیوتر هم باشد در شبکه های ad-hoc یا peer to peer !

در اصل وظیفه اکسس پوینت به زبان ساده ، مانند یک آنتن میباشد که دستگاه های بیسیم باید برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها و لوازم دیگر به آن وصل شوند.

در access point های قدیمی حداکثر ۱۰ الی ۲۰ کلاینت (سیستم سرویس گیرنده) اجازه اتصال و برقراری ارتباط با یکدیگر را داشتند در حالیکه این عدد در مدل های جدید تا ۲۵۵ کلاینت افزایش پیدا کرده است.

بر روی هر access point بصورت پیش فرض آدرس IP ای در نظر گرفته شده است که از طریق آن و بوسیله یک برنامه مروگر وب ( مثل Internet Explorer ,Firefox ) می توان به مدیریت و تنظیم access point پرداخت ، اتصال از طریق برنامه های مرورگر وب روش معمول و متدوال برای مدیریت access point ها می باشد , هر چند بر روی بعضی مدل ها امکان مدیریت به وسیله Telnet و بر روی بعضی دیگر از کنسول (Console) استفاده میشود.

اکسس پوینت ها دارای یک ادرس اختصاصی که به ان MAC Address گفته میشوند هستند و در شبکه های بزرگ برای شناسایی از این آدرس استفاده میشود همچنین برای امنیت و متصل کردن اکسس پوینت ها و شناسایی آنها به هم از این نام استفاده میشود.MAC Address یک آدرس ۴۸ بیتی دو قسمتی هستند .جدید ترین استاندارد اکسس پوینت ها ۸۰۲٫۱۱ هست که به کلاس های مختلف تقسیم میشود مثل a/g/n و …در شبکه های بزرگ و در محیط هایی که شعاع تحت پوشش زیاد می باشد .

Roaming: زمانیکه چندین access point را به یکدیگر متصل کنیم و یک محیط بدون سیم با شعاع زیاد ایجاد کنیم که کلاینت ها بتوانند در صورت نیاز , به حرکت در این محیط بدون نگرانی از قطع ارتباط بپردازند ، به این ویژگی Roaming گفته می شود .

اکسس پوینت ها در شبکه های محلی بدون سیم (WLAN) سیستم های سرویس گیرنده و متصل را نیز مدیریت و تنظیم می کند و می تواند اطلاعات مورد نیاز کلاینت ها از قبیل آدرس IP , DNS سرور و … را جهت ارتباط آنها با یکدیگر بصورت خودکار در اختیار آنها قرار دهد .

مد های اکسس پوینت:

اکسس پوینت ها را می توان در مد های مختلفی تنظیم کرد مانند :و مد های مختلف دیگر که هر کدام کارایی و امکانات متفاوتی دارند.

· Repeater : که با تقویت و تکرار کردن یک سیگنال های ارسالی اکسس پوینت دیگر باعث با کیفیت تر شدن سیگنال و محدوده پوشش بیشتر آن میشود .

· Bridge : که حالت اتصال دو اکسس پوینت به یک دیگر است

IEEE (موسسه استاندارد) هیچ کدام از این مد ها را تعیین نکرده است ، هر چند که فعالیت استاندارد یک اکسس پوینت را می توان به مد Access Point ( حالت استاندارد ) نسبت داد و مد های دیگر توسط شرکت های سازنده تجهیزات وایرلس اضافه شده است هر چند در مفید بودن این مدهای اضافه شده نمی توان شک کرد اما همانند هر تکنولوژی اختصاصی دیگر نمی توان تضمین کرد که دو دستگاه با نام های تجاری متفاوت که در یک مد فعالیت می کنند با هم سازگار باشند و از هم پشتیبانی کنند .
بعبارت دیگر وقتی دو شرکت متفاوت صحبت از مد repeater یا مد bridge به میان می آورند , هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که هر دو اینها در مورد یک سری ویژگی خاص و مشخص بحث می کنند .

اکسس پوینت ها برای رمزنگاری اطلاعات ارسالی خود از شیوه های مختلف کد گذاری encryption استفاده میکنند که معروف و متداول ترین انها WEP ,WPA و WPA2 هست.

اکسس پوینت های موجود در بازار از ۳ باند فرکانسی که در عام به انها فرکانس آزاد گفته میشود استفاده میکنند

فرکانس اکسس پوینت:

محدوده ۹۰۲ تا ۹۲۸ مگاهرتز (کاربرد کم)

· محدوده ۲٫۴ گیگاهرتز تا ۲٫۴۸۳۵ گیگاهرتز(بسیار پرکاربرد)

· محدوده ۵٫۷۲۵ گیگاهرتز تا ۵٫۸۵ گیگاهرتز(کاربرد متوسط)

در تنظیمات اکسس پوینت این مورد با نام کانال ( Channel) شناخته میشود و اکسس پوینت های جدید قابلیت پشتیبانی از ۱۶ کانال مختلف را دارند.

