دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها

دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها

دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها در قسمت اول از سری مقالات مزایای استفاده از VMware برای مجازی سازی سرورها ، به بررسی انواع Hypervisorها پرداختیم و در این قسمت به معرفی ویژگی های مهم این تکنولوژی در مقایسه با سایر شرکت های ارائه دهنده مجازی سازی مانند مایکروسافت و Citrix می پردازیم.(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)
بهترین پلتفرم برای برنامه‌های حیاتی در کسب‌و‌کار
امروزه سازمان ها همگام با گسترش کاربرد مجازی سازی ، برنامه‌های حیاتی در کسب‌و‌کار خود را مورد توجه قرار می‌دهند. این برنامه‌ها دربرگیرنده برنامه‌هایی نظیر ایمیل، Collaboration ، ERP/CRM و سیستم‌های پایگاه‌داده می‌باشند که برای عملیات‌های روزانه شرکت یا سازمان کاملا اساسی می‌باشند. با توجه به اینکه این برنامه‌ها در کسب‌و‌کارهای مهم از اهمیت حیاتی برخوردار هستند، باید علاوه بر دارا بودن قابلیت دسترس‌پذیری و انعطاف‌پذیری کامل، بتوانند عملکرد لازم جهت دستیابی به سطح مطلوبی از SLA را نیز ارائه نمایند. لازم به ذکر است که انتخاب یک پلتفرم درست و مناسب برای پشتیبانی از این برنامه‌ها جهت اتخاذ تصمیمات کلی مجازی سازیدر سازمان بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)
افزایش قابلیت دسترس‌پذیری برنامه و تداوم کسب‌و‌کار
VMware vSphere به ارائه مجموعه گسترده‌ای از راهکارهای Disaster Recovery و تداوم کسب‌و‌کار می‌پردازد تا برنامه‌های حیاتی برای عملیات و کسب‌و‌کار را ایجاد و اجرا نماید. با توجه به اینکه بسیاری از پلتفرم‌های مجازی سازی دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مشابهی می‌باشند، راهکارهای VMware به عنوان کامل‌ترین و قدرتمند‌ترین راهکار در مقابل Downtimeهای برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده و همچنین خرابی‌های مهم ارائه می‌گردد:
(High Availability (HA یا دسترس‌پذیری بالای vSphere:(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)

vSphere HA با طراحی مجدد خود می‌تواند محافظت مطلوب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری را در مقابل Failover ایجاد نماید. طراحی این تکنولوژی بدین صورت است که سایر راهکارهای پرهزینه‌ی دسترس‌پذیری بالا همچون Exchange DAGs یا Oracle RACs را ارتقا بخشیده یا جایگزین می‌نماید، اما درعین حال پیکربندی آن با یک کلیلک ماوس انجام شده و مستلزم حداقل منابع باشد. از آنجایی که vSphere HA به طور ویژه برای محیط مجازی طراحی شده است، تکنولوژی‌های کلاستربندی قدیمی که اغلب اوقات پیچیده و بی‌دوام هستند، مانعی برای ایجاد آن محسوب نمی‌شوند. معماری vSphere HA به طرز باورنکردنی قدرتمند بوده و این قابلیت را داراست که با استفاده از قابلیت Heartbeat منبع داده ثانویه به شناسایی خرابی‌های مدیریت شبکه بپردازد. App HA جهت بهبود قابلیت دسترس‌پذیری توسط vSphere 5.5 اضافه می‌گردد و بنابراین vSphere را قادر به تشخیص این موضوع می‌نماید که برنامه‌های مهم چه زمانی غیرپاسخگو شده و می‌توانند به صورت خودکار Restart شوند. vSphere App HA به ایجاد APIهای مانیتورینگ برنامه می‌پردازد که توسط محصولاتی مانند Symantec Application HA جهت پیگیری سلامت برنامه‌ها در سیستم عامل میهمان (Guest OS) مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طورکلی، این تکنولوژی به گونه‌ای موثر خرابی برنامه، سخت‌افزار و سیستم‌عامل را بازیابی می‌نماید. در حالی که سایر عرضه‌کنندگانی به ارائه راهکارها با قابلیت دسترس‌پذیری بالای مختص خود می‌پردازند، اغلب در مقایسه با vSphere HA دچار کاستی می‌شوند.(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)
(Fault Tolerance (FT یا تحمل خطای vSphere:

VMware برای اکثر برنامه‌های حیاتی که حتی قابلیت تحمل یک Downtime کوچک را ندارند، به ارائه قابلیت vSphere Fault Tolerance می‌پردازد. FT می‌تواند از طریق ایجاد یک Live Shadow از ماشین مجازی که در Lockstep مجازی با نمونه اولیه می‌باشد، قابلیت دسترس‌پذیری مداوم و مستمر را ایجاد ‌نماید. FT با ایجاد Failover فوری بین دو نمونه در صورت خرابی سخت‌افزار می‌تواند حداقل شانس از دست رفتن داده‌ها یا قطعی را نیز از بین ببرد. البته لازم به ذکر است که مایکروسافت و Citrix، هیچیک دارای FT به صورت Built-In نمی‌باشند.
محافظت داده‌ها (Data Protection):

