نرم افزارهای شبیه ساز شبکه را در این مقاله بررسی می کنیم تا اطلاعات سودمندی را در اختیار علاقمندان به این موضوع ، قرار دهیم.

آشنایی با نرم افزارهای شبیه ساز

شبیه ساز برنامه ای می باشد که فضای شبکه را به روشی خاص ، شبیه سازی می نماید. این برنامه به کاربران این امکان را می دهد تا از توپولوژی های گوناگون جهت وصل نمودن یک یا چندین دستگاه تحت شبکه به یکدیگر ، بهره ببرند. دستگاه هایی که داخل این فضا شبیه سازی می گردند ، حقیقی نبوده و امکان انتقال ترافیک شبکه را ندارند.

کارکرد این برنامه ها مثل ماشین های مجازی می باشد که امکان تبادل ترافیک را فراهم می نماید. نصب و راه اندازی شبکه شبیه ساز مسئولان شبکه را آگاه می کند که معماری شبکه در چه بخش هایی با مشکل مواجه است. همچنین نشان می دهد که چه توپولوژی هایی بهتر است در طراحی آنها به کار رود.

مهمترین خصوصیات نرم افزارهای شبیه ساز ، روان بودن آنها می باشد. این برنامه ها با حافظه اصلی پایین و پردازنده مرکزی معمولی کار می کنند و به داشتن حافظه بالا و پردازنده قوی ، احتیاجی ندارند.

مقلد چیست ؟

مقلد ، برنامه ای کاربردی می باشد که سیستم های شبکه مجازی را اجرا نموده و موجب اتصال آنها به همدیگر می گردد. مقلدها یک مدل مجازی از دستگاه های حقیقی شبکه عرضه می کنند و خصوصیات مدرن و کامل تری را در مقایسه با شبیه سازها به کاربران ارائه می نمایند.

مقایسه نرم افزارهای شبیه ساز و مقلدهای شبکه

داشتن قابلیت های کامل تر مقلدها ، به معنای بهتر بودن آنها در مقایسه با شبیه سازها نمی باشد. مقلدها در بیشتر مواقع ، در ساپورت نمودن تعداد دستگاه های مختلف و وصل نمودن دستگاه های مجازی دچار مشکلاتی هستند. زیرا آزادی عملی برای انجام این کار ندارند.

با توجه به نرم افزار به کار برده شده بایستی یک فایل تصویر باینری را از دستگاه های شبکه مجازی که قصد الگوبرداری از آنها را دارید ، در اختیار داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که باید مجوزهای لازم را دارا باشید. این مجوزها را باید از تولیدکنندگان نرم افزار دریافت کنید.

مقلدها مدلی مجازی از دستگاه های حقیقی می باشند. این مدل ها نیازمند منابع پردازشی ، حافظه اصلی و فضای ذخیره سازی بالایی می باشند. بعضی از آنها جهت ادامه دادن فعالیت خود و عملکرد صحیح ، به سرور مجزایی هم احتیاج دارند. سرورهای موردنیاز آنها می تواند از سرورهای مجازی یا حقیقی انتخاب شوند.

آیا شبیه ساز پکت تریسر را می شناسید ؟

در ادامه آشنایی با نرم افزارهای شبیه ساز ، باید با شبیه ساز پکت تریسر ( Packet Tracer ) آشنا شوید. پکت تریسر ، از مشهورترین شبیه سازها می باشد. این برنامه امکان پیاده سازی نمودن مدل های گوناگونی از توپولوژی را به کاربران ارائه می دهد تا بتوان روترها ، سوئیچ ها و دستگاه های دیگر شبکه را مشابه سازی نمود. با پیشرفت پکت تریسر ، امکانات مختلفی بدان افزوده شد. برای متخصصان شبکه لازم است که با این شبیه سازها آشنایی داشته باشند.

فواید استفاده از پکت تریسر

 

نرم افزارهای شبیه ساز

 

استفاده از این برنامه مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از مهمترین مزایای بهره گیری از پکت تریسرها ، موارد زیر است.

این نرم افزار به صورت رایگان به کاربران ارائه گردیده است.

امکان ایجاد شبکه های سفارشی مدرن را برای مدیران شبکه فراهم می کند.

این نوع از نرم افزارهای شبیه ساز ، از قابلیت چند سکویی برخوردار است.

پکت تریسر از دستگاه های گوناگونی حمایت می کند.

امکان استفاده از این نرم افزار روی پلتفرم های دلخواه شما به دلیل قابلیت چند سکویی و همخوانی با سیستم عامل های گوناگون وجود دارد.

از تمامی دستگاه های استاندارد شبکه همانند اکسس پوینت ها و مودم و … حمایت نموده و با تمامی آنها سازگار است.

پکت تریسر سبب ایجاد یک فضای آزمایشگاهی بسیار کارآمد می شود. این فضا می تواند برای کاربران یا مدیران شبکه یا دانش پژوهان ، بسیار مفید باشد.

پکت تریسر از تمامی دستورالعمل ها و کابل های ارتباطی گوناگون حمایت می نماید.

این نوع از نرم افزارهای شبیه ساز قادر است مجموعه عظیمی از کنترلرهای بی سیم ، مودم های خانگی و … را ساپورت نماید.

  • امیدواریم مقاله کوتاهی که در ارتباط با برنامه های شبیه ساز بیان نمودیم ، توانسته باشد شما را تا حدی با این برنامه ها آشنا کند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5/5 - (1 امتیاز)