روش های زیادی برای افزایش امنیت مودم وجود دارند، اما هیچکدام از آنها به صورت صد در صدی امنیت شبکه مودم را تضمین نمی کنند.

مودم چیست ؟

دستگاهی که سیستم کاربر( گوشی، کامپیوتر ) را به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت وصل می کند، مودم یا روتر گفته می شود. مودم یا روترها در دو نوع بی سیم و باسیم وجود دارند. مودم های بی سیم که وایرلس نام دارند، به کمک سیگنال های وای فای به سیستم کانکت می شوند. اما مودم های باسیم به کمک کابل به سیستم وصل می شوند. احتمال هک و نفوذ مودم های بی سیم بیشتر می باشد.

روش های افزایش امنیت مودم

 

افزایش امنیت مودم

روش های زیادی برای جلوگیری از هک شدن مودم های بی سیم یا وایرلس وجود دارند. برخی از این راهکارها را مرور می کنیم.

تغییر نام و رمز عبور

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه های مودم، امکان تغییر کلمه های عبور و رمزهای عبور فراهم شده است. باید نام و رمز عبور وایرلس خود را هر از گاهی تغییر دهید.

نام و رمز عبور اتصال به وای فای  SSID  &  security key ))   را با نام کاربری و رمزعبور تنظیمات مودم  user name & password ) )    اشتباه نگیرید.

علاوه بر تغییر نام و رمز عبور اتصال به وای فای، نام کاربری و رمز عبور تنظیمات مودم را تغییر دهید. زیرا نباید شخص دیگری به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. در صورت دسترسی به این اطلاعات توسط اشخاص دیگر، مودم شما به راحتی هک می شود.

تغییر user name & password

این اطلاعات همان نام کاربری و رمز عبوری است که در بخش ورود به تنظیمات مودم درخواست می شود. وارد مرورگر شده و آدرس آی پی مودم را وارد کنید. معمولاً این آدرس  168.0.1  یا 192.168.1.1 است.

افزایش امنیت مودم

نام کاربری و رمز عبور مودم را از روی جعبه مودم یا سایت شرکت پیدا کنید.  با وارد شدن به بخش تنظیمات مودم، نام کاربری و رمزعبور جدید را تایپ کنید. برای افزایش امنیت مودم رمزهای قابل حدس زدن را انتخاب نکنید.

تغییر SSID  &  security key

این نام و رمزعبور، همان نام کاربری و رمز عبور شبکه وای فای است. این اطلاعات یا روی جعبه مودم به صورت پیش فرض وجود دارد یا از طریق سایت شرکت مودم قابل دستیابی است.

برای تغییر این اطلاعات در  صفحه مرور خود آدرس 168.0.1  یا 192.168.1.1 را وارد کنید. کلمه عبور و رمز را وارد کنید. صفحه تنظیمات مودم گشوده خواهد شد. گزینه تنظیمات وایرلس یا تنظیمات شبکه بی سیم ( Setting Wireless Network  ) را انتخاب کنید. در قسمت SSID نام دلخواه را وارد کنید. در قسمت security key رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید.

در بعضی از مودم ها گزینه security key در این قسمت وجود ندارد و باید برای تغییر security key به بخش تنظیمات امنیتی وایرلس Wireless Security   مراجعه کنید.

در قسمت مربوط رمز عبور جدید را وارد نمایید. برای افزایش امنیت شبکه مودم خود از انتخاب رمزهای ساده و قابل حدس زدن خودداری کنید.

روشن کردن فایروال

برخی شرکت ها در خدمات شبکه مودم ارائه دهنده خود، فایروال داخلی را در نظر گرفته اند. اگر مودم شما دارای فایروال داخلی است، آن را روشن کنید تا یک لایه امنیتی جدید بر لایه های امنیتی موجود اضافه گردد. در فایروال امکان کنترل ترافیک ورودی و خروجی وجود دارد.

خاموش کردن SSID Broadcast

اگر این گزینه خاموش باشد، نام SSID شما در هنگام جستجو نمایش داده نمی شود. کسانی که در محدوده مودم شما هستند دیگر نمی توانند نام شبکه مودم شما را پیدا کنند و به آن وصل شوند. البته با خاموش شدن این گزینه باید خودتان هم برای اتصال، نام SSID را تایپ کنید، چون برای شما هم نمایش داده نمی شود.

 روشن کردن  MAC filter

از روش های دیگر افزایش امنیت مودم، روشن نمودن MAC filter است. این ویژگی فقط به سیستم هایی امکان وصل شدن به مودم شما را می دهد که آدرس مک آن ثبت و تأیید شده باشد. با استفاده از قابلیت فیلتر کردن آدرس مک، اتصال سایر سیستم ها به مودم شما بسیار سخت خواهد بود. هر سیستمی دارای یک آدرس منحصر به فرد و خاص می باشد که به آن آدرس مک گفته می شود.

  • خاموش کردن WPS ، خاموش کردن Admin via Wireless، خاموش نمودن UPnP و استفاده نکردن از حالت Open Network  و کاهش قدرت سیگنال های وایرلس از اقدامات دیگر برای افزایش امنیت مودم می باشد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post