با استفاده از (vSphere Data Protection (VDP می توان با ایجاد قابلیت پشتیبان‌گیری سریع برای دیسک و بازیابی کامل و سریع آن، مانع از دست رفتن داده‌ها در محیط مجازی ‌شود. این تکنولوژی از یک معماری Agentless استفاده نموده و دارای قابلیت Deduplication یا حذف داده‌های تکراری به صورت Built-In می‌باشد که فضای مورد استفاده دیسک برای پشتیبان‌گیری را به حداقل می‌رساند. Windows Hyper-V برای پشتیبان‌گیری ماشین‌های مجازی از System Center Data Protection Manager استفاده می‌نماید و Agentها باید روی تمامی ماشین‌های مجازی محافظت‌شده، نصب گردند، با توجه به اینکه این Agentها صرفا برای ماشین‌های مجازی مبتنی بر ویندوز و مجموعه محدودی ازLinux ها ارائه شده است. Citrix و Red Hat با استفاده از راهکارهای پشتیبان‌گیری Third Party و مبتنی بر Agent تاکید می‌کنند زیرا هر دو فاقد قابلیت‌های پشتیبان‌گیری Agentless می‌باشند.
قابلیت vMotion و Storage vMotion:

HA و FT از گزینه‌های مطلوب برای محافظت در مقابل Downtimeهای برنامه‌ریزی‌نشده به شمار می‌روند اما نگهداری مداوم آنها نیز ضروری می‌باشد. vMotion و Storage vMotion را می‌توان برای انتقال ماشین‌های مجازی و فایل‌های دیسکِ ماشین مجازی به سایر منابع استفاده نمود تا فرآیند نگهداری بر روی سرور یا Storage Array، بدون هیچگونه Downtime برای کاربر نهایی صورت پذیرد. همچنین این ویژگی‌ها، تعدیل مجدد بار کاری (Rebalancing of workload) در منابع موجود را میسر نموده و کارایی را به حداکثر می‌رساند و علاوه بر آن نیز برآوردن شرایط SLA را تضمین می‌نماید. با توجه به اینکه اکثر پلتفرم‌های مجازی‌سازی از برخی از انواعLive Migration پشتیبانی می‌کنند، راهکارهای VMware بیش از همه در محیط‌های IT مورد تایید و آزمایش قرار می‌گیرند و خودکارسازی Storage DRS همراه با صرفه‌جویی در زمان نیز صرفا توسط VMware ارائه می‌گردد.(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)
توسعه و گسترش منابع (Live Resource Expansion):

گاهی اوقات نیاز برنامه‌ها به منابع بیش از حد انتظار است. VMware vSphere با Operation Management 5.5 این قابلیت را ایجاد می‌کند که CPU، حافظه و منابع ذخیره‌سازی برای ماشین‌های مجازی فعال، به صورت پویا اضافه گردند اما در Microsoft Windows Hyper-V و Citrix Xenserver جهت اضافه نمودن تعداد بیشتری CPU نیاز است که ماشین‌های مجازی را خاموش باشند و در واقع Xenserver از Hot-Plug یا Hot-Extend مربوط به دیسک‌های مجازی پشتیبانی نمی‌کند.
بررسی قابلیت Replication یا همسان‌سازی

vSphere Replication این امکان را برای ماشین‌های مجازی فعال فراهم می‌نماید تا بدون نیاز به همسان‌سازی مبتنی بر Storage Array به صورت Native، از یک vSphere Host با هاست دیگر در تمامی شبکه Replicate شوند. این راهکار دارای قابلیت صرفه‌جویی در هزینه و پهنای باند برای Disaster Recovery در سطح دیسک‌ ماشین‌های مجازی می‌باشد. البته قابل ذکر است که Windows Hyper-V دارای ویژگی Replica می‌باشد اما در هر بار فقط یک ماشین مجازی مدیریت می‌گردد. ذکر این نکته ضروری است که سایر Vendorهای مجازی سازی ، مورد قابل مقایسه‌ای را در اختیار نداشته و صرفا از راهکارهای پرهزینه مبتنی بر Storage-Array استفاده می‌نمایند.(دلایل انتخاب VMware برای مجازی سازی سرورها)
Site Recovery Manager یا به اختصار SRM:

VMware به ارائه vCenter Site Recovery Manager یا به اختصار SRM برای خرابی‌های بزرگ و مهمی می‌پردازد که تمامی دیتاسنتر را در معرض آسیب قرار می‌دهند. SRM، یک محافظت ساده و قابل اطمینان را برای تمامی برنامه‌های مجازی‌سازی شده ارائه می‌نماید. همچنین از قابلیت مقرون به‌صرفه vSphere Replication و یا Replication مبتنی بر ذخیره‌سازی بهره می‌گیرد تا مدیریت متمرکز طرح‌های بازیابی را ارائه نموده، تست بدون قطعی را امکانپذیر ساخته و بازیابی سایت و فرآیندهای انتقال را خودکارسازی نماید. از طرفی Hyper-V Recovery Manager متعلق به شرکت مایکروسافت فاقد پشتیبانی برای Replication مبتنی بر SAN با عملکرد بالا می‌باشد که برای DR Failoverهای در مقیاس بزرگ ضرورت دارند و صرفا VMware vCenter SRM می‌تواند یک راهکار تایید شده و ارائه شده به صورت پیش‌فرض را برای Disaster Recovery ارائه نماید.
ترکیب یک پلتفرم انعطاف‌پذیر یا Resilient با دیدگاه مدیریتی عمیق این امکان را برای مشتریان فراهم می‌نماید تا جهت مجازی سازی برنامه‌های حیاتی در کسب‌و‌کار به پلتفرم VMware اعتماد نمایند. در طول چهار سال گذشته، مجازی سازی برنامه‌های Tier 1 مانند Microsoft SharePoint و پایگاه‌داده‌ اوراکل درمیان مشتریان VMware به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
جدول زیر بیانگر افزایش مداوم روند مجازی‌سازی بارکاری (Workload) حیاتی برای کسب‌و‌کار می‌باشد که توسط مشتریان VMware ارائه شده است:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post