اهمیت به کارگیری و استفاده از شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت ، با توسعه و گسترش فناوری اطلاعات بیشتر از گذشته احساس می شود.

تین کلاینت چیست ؟

شبکه های کامپیوتری تنها شبکه هایی مانند LAN  و … نمی باشند و شبکه سازی بر اساس اصول دیگری نیز صورت می گیرد. یکی از این شبکه ها ، شبکه تین کلاینت می باشد که مبتنی بر سرور است. در این شبکه تمامی پردازش ها و آنالیزها توسط سرور انجام می شود.

همه ی اپلیکیشن ها روی سرور قابل اجرا می باشند و به کمک کلاینت ها قابل به کارگیری هستند. شبکه های فت کلاینت هم وجود دارند که پردازش های داده ها روی کلاینت صورت می گیرد. منظور از تین در عبارت تین کلاینت ، حجم کم پردازش ها می باشد.

نصب و راه اندازی شبکه تین کلاینت بر پایه ی یک سرور قدرتمند و چندین کلاینت صورت می گیرد.

کاربرد شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت

شبکه ی تین کلاینت کاربردهای زیادی در شرکت ها و سازمان ها دارد. بانک ها و مؤسسات مالی ، آژانس های هواپیمایی و سازمان های متشکل از چندین شعبه ، از بیشترین مصرف کنندگان این شبکه ها می باشند.

اخیراً از این شبکه ها در مدارس نیز استفاده هایی می شود. یکی از ویژگی هایی که سبب شده است از این شبکه استفاده های زیادی شود و مشتریان خاصی را جذب خود کند ، نداشتن هارد دیسک و عدم امکان دانلود نرم افزار می باشد. زیرا امکان نفوذ ویروس و حملات ویروسی به این شبکه وجود ندارد. شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت امنیت خوبی دارند و ارتقاء و نگهداری این شبکه ها آسان می باشد.

عملکرد شبکه‌ی تین کلاینت

این شبکه دارای یک یا چندین سرور می باشد که سیستم عامل های متفاوتی روی آنها قابل نصب می باشد. در کنار نصب سیستم عامل به نصب نرم افزارهای کنترلی برای هر یک از سرورها نیاز می باشد. نرم افزارهای کنترلی را برای نظارت و بررسی عملکرد کلاینت ها استفاده می کنند که به صورت رایگان ارائه می شوند.

شبکه های مبتنی بر تین کلاینت

 

مزایای شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت

به لحاظ هزینه ، این شبکه ها نسبت به سایر سیستم ها مقرون به صرفه می باشند و قیمت پایینی دارند.

مصرف انرژی شبکه ی تین کلاینت بسیار پایین می باشد.

به دلیل عدم نیاز به تعمیرات مکرر سخت افزاری و ویرایش های نرم افزاری ، هزینه نگهداری آنها پایین می باشد.

شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت، بسیار بی سروصدا کار می کنند و ایجاد نویز ندارند.

برای بهبود و ارتقاء شبکه ، تنها ارتقاء سرور کفایت می کند.

ابعاد کوچکی دارند و فضای کمی را اشغال می کنند.

امنیت شبکه تین کلاینت بالا می باشد و از اکثر حملات در امان می باشد.

به جای مدیریت و سازماندهی تعداد زیادی کامپیوتر ، تنها مدیریت سرور کفایت می کند.

از مهمترین امتیازهای خدمات شبکه تین کلاینت ، نحوه مدیریت و کنترل کاربران شبکه می باشد که بسیار آسان است و دسترسی ها قابل کنترل می باشند.

گرمای تولیدی شبکه ی تین کلاینت در مقایسه با کامپیوترها بسیار کم می باشد.

شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت از مقیاس پذیری بالایی برخوردار می باشند.

روش های استفاده از تین کلاینت

روش های استفاده از تین کلاینت شامل مجازی سازی دسکتاپ ، مبتنی بر مرورگر و خدمات مشترک می باشد.

شبکه های مبتنی بر تین کلاینت

 

خدمات مشترک یا گروهی

در این روش تمامی کاربران موجود در ایستگاه های تین کلاینت ، از سیستم و برنامه های مبتنی بر سرور به صورت مشترک استفاده می کنند. کاربران عملیات ساده و اجرای برنامه های تأییدی از سوی پشتیبان آی تی را تنها می توانند ، انجام بدهند.

اتصال مبتنی بر مرورگر

در این رویکرد شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت ، یک سیستم عادی متصل به نت کارهای خود را در یک مرورگر وب انجام می دهد. در واقع به جای انجام کارهای خود در سرور از راه دور، در مرورگر وب کارهای خود را انجام می دهد. آنالیز و پردازش داده ها در دستگاه تین کلاینت صورت می گیرد ولی مدیریت  داده ها توسط مرورگر وب انجام می شود.

مجازی سازی دسکتاپ

در این روش، هر دسکتاپ در یکی از ماشین های مجازی به صورت مستقل فعالیت می کند. سیستم عامل و اپلیکیشن ها به صورت مشترک استفاده نمی شوند ولی به لحاظ فیزیکی در بستر یک سرور از راه دور کار می کنند. منابع مشخص و مجاز ، قابل دستیابی برای تمام دستگاه های متصل به سرور هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post