تست نفوذ شبکه ، روشی است که به کمک آن می توان خطرات و مشکلات شبکه را شناسایی نمود تا اقدامات لازم برای رفع آنها را صورت داد.

تست نفوذ شبکه چیست ؟

به کار بردن راهکارهایی برای نفوذ به شبکه و دسترسی به منابع شبکه که از سوی هکر اخلاقی یا مجاز صورت می گیرد ، تست نفوذ است. Network یک سازمان یا شرکت در معرض خطرات و مشکلات بسیار زیادی قرار دارد. در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، اقدامات مختلفی صورت می گیرد. یکی از این اقدامات ، استفاده از هکرهای اخلاقی یا  ethical hackers است. این اشخاص از تخصص بالایی در زمینه ورود به محدوده امنیتی یک شبکه برخوردار هستند.

این افراد با کسب اجازه از مدیران شبکه به این کار اقدام می کنند تا بتوانند راه های نفوذ شبکه را پیدا کنند. در واقع استفاده از هکر اخلاقی مانند برپایی مانور زلزله است. مانور زلزله صورت می گیرد تا مشکلات احتمالی در هنگام وقوع زلزله شناسایی شود.

اصلی ترین مزایای سنجش امنیت شبکه

مهمترین مزایای تست نفوذ شبکه موارد زیر می باشد.

بالا بردن امنیت شبکه و اعتبار بخشیدن به شرکت یا سازمان

تشخیص سطح امنیتی شبکه پیش از برطرف نمودن خطاهای یافت شده در تست نفوذ

یافتن خطاها ، مشکلات و درزهای امنیتی در قسمت های مختلف شبکه و برطرف نمودن آنها

تخمین زدن خسارت مالی و حقوقی که شاید در مواقع نفوذ به شبکه بوجود بیاید و انتخاب یک روش حمایتی مانند بیمه

افزایش راندمان و بازدهی شبکه در فیلترهایی مثل دیوار آتش و …

آگاهی از نقطه ضعف شبکه و پیشگیری از استفاده نامناسب افراد از این نقاط ضعف ( از مهمترین مزایای تست نفوذ شبکه )

نفوذ به شبکه چه مشکلاتی را ایجاد می کند ؟

انسان ها از هوش بالایی در زمینه رفع محدودیت ها و برداشتن موانع برخوردار هستند. هر راهکار امنیتی که از سوی شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه ارائه شود و در شبکه پیاده سازی شود ، پس از مدتی نیاز به آپدیت دارد. زیرا هکرها و سوء استفاده کنندگان روش های عبور از این موانع را کشف می کنند. نفوذ به شبکه می تواند از داخل شبکه یا از خارج شبکه صورت بگیرد. فرقی ندارد که شبکه از داخل یا از خارج در معرض خطر باشد. زیرا نفوذ به شبکه از هر جایی که صورت بگیرد ، ویران کننده است و عملکرد شبکه را مختل می کند. حتی می تواند شبکه را از دسترس کاربران مجاز شبکه خارج کند.

 

تست نفوذ شبکه

مراحل تست نفوذ شبکه

هکرهای اخلاقی ، روش های مختلفی را برای نفوذ به شبکه انتخاب می کنند. گاهی از چندین راه برای نفوذ به شبکه اقدام می کنند تا سطح امنیتی شبکه را از طرق مختلف بسنجند. برای انجام این کار ، چندین مرحله را پشت سر می گذرانند.

ابتدا برنامه ریزی می کنند که به چه روشی به شبکه نفوذ کنند و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب می کنند.

سپس به اسکن از شبکه می پردازند تا پیش بینی کنند که امنیت شبکه در حین به کار بردن راه های گوناگون نفوذ به شبکه چگونه خواهد بود.

با بهره گیری از اطلاعات کسب شده از مراحل قبل ، راه دسترسی را پیدا می کنند و به شبکه نفوذ می کنند.

در این مرحله از تست نفوذ شبکه به حفظ دسترسی ها اقدام می کنند تا وقت لازم برای سرقت اطلاعات یا آسیب وارد کردن به شبکه را داشته باشد. هکر باید تلاش کند که اثری از خود بر جای نگذارد تا از سوی سیستم امنیتی شبکه شناسایی نشود.

در آخرین مرحله باید اطلاعات کسب شده را آنالیز کنند و روش های مقابله با حفره ها و درزهای امنیتی شبکه را به مدیران شبکه اطلاع دهند.

مهمترین روش ها برای سنجش امنیت شبکه توسط هکر اخلاقی

 

تست نفوذ شبکه

 

متداول ترین روش هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند ، روش های زیر است.

  • هکر از اطلاعات جامعی برخوردار است و سیستم امنیتی شبکه و کاربران شبکه از انجام تست نفوذ شبکه ، بی خبر هستند.
  •  ethical hackers بدون داشتن هیچ اطلاعاتی ، تنها با دانستن نام سازمان یا شرکت به شبکه حمله می کند و اقدام به هک کردن منابع اطلاعاتی و فعالیت های خرابکارانه می کند.
  • هکر اخلاقی با بهره گیری از علم آی تی ، DNS و سایر علوم به هک کردن شبکه می پردازد.

تمامی این روش ها از شانس بالایی برای موفقیت برخوردار هستند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4/5 - (4 امتیاز)