سیستم کنترل دسترسی ( Access Control System  ) ، سیستمی برای نظارت بر ورود و خروج افراد از یک مانع خاص با توجه به زمان تنظیم شده ، می باشد.

ویژگی های سیستم کنترل دسترسی

این سیستم از دو بخش تشکیل شده است. یکی از این بخش ها ، کنترل عبور و مرور الکترونیکی است که دارای سخت افزار و نرم افزار می باشد. بخش دیگر ، کنترل عبور و مرور فیزیکی است. این سیستم ها ، از اهداف تعیین شده ای برخوردار می باشند. در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، از این سیستم ها برای کنترل ورود و خروج افراد به بخش های حساس سازمان استفاده می شود.

در سیستم مانیتورینگ درب های خروج اضطراری ، در اتاق سرور و سایر اتاق های مهم سازمان ، در سالن های همایشات و جلسات برای جلوگیری از ورود افراد غیر مجاز و … از این سیستم ها استفاده می شود.

ویژگی های این سیستم را با توجه به موقعیت و نقشه ساختمان ، سیاست های موردنظر و کارایی مورد انتظار و … تعیین می کنند. ممکن است این سیستم برای ساختمان های مختلف ، با ویژگی های متفاوتی طراحی شود.

کاربرد سیستم کنترل دسترسی در یکپارچه سازی سیستم

از اصلی ترین بخش های این سیستم در امنیت اطلاعات ، یکپارچه سازی سیستم است. در این بخش ، سیستم ایمنی فیزیکی کاربران به دیتاها متصل می شود. کاربران همواره در جستجوی مشخصات خاصی می باشند که یکی از آنها عدم موافقت جهت ورود به سیستم است. فقط موقعی این موافقت برای دسترسی به سیستم صورت می گیرد که از سوی سیستم کنترل برای ورود این افراد ، مجوز به سیستم ارسال شود.

کاربرد این سیستم در امنیت اطلاعات در یکپارچه سازی سیستم به شکل وسیع و امن بر روی همه ی داده ها و محیط می باشد. مسئله دیگری که اهمیت دارد این است که فعالیت ها به طور جامع و کامل صورت می گیرد و نظارت بخش مدیریت افزایش پیدا می کند. سیستم کنترل دسترسی ، در بسیاری از سازمان ها ، شرکت ها ، ارگان های مهم و … کاربرد دارد.

کارایی اصلی Access Control System

این سیستم در امنیت اطلاعات برای افراد گوناگون از روش صدور مجوز جهت درب های ورود و خروجی ، گیت و … شرایطی را فراهم می کند که با کمک فناوری های گوناگون مثل کارت و اثر انگشت و رمز و … به بخش موردنظر وارد گردند.

  • بهره گیری از قابلیت های سخت افزار قفل بر مبنای نوع درب ، جهت برقراری امنیت در مکان موردنظر
  • اجرایی کردن برنامه های گوناگون جهت پیشگیری از سرقت ، آتش سوزی و ورود افراد غیر مجاز توسط سیستم کنترل دسترسی
  • هوشمند سازی درب های ورودی با کمک سنسور و ماژول های هشدار دهنده
  • بهره گیری همزمان از دو قابلیت ( ریموت و آیفون ) جهت درب های خروجی به منظور کنترل ورود افراد
  • درج تمامی داده ها و اطلاعات در سیستم و ارائه گزارش هایی جامع از آنها و مدیریت و سازماندهی آنها توسط سیستم کنترل دسترسی انجام می شود.

اجزای Access Control System

 

سیستم کنترل دسترسی

نصب و راه اندازی شبکه کنترل دسترسی ، باید با دقت زیادی صورت بگیرد تا کوچکترین میزان خطایی را نداشته باشد. برای اینکه این سیستم به خوبی عمل کند و هیچگونه خطایی نداشته باشد ، باید از بهترین قطعات و اجزاء تشکیل شده باشد.

اصلی ترین اجزای این سیستم شامل کنترلر ، ریدرهای مختلف ( کارت ، رمزخوان ، کارتخوان ، اثر انگشت ) ، قفل های الکترونیکی و مغناطیسی ، دکمه های فشاری ، سنسورهای مغناطیسی ، ماژول های هشدار دهنده و PIR و … می باشند.

همه ی بخش های سیستم کنترل به کنترلر وصل می گردند و بر اساس تنظیمات کنترلر عمل می کنند.

دلیل استفاده از سیستم کنترل دسترسی

استفاده از این سیستم در ساختمان های مختلف ، موجب برقراری امنیت می شود. حتی سازمان ها و شرکت های کوچک از این سیستم استفاده می کنند. استفاده از این سیستم ، موجب عدم دسترسی به اطلاعات و امکانات برای کاربران غیرمجاز می گردد. این مسئله ، نقش مهمی را در برقراری امنیت ایفا می کند. همچنین این سیستم ، زمان ورود و خروج کاربران مجاز را ثبت می کند. این مسئله برای بسیاری از مدیران حائز اهمیت است و به نظارت بیشتر آنها کمک می کند. عدم استفاده از این سیستم ها در بسیاری از سازمان ها ، می تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)