بوت از طریق شبکه امکان نصب تعدادی ویندوز به طور همزمان ، بهره گیری از Wtware  ، خواندن فایل های TFTP و قابلیت های دیگری را فراهم می کند.

پیکسی بوت

پیکسی بوت یا بوت از طریق شبکه،  قابلیتی می باشد که امکان بوت از طریق شبکه و نصب سیستم عامل بر روی سیستم های کامپیوتری را به وسیله کارت شبکه فراهم می کند. این قابلیت بر روی بایوس سیستم های کامپیوتری می باشد.

پیکسی که از Preboot Execution Environment بر گرفته شده است ، یک قابلیت بسیار کاربردی می باشد. PXE بوت کردن و نصب سیستم عامل را بدون استفاده از منابع سخت افزاری انجام می دهد.

نصب و راه اندازی شبکه سیستم عامل بدین ترتیب می باشد که ابتدا باید پیکسی در بایوس سیستم ، فعال شود. برای فعال شدن پیکسی ، باید به BIOS سیستم قسمت Boot مراجعه و در آن منو گزینه مربوط به آن مشاهده می شود. حال سیستم راه اندازی می شود. اطلاعات لازم همانند IP  و سایر اطلاعات از سرورDHCP دریافت می شود و به سرور مورد نظر وصل خواهد شد. اینک فایل های لازم برای نصب گرفته شده و با نصب این فایل ها ، نصب و راه اندازی سیستم عامل با موفقیت پایان می یابد.

 بوت از طریق شبکه برای چه سیستم هایی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

ابتدا ذکر این نکته ضروری می باشد که پیکسی بوت باید به واسطه کارت شبکه پشتیبانی بشود. این ویژگی در کارت شبکه هایی تحت عنوان PXE – Capable وجود دارد. کارت شبکه های موجود در بازار اکثراً این ویژگی را ساپورت و پشتیبانی می کنند.

بوت از طریق شبکه در فضاهایی انجام می شود که سیستم های کلاینت آنها هیچ هارد دیسکی نداشته باشند. بوت کردن به کمک سرورهای مرکزی و روترها صورت می گیرد. انجام این فرآیند برای برخی از کاربران سخت و به ظاهر پیچیده می باشد. کاربرانی که نمی توانند بوت کردن را انجام دهند ، می توانند این کار را به مراکز تخصصی سیستم های کامپیوتری واگذار کنند.

مزیت بوت از طریق شبکه

بوت از طریق شبکه سبب می شود که در محیط هایی با پردازش ها، شمارش ها و محاسبات متمرکز ، مخارج مربوط به نگهداری کاهش چشمگیری داشته باشد.

کنترل ، نظارت و بررسی متمرکز بر روی سیستم های کلاینت از دیگر مزایای مهم بوت کردن می باشد.

پیکسی به سیستم های کلاینت این امکان را ارائه می دهد که به صورت ریموت بتوانند Boot  شوند.

این فرآیند موجب می گردد که پیش نیازها برای استفاده از برخی از پروتکل های شبکه مانند DHCP , IP , TFTP   و … فراهم شود.

ذخیره سازی داده ها و اطلاعات به صورت متمرکز ، گامی در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه می باشد. زیرا ذخیره سازی به این روش امنیت شبکه را به طور قابل ملاحضه ای می تواند افزایش دهد.

سیستم های کلاینت به هارد دیسک و یا سایر تجهیزات ذخیره سازی برای بوت از طریق شبکه ، نیازی نخواهند داشت.

این قابلیت ، کنترل و مدیریت سیستم های شبکه را بسیار راحت تر می کند.

با هر سیستمی که ویژگی پیکسی بوت را دارد ، می توان بوت از طریق شبکه را انجام داد و نیازی به Vendor  یا شبکه خاصی ندارد.

کاربرد پیکسی بوت

کاربرد پیکسی بوت تنها برای نصب ویندوز نمی باشد. نصب سیستم عامل بر روی یک سیستمی که فاقد هارد دیسک می باشد و سی پی یو ضعیف و حافظه بسیار ضعیفی دارد با استفاده از پیکسی بوت امکان پذیر است . با توجه به اینکه یکی از کاربردهای پیکسی بوت یا بوت از طریق شبکه ، نصب ویندوز بود ، در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نصب ویندوز توسط شبکه با کابل LAN

ابتدا کابل LAN ، سوئیچ  و کامپیوتری که قابلیت پیکسی بوت را دارد ، فراهم نمایید. برای اطمینان از دارا بودن قابلیت پیکسی بوت در کامپیوتر خود به ترتیب زیر اقدام نمایید.

کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

با فشردن یکی از کلیدهای  F1 , F2 , F12 , F10  یا  Delete وارد صفحه بایوس مادربرد خود شوید.

حال به قسمت تنظیمات کارت شبکه وارد شوید. کاملاً دقت نمایید که به اشتباه وارد قسمت دیگری نشوید.

در ادامه با مشاهده گزینه  PXE در قسمت تنظیمات بایوس ، متوجه خواهید شد که کامپیوتر شما این ویژگی را دارا می باشد. بنابراین می توانید سرویس WDS را روی کامپیوتر دیگری نصب و راه اندازی کنید.

 

 

بوت از طریق شبکه

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post