تفاوت شبکه های LAN  و WAN ، مربوط به سرعت شبکه ، وسعت شبکه ، امنیت شبکه و هزینه های نصب و راه اندازی این شبکه های کامپیوتری می باشد.

شبکه LAN چیست ؟

این شبکه محلی ، یک شبکه ساده جهت اتصالات کوتاه برد می باشد که کاربردهای بسیاری دارد. نصب و راه اندازی شبکه LAN در محیط های کوچک انجام می شود و دارای تجهیزات و اتصالات محلی مخصوص به خود می باشد. از کاربردهای شبکه LAN ، به کارگیری این شبکه ها در مدارس ، آزمایشگاه ها ، منازل ، ادارات و مؤسسات آموزشی را می توان نام برد. شبکه LAN یک شبکه خصوصی می باشد که کاربران خاصی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

این نوع شبکه ها قادر به استفاده از تکنولوژی های اتصال  ، در درجه اول اترنت و Token Ring می باشند. شبکه های LAN  برای ارتقاء به هزینه های کمی نیاز دارند.

کاربردهای شبکه محلی LAN اشتراک گذاری فایل ها در شبکه ، اشتراک گذاری پرینتر در شبکه ، امکان اتصال به اینترنت و دسترسی به منابع مشترک به کمک سرور شبکه می باشد.

شبکه WAN چیست ؟

شبکه WAN ( شبکه گسترده ) منطقه وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد و اجرای شبکه بدون هیچگونه محدودیت مکانی انجام می شود. نمونه ای از شبکه WAN را می توان اینترنت دانست. وسعت شبکه WAN به قدری می باشد که تمام دنیا را می تواند پوشش دهد. کاربردهای شبکه WAN در مؤسسات و سازمان ها و شرکت های بزرگ می باشد که طیف وسیعی از کاربران ، مشتریان و مدیران و … را شامل می شود. شبکه WAN  مربوط به نهاد یا سازمان خاصی نمی باشد.

یک شبکه WAN  ممکن است از اتصال شبکه LAN ساخته شود که به کمک خطوط تلفن و امواج رادیویی با یکدیگر مرتبط شده اند.

تفاوت شبکه های LAN  و WAN

 

شبکه های LAN  و WAN

 

برد و مسافت شبکه های LAN  و WAN فرق اساسی دارد. شبکه LAN  موجب برقراری ارتباط بین سیستم های کامپیوتری که در محیط های کوچک می باشند ، می گردد. اما شبکه  WAN سیستم های کامپیوتری در یک محدوده بسیار بزرگ را به یکدیگر اتصال می دهد.

مالکیت شبکه LAN  کاملاً خصوصی می باشد. اما مالکیت شبکه WAN ممکن است خصوصی یا عمومی باشد.

زمان تأخیر در انتشار داده ها و اطلاعات شبکه LAN  بسیار کوتاه می باشد. ولی تأخیر انتشار در شبکه های کامپیوتری WAN  کمی طولانی می باشد.

از دیگر تفاوت شبکه های LAN  و WAN هزینه های شبکه می باشد. هزینه های مربوط به خدمات نصب و راه اندازی شبکه  LAN از شبکه WAN  بسیار کمتر می باشد.

پشتیبانی و نگهداری شبکه  LAN  به علت وسعت کمتر  شبکه ، از پشتیبانی و نگهداری شبکه WAN  به مراتب آسان تر و کم هزینه تر می باشد.

از نظر امنیت شبکه ، شبکه LAN  از شبکه WAN  امنیت بالاتری دارد. زیرا در شبکه LAN  کاربران کمتری وجود دارند و مشکلات امنیتی کمتری ایجاد می شود. در شبکه LAN  احتمال حملات توسط هکرها کمتر می باشد.

طراحی و نقشه کشی شبکه WAN  از طراحی و نقشه کشی شبکه LAN پیچیده تر و دشوارتر می باشد.

از دیگر تفاوت شبکه های LAN  و WAN ، سرعت این شبکه ها می باشد. شبکه WAN  چون مقیاس بزرگتری را شامل می شود ، سرعت کمتری دارد. زیرا داده ها و اطلاعات در فرآیند مبادله ، مسافت و برد بیشتری را پیمایش می کنند.

خطای انتقال داده در شبکه LAN نسبت به شبکه بزرگ WAN  کمتر می باشد.

پهنای باند جهت انتقال در شبکه LAN  بالا می باشد ، در حالیکه این پهنای باند در شبکه WAN  کم است.

گستردگی شبکه های LAN  و WAN

 

شبکه های LAN  و WAN

 

گستردگی شبکه از دیگر تفاوت شبکه های LAN  و WAN می باشد. یک دستگاه قابلیت اتصال همزمان به دو شبکه را دارا می باشد. در چنین شرایطی با دو آدرس IP  سروکار دارید. آدرس IP  که به شبکه LAN تعلق دارد با 192.168 آغاز می شود. آدرس WAN  دستگاه بر اساس IPV4  و  IPV6  فرق خواهد داشت.

چنانچه به IPV4 اتصال دارید ، آدرس مشابه آدرس IP  شبکه داخلی است با این تفاوت که با 192.168 آغاز نمی گردد.

چنانچه به IPV6 اتصال دارید ، آدرس  IP  به صورت مجموعه ای از حرف ها و عددها می باشد که با رنگ های مختلفی ( هشت رنگ ) نمایش داده می شوند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post