راه‌‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای بیشتر مورد توجه سازمان ها و شرکت های بزرگ می باشد و برای مصارف شخصی توصیه نمی گردد.

اینترنت ماهواره ای چیست ؟

یکی از راه های دسترسی به اینترنت که توسط ارتباطات و پیوند های ماهواره ای ایجاد می شود، اینترنت ماهواره ای است. در صورت قطع اینترنت زمینی می توان از اینترنت ماهواره ای استفاده نمود. سرعت اینترنت ماهواره ای بسیار بالا می باشد.

 

راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای

انواع اینترنت ماهواره ای

برای نصب و راه اندازی شبکه اینترنت ماهواره ای، راه های گوناگونی وجود دارد. اینترنت ماهواره ای به دو صورت آنلاین و آفلاین است.

 آفلاین

در این نوع اینترنت نیازی به خرید اکانت نمی باشد و به پرداخت هزینه برای استفاده از خدمات شبکه  اینترنت ماهواره ای، نیاز نیست. در اینترنت ماهواره ای آفلاین، تنها می توان از داده ها و اطلاعاتی استفاده نمود که قبلاً به واسطه کاربران اینترنت آنلاین دانلود شده است.

برای استفاده از خدمات اینترنت ماهواره ای آفلاین نیاز به کارت DVB  و دیش  و LNB  است. پس از تهیه کارت DVB ، دیش و ال ان بی خود را به گونه ای تنظیم کنید که به سمت ماهواره ی مورد نظر باشد. اکنون می توانید با نرم افزارهای مربوطه و مخصوص، به نت دسترسی پیدا کرده و اطلاعاتی که قبلاً توسط سایر کاربران دانلود شده است را استفاده نمایید.

با راه‌‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای آفلاین و نصب نرم افزار مربوط به کمک دیش و ال ان بی و DVB ، قادر خواهید بود حجم بالایی از دانلود را به صورت کاملاً رایگان داشته باشید.

آنلاین یک طرفه

در این دستیابی به اینترنت تنها امکان دریافت خواهید داشت و جهت ارسال باید مجهز به ADSL  یا یک خط اینترنت معمولی باشید. از معایب این نوع اینترنت این است که باید برای ارسال از اینترنت زمینی استفاده نمایید. سرعت اینترنت آنلاین یک طرفه بسیار بالا است.

برای استفاده از این اینترنت علاوه بر دیش و ال ان بی و کارت DVB نیاز به خرید اکانت دارید. اکانت های ماهواره ای قیمت بالایی دارند. بنابراین به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. هر چند که شرکت هایی هستند که اقدام به ارائه اکانت های ارزان تر می کنند.

اینترنت آنلاین یک طرفه برای کاربرانی که به دانلودهای پرسرعت نیاز دارند بسیار مناسب است و طرفدارن زیادی دارد.

 آنلاین دو طرفه

راه‌‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای دو طرفه به دریافت مجوزهای لازم و تهیه تجهیزات خاصی نیاز دارد. اینترنت آنلاین دو طرفه برای کاربردهای دولتی یا صنعتی یا سازمانی است و کمتر برای مصرف کاربران شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این اینترنت، نیازی به ADSL  نمی باشد. امکان ارسال و دریافت در این نوع اینترنت وجود دارد. سرعت اینترنت آنلاین دو طرفه فوق العاده می باشد. این نکته در مورد این نوع اینترنت وجود دارد که دیش و ال ان بی آن مخصوص بوده که بسیار گران قیمت است.

نحوه راه‌‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای

برای نصب و راه اندازی شبکه اینترنت ماهواره ای به یک ماهواره، چندین ایستگاه زمینی ( دروازه ) و یک آنتن یا همان دریافت کننده نیاز دارید.

 

راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای

ماهواره دارای تعدادی آنتن است که برای انتقال سیگنال ها به کار رفته شده است. آنتن ها با یک ریپیتور اکتیو می شوند. سیگنال های دریافت شده پس از اعمال تغییرات و پردازش ها به زمین انتقال داده می شوند.

ایستگاه های زمینی یا دروازه ها ممکن است به صورت یک تله پورت یا هاب باشند. این ایستگاه های زمینی سیگنال ها را از ماهواره گرفته و به کاربران انتقال می دهند.

دریافت کننده می تواند به صورت دیش و مودم باشد و باید در مکان کاربر وجود داشته باشد. خود دریافت کننده دو قسمت است. یک قسمت آن داخل ( مودم ) و یک قسمت بیرون ( دیش ) از مکان کاربر قرار می گیرد.

مزیت های اینترنت ماهواره ای

سرعت اینترنت ماهواره ای بسیار بالا می باشد و هیچ نوع دیگری از اینترنت، این سرعت بالا را ندارد.

اینترنت ماهواره ای قادر خواهد بود که مصارف بالای پهنای باند را به خوبی مدیریت و سازماندهی کند.

برای اینترنت ماهواره ای به خطوط تلفن نیازی ندارید.

معایب اینترنت ماهواره ای

راه‌‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای بسیار هزینه بر می باشد.

اینترنت ماهواره ای از تغییرات شرایط جوی تأثیر می گیرد. برای مثال باد و طوفان می تواند در نت ماهواره ای اختلال ایجاد کند.

اینترنت ماهواره ای نرخ پینگ بالایی دارد. نرخ پینگ تایمی است که برای برقراری ارتباط بین دو سیستم یا دو سرور لازم است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
Rate this post