امروزه تجهیزات فیبرنوری برای نصب و راه اندازی شبکه های سازمان ها، استفاده در مخابرات و صنایع گوناگون به کار می روند.

فیبرنوری چیست ؟

فیبر نوری فضایی برای تبادل داده و اطلاعات است. فیبرهای نوری به صورت رشته های طویل و نازک هستند که جنس آنها معمولاً شیشه یا پلاستیک است و ظرافت بسیار زیادی دارند. این رشته های طویل و نازک برای انتقال سیگنال در مسافت های طولانی به کار برده می شوند.

با فیبرهای نوری می توان انواع داه های تصویری، صوتی، متنی و… را انتقال داد. فیبرهای نوری از کابل های ساده و معمولی، پهنای باند بیشتری دارند.

عملکرد فیبرنوری

فیبرهای نوری برای انتقال اطلاعات اینگونه عمل می کنند که نور از ابتدای فیبر نوری به تارهای نازک و بلند وارد می شود.

یک دریافت کننده مجهز به سنسور حساس به نور، در انتهای فیبر نوری تعبیه شده است که پالس های دریافتی منبع را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کند و بدین ترتیب نور را از سر دیگر فیبر نوری به بیرون هدایت می کند. در واقع انتقال داده و اطلاعات به کمک نور و پالس های نوری انجام می شود.

برای دریافت تعرفه خدمات شبکه کلیک کنید

تجهیزات فیبرنوری چیست ؟

این تجهیزات شامل کلیه محصولاتی هستند که برای نصب و راه اندازی شبکه ی فیبر نوری به کار برده می شوند. با پیشرفت زیرساخت های فیبر نوری، تجهیزات جدید تر، قابل اعتماد تر با بالاترین ضریب دقت، طراحی و تولید می شوند.

انواع تجهیزات فیبرنوری

فیبرهای نوری تجهیزات مختلفی را دارا می باشند. برخی از آنها شامل موارد زیر است.

پیگتیل فیبر نوری

نوعی از رشته های فیبر نوری می باشد که دو سر دارد و یک سر آن به کانکتور فیبرنوری وصل شده است و سر دیگر با جایی اتصال ندارد و به منظور اتصال به فیبرهای نوری موقتاً آزاد می باشد. این پیگتیل ها دارای کانکتورهای گوناگونی هستند.

پچ پنل

یک جعبه برای نگهداری فیبرهای نوری لخت شده است که کاست های فیبرنوری درون این جعبه قرار می گیرند. در جلوی این جعبه، آداپتورهایی برای امکان دسترسی به زون بندی های مختلف وجود دارد.

آداپتور

از دیگر تجهیزات فیبرنوری آداپتور یا کوپلر می باشد که برای برقراری ارتباط بین دو کانکتور فیبر نوری است. آداپتور را با توجه به نوع پیگتیل و پچ کورد از بین مدل های تک پورت و دو پورت انتخاب می کنند. این آداپتورها می توانند کانکتورهای گوناگون را پشتیبانی کنند.

کاست

کاست برای نگهداری پیگتیل و نقطه فیوژن شده و چیدمان رشته های فیبر نوری به کار برده می شود. این کاست ها در درون پچ پنل قرار می گیرند. کاست های فیبر نوری بسیار کم وزن و با قدرت می باشند و دارای ظرفیت های 12 کر و 24 کر هستند. این کاست ها برای انواع مدل کابل ها، قابلیت استفاده دارند.

پچ کورد

پچ کورد نوعی از کابل های فیبر نوری  می باشد که در دو سر آن  کانکتور وجود دارد. برای برقراری ارتباط بین تجهیزات استفاده می شود. این کانکتورها ممکن است هم شکل یا متفاوت باشند. طول پچ کورد متفاوت است و حدوداً 50 متر می باشد. در دو نوع تک کر  و دو کر وجود دارند. مدل کر، نوع پچ کورد را مشخص می کند.

اسپلیتر

از دیگر تجهیزات فیبرنوری اسپلیتر می باشد که سیگنال های نوری را بین مصرف کنندگان به اشتراک می گذارد. این قطعه یک یا دو ورودی دارد اما از خروجی های بسیاری تشکیل شده است. اسپلیتر دارای مدل های گوناگونی شامل میکرو، پنلی، رکمونت و کاستی وجود دارند. ابعاد اسپلیترها کوچک است و حجم کمی دارد. به دلیل ابعاد و حجم کوچک در باکس ها و ترمینال های فیبر نوری به آسانی قرار می گیرند و حجم کوچکی را اشغال می کنند.

مفصل فیبر نوری

این قطعه وظیفه نگهداری و محافظت از نقطه ی جوش فیبر نوری را بر عهده دارد. مفصل فیبر نوری به عنوان محافظ اتصالات رشته های فیبر نوری که همان تارهای فیوژن شده است، به کار می رود. برقراری اتصالات فیبر در درون کاست ها در درون این قطعه ( مفصل ) انجام می شود.

کانکتور

از دیگر قطعات مهم تجهیزات فیبرنوری، کانکتور می باشد. کانکتور برای بهینه کردن فرآیند اتصالات شبکه ی فیبر نوری استفاده می شود. با پیشرفت روش های FTTH  ، نیاز به کانکتورهایی که فرآیند اتصالات را در بازه ی زمانی کوتاهتری انجام دهند، بیشتر می شود. برای مثال فست کانکتور را می توان در کوتاهترین زمان ، بدون هیچ ابزار جانبی در هر مکانی انجام داد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post