لازم به تذکر است که نحوه استفاده از فرکانس ها بر اساس قوانین هر کشور متفاوت می باشد و گاها برای جلوگیری از تداخل فرکانسی لزوم گرفتن مجوز از سازمان مریوطه واجب است.

آشنایی با MAC Address

با وجود اینکه مسیر یابی در شبکه بر اساس آدرس IP انجام می گیرد،اما سیستمها قادر به تغییر آدرس IP خود هستند.با این وجود شبکه از کجا تشخیص می دهد که هر آدرس IP مربوط به کدام کامپیوتر است.راه حل این است که هر کارت شبکه آدرسی فیزیکی به نام MAC(Media Access Control) دارد که در تمام دنیا Unique (یکتا) است.آدرس فیزیکی یا آدرس MAC عددی است که به صورت سخت افزاری روی کارت شبکه توسط کارخانه سازنده حک شده است.این نوع آدرس دهی موجب شناسایی منحصر به فرد کارت شبکه در بین کارتها می شود.طول این آدرس ۶ بایت است.

دلیل استفاده از MAC Address

هر کامپیوتر موجود در شبکه ، می بایست با استفاده از روش هائی خاص شناسائی گردد . برای شناسائی یک کامپیوتر داشتن یک آدرس IP به تنهائی کفایت نخواهد . بدین منظور، لازم است نگاهی به مدل معروف OSI Interconnect Open Systems) ) و لایه های آن داشته باشیم.

۱٫ لایه اول (Physical layer) : لایه فیزیکی

۲٫ لایه دوم (Datalink layer) :لایه پیوند داده ها،لایه ای که آدرس MAC در آن قرار دارد.

۳٫ لایه سوم (Network layer) : لایه شبکه ، لایه ای که آدرس IP در آن قرار دارد.

همانگونه که مشاهده می نمائید MAC Address در لایه DataLink قرار دارد و این لایه مسئول بررسی این موضوع خواهد بود که داده متعلق به کدامیک از کامپیوترهای موجود در شبکه است . زمانی که یک بسته اطلاعاتی (Packet ) از طریق لایه اول به لایه Datalink می رسد ، وی آن را در اختیار لایه بالائی خود ) لایه سوم ( قرار خواهد داد . بنابراین ما نیازمند استفاده از روش خاصی به منظور شناسائی یک کامپیوتر قبل از لایه سوم هستیم .

MAC Address در پاسخ به نیاز در نظر گرفته شده و با استقرار در لایه دوم ، وظیفه ،.شناسائی کامپیوتر قبل از لایه سوم را بر عهده دارد. تمامی ماشین های موجود بر روی یک شبکه ، اقدام به بررسی بسته های اطلاعاتی نموده تا مشخص گردد که آیا ارسالی با آدرس آنان مطابقت می نماید؟ لایه فیزیکی ) لایه اول ( قادر به شناخت سیگنال های الکتریکی موجود بر روی شبکه بوده و فریم هائی را تولید می نماید که در اختیار لایه دوم یا Datalink گذاشته می شود . در صورت مطابقت آدرس فیزیکی موجود در بخش آدرس مقصد با آدرس فیزیکی یا MAC Address یکی از کامپیوترهای موجود در شبکه ، کامپیوتر مورد نظر آن بسته اطلاعاتی ارسالی را دریافت و با ارسال آن به لایه سوم ، آدرس شبکه ای بسته اطلاعاتی IP ) ) را بررسی می کند تا این اطمینان حاصل گردد که آدرس فوق با آدرس شبکه ای که کامپیوتر مورد نظر با آن پیکربندی شده است بدرستی مطابقت می نماید .

ساختار MAC Address

یک MAC Address از ۶ بایت یا ۴۸ بیت تشکیل شده است که به صورت هگزا دسیمال آدرس دهی می شود که ۳ بایت سمت چپ کارخانه سازنده را نمایش می دهد و سه بایت سمت راست شماره سریال آن را نمایش می دهد.

برای مشاهده MAC Address کارت شبکه مان میتوانیم از یکی از دستورات زیر استفاده کنیم:

۱٫ ابتدا وارد محیط Command Prompt می شویم و سپس جلوی خط فرمان دستور ipconfig/all را میزنیم.این دستور تمام تنظیمات روی کارت شبکه را نمایش می دهد.(مثلا اسم کامپیوتر، آدرس آی پی ورژن ۴ و۶ و MAC Address کارت شبکه و…)

۲٫ اگر به سیستمی که به آن دسترسی فیزیکی نداریم و بخواهیم MAC Address آن را بدانیم می توانیم از دستور arp –a استفاده کنیم که با مشاهده IP آن سیستم آدرس فیزیکیش را هم نمایش می دهد.

۳٫ راه سوم این است که ip سیستم را به صورت دستور getmac /s xxx.xxx.xxx.xxx در جلوی خط فرمان تایپ کنیم و MAC Address تمام کارت شبکه های روی همان سیستم را ببینیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4.3/5 - (7 امتیاز)