تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات یک شبکه ی کامپیوتری ، با توجه به وسعت شبکه ، نیازهای شبکه و نوع داده ها و دیتاهای شبکه انتخاب می گردد.

ذخیره سازی اطلاعات شبکه

با توجه به گسترش شبکه های کامپیوتری و استفاده روز افزون سازمان ها و شرکت ها از شبکه های کامپیوتری ، ذخیره سازی اطلاعات و داده های شبکه ها دارای اهمیت فراوانی می باشد.

بالا بودن حجم اطلاعات و اهمیت و ارزش اطلاعات شبکه های کامپیوتری موجب شده است که برای ذخیره سازی اطلاعات شبکه ها، از برترین و پیشرفته ترین تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات استفاده شود.

 

تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات

شرکت هایی که اقدام به نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری می کنند ، در ارائه خدمات شبکه و تهیه ی تجهیزات شبکه ، سیستم های ذخیره سازی و پردازشی مناسب را برای شبکه در نظر می گیرند.

خدمات ذخیره سازی اطلاعات

برای ذخیره سازی اطلاعات شبکه ها باید موارد زیر در نظر گرفته شود.

تحلیل و بررسی نیازهای سازمان در زمینه ذخیره سازی اطلاعات

ذخیره سازی طبق  فایل ، آبجکت ، بلوک

اجرای اقدامات بک آپ گیری و restore

انجام پیش نیازهای لازم برای ایجاد کلاسترینگ

ذخیره سازی طبق مدل Hyper Converge

ذخیره سازی طبق دیسک یا فلش

ارائه روش های مناسب برای ذخیره سازی یکنواخت طبق فناوری های روز دنیا

نکته : در نظر داشته باشید که شرکت های پشتیبانی و نگهداری شبکه تمامی داده ها و اطلاعات شبکه را با پیاده سازی روش های مناسب حفظ و نگهداری می کنند.

انتخاب تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات

تمام سازمان ها و شرکت ها برای دسترسی به داده ها و اطلاعات خود نیازمند تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات می باشند. انتخاب این تجهیزات بر اساس حجم اطلاعات و هزینه ی در نظر گرفته شده برای خرید آن ، صورت می گیرد.

باید تجهیزات ذخیره سازی به گونه ای انتخاب شوند که با پیشرفت شبکه و گسترش حجم اطلاعات شبکه ، پاسخگوی نیازهای شبکه باشند. با توجه به اینکه ذخیره سازی داده ها و اطلاعات به منظور رفع نیازهای نرم افزار و دیتابیس انجام می گیرد ، باید تحلیل های درستی از نرم افزارهای شبکه ، نوع دیتا و تعداد کاربران و… صورت گیرد.

انواع روش های ذخیره سازی اطلاعات

روش های زیادی برای ذخیره سازی اطلاعات شبکه وجود دارند که متداول ترین این روش ها موارد زیر است.

ذخیره سازی DAS

در این روش، تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات مستقیماً به سیستم میزبان وصل می گردد. نمونه ای از ذخیره سازهای DAS  ، هارد دیسک داخلی سرور کامپیوتر می باشد. استفاده از این ذخیره ساز برای کاربرانی مناسب است که حجم اطلاعات ذخیره شده آنها بیشتر از هاردهای خود سرور باشد. برای عملیاتی مانند فایل سرور و ایمیل سرور و… مناسب است. این ذخیره سازها چون با کابل به سرور وصل هستند ، قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات با سرورهای دیگر را ندارند.

شبکه ذخیره سازی NAS

 

تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات

 

در این روش هارد دیسک شبکه را یک سرور اختصاصی در نظر می گیرند . نوع هارد دیسک های به کار گرفته شده در این سرور ، DAS می باشد. در این روش ذخیره سازی ، امکان اشتراک گذاری اطلاعات با سرورهای دیگر وجود دارد.

انباره  ذخیره سازمتصل به شبکه NAS  یک دستگاهی می باشد که بین بخش های مختلف شبکه ، به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه NAS یکی از تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات می باشد.

دستگاه NAS به گونه ای طراحی شده است که به تنهایی قادر می باشد نیازهای ذخیره سازی شبکه ها را در بالاترین کیفیت ذخیره سازی ، فراهم کند. وظیفه اصلی این دستگاه ذخیره سازی انواع داده ها و اطلاعات می باشد.

این دستگاه مناسب به کارگیری در شبکه هایی می باشد که دارای انواع گوناگونی از سرورها و کلاینت ها می باشند و عملیاتی مانند پراکسی و فایروال و… را انجام می دهند.

ذخیره سازی SAN

SAN  شبکه ای شامل تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات می باشد که این تجهیزات به همدیگر و یک یا چندین سرور دیگر متصل می باشند. در این راهکار ذخیره سازی ، از سوئیچ ها جهت اتصال تجهیزات استفاده می کنند. در این روش ذخیره سازی ایجاد ارتباط بین تجهیزات ، در یک شبکه مستقل صورت می گیرد . این ویژگی موجب برخورداری از مزایای زیادی برای کاربران شده است.

برای انتقال داده ها و اطلاعات در این روش از تجهیزات فیبر نوری استفاده می کنند . بنابراین نصب و راه اندازی شبکه SAN  پرهزینه می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post