برای راه اندازی شبکه شرکت باید اطلاعات کاملی در زمینه اهداف و نیازهای شرکت، خدمات پسیو ، خدمات اکتیو ، سرعت و امنیت شبکه و … داشته باشید.

بررسی پیش نیازها

ابتدا باید مواردی مانند تعداد کاربران شبکه ، محل قرارگیری کاربران ، تجهیزات لازم شبکه شرکت و نرم افزارها و برنامه هایی که مورد نیاز شبکه است ، را بررسی نمود. این اطلاعات را باید با دقت کسب نمود. زیرا این موارد در مراحل بعدی راه اندازی شبکه شرکت، تأثیرگذار هستند.

اهداف و نیازهایی که شرکت به دنبال آن می باشد باید در نظر گرفته شود تا شبکه بر اساس آن طراحی و پیاده سازی شود.

هزینه های لازم و میزان سرمایه شرکت باید تعیین شوند.

مراحل راه اندازی شبکه شرکت

برای راه اندازی و پیاده سازی درست یک شرکت، باید مراحل زیر را با دقت انجام داد.

 

راه اندازی شبکه شرکت

تهیه نقشه

باید بر اساس تعداد کاربران، محل قرار گیری کاربران و تجهیزات و شمار نودهای پشتیبان به طراحی و نقشه کشی شبکه اقدام نمود. این اطلاعات باید دقیق و درست باشد ، زیرا در نقشه کلی شبکه تأثیرگذار است.

تعیین سرعت و امنیت مورد نیاز شبکه

برای نصب و راه اندازی شبکه شرکت باید در نظر داشته باشید که سرعت و امنیت شبکه شرکت شما باید چه میزان باشد. این مسئله در خرید و تهیه ی تجهیزات شبکه تأثیرگذار است. همچنین با توجه به امنیتی که مورد نیاز شبکه شرکت شما می باشد برای اقدامات امنیتی شبکه هزینه گردد.

تجهیزات شبکه

 

 

راه اندازی شبکه شرکت

شبکه نیازمند تجهیزات گوناگونی می باشد. مهمترین تجهیزات مورد نیاز شبکه موارد زیر است.

مودم

باید با توجه به نوع اینترنت مورد استفاده شرکت، اقدام به تهیه ی مودم یا روتر مناسب نمود. چنانچه اینترنت شبکه شرکت از نوع ADSL  می باشد ، مودم های معمولی کفایت می کند. اما اگر اینترنت شبکه شرکت از اینترنت هایی با پهنای باند بسیار بالا باشد، باید آنتن های میکروتیک را انتخاب و خریداری نمود.

سوئیچ

سوئیچ دستگاهی می باشد که سیستم ها و دستگاه های شبکه را به هم اتصال می دهد. سوئیچ ها دارای سرعت و تعداد پورت های گوناگونی هستند. با توجه به تعداد سیستم هایی که قرار است به هم وصل شوند ، از سوئیچی با سرعت و تعداد پورت های مختلف استفاده می کنند.

سرور

از دیگر تجهیزات نرم افزاری مورد نیاز برای راه اندازی شبکه شرکت، سرور است. با انتخاب یک سرور مناسب برای شبکه خود ، امکان نصب نرم افزارهای لازم شبکه را به راحتی فراهم می کنید. انتخاب نوع سرور بر اساس سخت افزار و نرم افزارهای مربوط به شبکه، انجام می شود.

رک

رک یک چهارچوب پشتیبانی کننده برای تجهیزات شبکه است. رک موجب نگهداری و آرایش بهتر سایرتجهیزات شبکه می شود. رک ها در دونوع ایستاده و دیواری وجود دارند.

کابل کشی شبکه

یک شبکه باید از کابل کشی اصولی و استانداردی برخوردار باشد. با پیاده سازی یک کابل کشی مناسب و اصولی، امکان توسعه و گسترش شبکه در آینده به آسانی فراهم می گردد.

کانفینگ تجهیزات

کانفینگ مخفف  configuration به معنای پیکربندی است. پس از تهیه ی تجهیزات سخت افزاری شبکه و کابل کشی ، باید به کانفینگ کردن تجهیزات اقدام نمود. کانفینگ سرور، کانفینگ مودم  و کانفینگ سایر تجهیزات باید انجام شود تا تجهیزات بتوانند با هم ارتباط داشته باشند.

تست تجهیزات پسیو

برای راه اندازی شبکه شرکت ، باید تمام تجهیزات پسیو شبکه را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد. به طور مثال سوکت ها و مسیر کابل ها را با دستگاه تستر، آزمایش می کنند.

نصب دامین و نرم افزارها

با نصب دامین امکان تعیین سطح های مختلف دسترسی برای کاربران هر قسمت از شبکه ، فراهم می گردد. در واقع برای هر کاربری می توانید سطح دسترسی مورد نظر خود را ایجاد کنید. این امر موجب بالا رفتن امنیت شبکه می شود.

پس از نصب دامین ، تمام نرم افزارهای مورد نیاز شبکه شرکت را شامل نرم افزارهای تخصصی ، نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروسی و فایروال و … را نصب و راه اندازی کنید.

آزمایش و تست نهایی شبکه شرکت

شبکه راه اندازی شده را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهیم تا در صورت بروز هر گونه مشکل در شبکه ، سریعاً به رفع آن اقدام نماییم. با تست نهایی شبکه و کسب اطمینان از کارکرد صحیح شبکه ، می توانیم شبکه را به مدیران شرکت ارائه و تحویل دهیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post